tommib
D Daniel 109 skrev:
Jo, det framgår tydligt om den är fast ansluten eller med perilex.
Den nya också? Imponerande att du vet det...

Ottolino Ottolino skrev:
Hej och tack för infon!!
Nej, jag har inte än köpt något, jag bara kollade lite priser runt då kom jag fram att det fanns de två varianterna... hade aldrig tänkt att laga grejen, som sagt är det 20 år gammal, men om man kan få 20 till, varför inte? :)

Jag ska kolla reservdelar sajter och se vad jag hittar. Kan man byta såna grejer själv eller måste nån som är kvalificerad att göra detta?
Lite känsla för att skruva i elektriska prylar bör du ha om du själv ska byta elementet imho.
Annars kan du beställa service, tror Elux har fast pris på vissa jobb.

• Gilla
Ottolino
  • Laddar…
E etompau skrev:
Lite känsla för att skruva i elektriska prylar bör du ha om du själv ska byta elementet imho.
Annars kan du beställa service, tror Elux har fast pris på vissa jobb.
Jag har bokat service nu, det är ju inte like lätt som att byta ut en lampa :)
Tack för förslaget att laga spisen istället för att skrota den!
Jag har använt Electrolux innan, deras service killar är helt ok, och kostnaden är inte så högt i alla fall, så föroppningsvis kan jag bakar pizzor snart igen...

• Gilla
Elajomannen
  • Laddar…
Som andra skriver så är det ofta 230v med trefas-grupps matning. Vissa spisar tillåter inkoppling både på enfas (med nolla) eller 400v, dock så kräver det en elektriker. Jag har sett att spisarna kommer utan någon kabel ansluten, kanske inte alla modeller.

Enfas 230v kräver mer ström än 400v eftersom en lägre spänning har en lägre potential så befintligt kablage kanske inte uppfyller kraven. Även i fallet med lasten över en enda fas på 230v kommer kräva mer. Även om varje platta är 230v så blir distributionen mer balanserad om spisen använder L1 och L2 t.ex. medans du kanske skickar L3 på en ugn. Om den internt har en spänning (fasspänning istället för huvudspänning) på 230v kommer den använda nollan. Att då ansluta den utan nolla kan bränna hela skiten eller så går det inte alls, beroende på koppling. Den med 230v spänning är fortfarande enfas men distribuerad via befintlig trefas-grupp.

L1, L2 och L3 är det trefasystem vi (oftast) har i centralen och kommer från kraftstationen.

Om du skaffar en ny spis bör du tillkalla en elektriker om det råder någon osäkerhet. Ofta är nolla framme vid spis men inte alltid. Du behöver se om det är ett perilexuttag eller om det är en fast installation. Kontroll kräver inte speciellt mycket arbetstid och du får en yrkesmans översyn.

Ottolino Ottolino skrev:
Jag har bokat service nu, det är ju inte like lätt som att byta ut en lampa :)
Tack för förslaget att laga spisen istället för att skrota den!
Jag har använt Electrolux innan, deras service killar är helt ok, och kostnaden är inte så högt i alla fall, så föroppningsvis kan jag bakar pizzor snart igen...
Hoppas det går att laga den. Annars går det nog att ordna till relativt enkelt. 🙂

Lita aldrig på att ett Perilexuttag är fullbestyckat. Min dotter köpte i sommar ett hus byggt 1975 med prydliga elritningar från byggnationen med 3-fas, nolla och skyddsjord med 2.5mm2 kablar (5st). Spisen behövdes bytas och jag kollade för säkerhets skull innehållet i Perilexuttaget. Där satt 4 ledare med 1.5mm2. 3-faser med skyddjord varav en av faserna hade blå ledare. Ett snack med elfirman som jag alltid använder så blev ledningarna ersatta med 5x2.5mm2 dragna från kök till elcentral i källare. Som tur var det 20mm rör så med samlade krafter blev bytet bra och med uppgraderade uttag och säkrat med 16A (var original 10A). Ny spis blev en 400V 3-fas (utan nolla) och skyddsjord som inte är så vanlig längre. Men det känns framtidsäkert nu vad gäller Perilexkontakten.

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
E
Läs Bos spis bidel!
Där finns det mesta med.
😇

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.