Jag har de senste tio åren spederat mina semestrar tillsammans med ett kompisgäng i en lånad sommarstuga i Finland. Med åren har gänget vuxit till sig med nytt folk och tillkommande respektive. Vi är också i en ålder där det innom kort troligtvis kommer börja trilla in ungar.

Vi har i några år diskuterat att om vi vill hålla liv i den här traditionen så behöver vi förr eller senare skaffa ytterligare en stuga. Det har nu dykt upp ett objekt som är i princip perfekt anpassat till våra önskemål. Om det blir en affär så behöver vi lösa avtalsbiten mellan delägarna. Det är i dag oklart om det blir två, tre eller fyra hushåll som delägare.

Finns här någon som har gjort något liknande och har erfarenheter att dela med sig av?

Vad bör vi som juridiskt okunniga sätta oss in i för regelverk? Något speciellt att tänka på?

Blir det hela ur en juridisk synvinkel mer komplicerat av att fastigheten ligger utomlands? Lån- och bankbiten verkar helt klart blir krångligare av den anledningen.

Du bör nog titta på hur Finlands motsvarighet till sammägandelagen ser ut.

I alla fall i Sverige så bör ni fundera över om kompisar gifter sug och ev skiljer sig. Då kommer ju make/maka till kopisen äga halva dennes andel om inte ett äktenskapsförord skrivs om det, således kan en kompis agra ex tvinga fram en försäljning.....

• Gilla
Korvgubbe
  • Laddar…
Samäga med kompisar är ett utmärkt sätt att på lite sikt verkligen bil av med dom. Det blir garanterat stridigheter om pengar, skötsel, användande mm mm.

• Gilla
Henri
  • Laddar…
När det kommer till att bli osams med mina kompisar över stugan så tror jag inte att det kommer att bli ett problem. Jag inser att alla tänker på det viset innan de blir ovänner, men vi har diskuterat saken och är medvetna om det. Kort sagt så anser vi det vara värt risken.

För att komma runt problemet med framtvingad försäljning vid eventuella skiljsmässor eller liknande har vi funderat på att starta ett bolag som äger fastigheten. Vad tror ni om den lösningen?

Även delar av ett bolag kommer ju ägas gemensamt av kompisar och deras fruar. Det ända sättet är kanske att tvinga alla till äktenskapsförord. Dock kan detta vara en känslig fråga.....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.