Köpte en Thule obromsad vagn år 2007, lastvikt 650 kg och 2500 x 1300 lastyta. Bak- och framlem går att ta bort vid behov och vagnen har tipp. Köpte till en glasfiberkåpa som tillverkats av nåt företag i norrland.
Är supernöjd med vagnen och använder den hela tiden. Är det inte byggmtrl så är det körning till soptippen eller så är det andra saker som ska köras.
Kåpan gör att flakbotten håller sig fräsch och att den kan stå med last utan att det gör nåt.
Också perfekt när det är trädgårdsröjning att fylla släpvagnen och sen hoppa på riset för att få ner volym och sen dra igen kåpan och inte riskera tappa nåt efter vägen.
 
nikasp
nikasp nikasp skrev:
Jag är väldigt nöjd med mitt 754 F1 med 60 cm gallergrindar. Besiktade idag för första gången efter 2 år. Men jösses vad priserna stuckit iväg. Jag tror jag gav 14500 med allt (grindar) och kostar nu 19990.

60 cm grindar är kanon för jag som är 178 når över, tyckte det var ett evigt springande i lånesläp jag haft med 80 cm.
Kan flika in att 145 cm är toppen när man kör skivmaterial.
 
K
nikasp nikasp skrev:
Kan flika in att 145 cm är toppen när man kör skivmaterial.
Skivmaterial som är 120 breda? Går ju lika bra med 138 på FS1425 då ju egentligen…
 
A
O Olaf3 skrev:
Köpte en Thule obromsad vagn år 2007, lastvikt 650 kg och 2500 x 1300 lastyta.
Menar du att ditt släp har en tjänstevikt på endast 100kg?? Det är omöjligt.
 
  • Gilla
myrstack
  • Laddar…
nikasp nikasp skrev:
Kan flika in att 145 cm är toppen när man kör skivmaterial.
Här får du gärna utveckla? Skivor brukar väl vara 120 och då borde inte det vara någon större skillnad på 145 och 138?
 
nikasp
K kniv skrev:
Skivmaterial som är 120 breda? Går ju lika bra med 138 på FS1425 då ju egentligen…
Jag har inte kört så mycket på smalare kärror men det är skönt att få plats med händerna och lastöglorna fria.
 
Och att kärran är lika brd som bilen eller smalare, där bilen går in, ska även kärran följa med igenom.
 
  • Gilla
bildproffs och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Och att kärran är lika brd som bilen eller smalare, där bilen går in, ska även kärran följa med igenom.
För att inte nämna att det är svårt att backa rakt när släpet är så smalt att man inte ser det i speglarna
 
Jag är mycket nöjd med mitt ES200S släp inköpt 2008 på K-Rauta i Sisjön för runt 4000 kronor.

Breda skivor brukar jag lägga på sargen med tre råspontplankor under.
Spännband sätts fast utanpå och fästs under vagnen i ubalkarna.

Under skivorna finns då ett utrymme på flaket för andra grejer.

https://www.klaravik.se/auktion/produkt/personbilsslap-brenderup-es200/
 
A Amarace skrev:
Menar du att ditt släp har en tjänstevikt på endast 100kg?? Det är omöjligt.
Ja det är omöjligt, måste ha sett fel. Jag vet inte hur mycket den väger eller får lastas men den klarar av allt jag orkar fylla den med
 
K
nikasp nikasp skrev:
Jag har inte kört så mycket på smalare kärror men det är skönt att få plats med händerna och lastöglorna fria.
Absolut inga problem med lastögglor och händer på sidan i ett 138 släp med skivor som är 120. Så ditt argument faller nog lite kort på det tyvärr, speciellt när du aldrig själv har den erfarenheten
 
  • Gilla
Olobe och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
O Olaf3 skrev:
Ja det är omöjligt, måste ha sett fel. Jag vet inte hur mycket den väger eller får lastas men den klarar av allt jag orkar fylla den med
Är det inte så att det är en totalvikt på 650 kg?
Släpet väger förmodligen lite drygt 200 kg så så du kan lasta ~450 kg lagligt. Det är säkert exakt samma släp som ett som är inregistrerat på 750 kg så 100 kg till tål det utan problem, men det är inte tillåtet. Sen överlever det säkert en del överlast över det också.

Uppgifterna hittar du hos Transportstyrelsen.
 
O Olaf3 skrev:
Ja det är omöjligt, måste ha sett fel. Jag vet inte hur mycket den väger eller får lastas men den klarar av allt jag orkar fylla den med
hur kan man åka runt med ett släp utan att veta hur mycket det väger eller vad man får lasta ?
 
  • Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
O Olaf3 skrev:
Ja det är omöjligt, måste ha sett fel. Jag vet inte hur mycket den väger eller får lastas men den klarar av allt jag orkar fylla den med
Det är ju bara att kolla på Transportstyrelsen och kärrans registreringsnummer vad som gäller.
https://fordon-fu-regnr.transportstyrelsen.se/
 
nikasp
K kniv skrev:
Absolut inga problem med lastögglor och händer på sidan i ett 138 släp med skivor som är 120. Så ditt argument faller nog lite kort på det tyvärr, speciellt när du aldrig själv har den erfarenheten
Jag har kört skivor på smalare lånesläp och det gick bra men stora orsaken till att jag valde Variant 754 F1 över FS1425 är att det är lite kraftigare konstruktion. Ganska mycket mer stål i Varianten (55 kg), inte bara något större lastyta. Nu tror jag Variant dragit iväg i pris men förut var priset nästan lika.

Specifikationstabell för släpvagn FS1425U750 inklusive totalvikt, maxlast, tjänstevikt och mått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Specifikationstabell för släpvagn med mått, vikt och maxlast, nämner Variant 754 F1 som ett kraftigare alternativ.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.