Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Går den att dra av är den felmonterad. Klämringen blir ”skadad” d.v.s. deformerad, vid rätt montage
[bild]
Har rivit mycket vvs och jag har aldrig träffat på enligt bild. Men är mest 22mm och uppåt jag rivit.

E Emanuel01 skrev:
Har rivit mycket vvs och jag har aldrig träffat på enligt bild. Men är mest 22mm och uppåt jag rivit.
Du får se till att han skriver halvhårda rör med hårda ser du inte den tydliga effekten trots att klämringen även då sitter fast. Att dra med vettig polygrip (läs Knipex) eller rörtång (tex Bahco 142) rätt inställda så de inte nyper åt är heller inget problem snarare tvärtom sett till kraft att nå rekommendationerna.

GK100 GK100 skrev:
Du får se till att han skriver halvhårda rör med hårda ser du inte den tydliga effekten trots att klämringen även då sitter fast. Att dra med vettig polygrip (läs Knipex) eller rörtång (tex Bahco 142) rätt inställda så de inte nyper åt är heller inget problem snarare tvärtom sett till kraft att nå rekommendationerna.
Stämmer med rören. T.ex. Hornbachs helhårda kopparrör får en betydligt mindre deformation och kräver mer kraft att dra åt. Det blir dock en deformation som förhindrar stt klämringen kan demonteras. Dessa rör har även oskicket med graverad text som i värsta fall hamnar precis i klämringen och ev. kan ge läcka. Kan tänka mig stt de i första hand är avsedda för presskopplingar.

Däremot skall man undvika rörtång eller polygrip när muttern dras. Skiftnyckel eller fast nyckel är bäst då de skapar tangentiellt tryck på muttern. Rörtång och polygrip skapar ett radiellt tryck inåt och kan knipa åt runt gängan. Det blir trögare att dra åt.

S Staffan-N skrev:
Var får man tag på en smal 22mm klämring? Håller på och byter slangar till värmepumpen och en standard vatette från byggladan är alldeles för bred. Den gamla som sitter (vid avstägningsventilen till cirkpumpen) är 6mm bred.
Hej. Jag tror att värmepumpen har conex koppling, men det går oftast med vatette klämring.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.