Det stämmer. Kommer du att lasta mycket kanske du ska köpa en bromsad istället. Jag har dock klarat mig bra ändå med 385 kg lastvikt (totalvikt 600 kg) men jag kör inga gruslass eller annat tungt. Det blir mest ris, skräp, möbler och lite brädor.M m@nge skrev:
Tanken var att skaffa en vagn med förhoppningsvis minimalt underhåll. Sen kostar ju bromsade släp lite mer. Har man tur hittar man begagnat, men det är inte alldeles enkelt.H hans.p skrev:
Men visst skulle 650kg totalvikt ge mig last uppåt 400-450kg beroende på släpets tjänstevikt.
Jag köpte nytt Tiki obromsat största varianten när jag köpte nuvarande hus. Det är nog ett av de bättre köpen jag gjort i livet. Rent kostnadsmässigt så parade jag nog ihop den redan första året då det var många turer till tippen etc. Största nackdelen med det är ju att det alltid tar plats, men har man ordentlig tomt där det är lätt att ställa undan det så är det ju fantastiskt.
Den enda jag inte är helt nöjd med är att det är just obromsat. Men det har ju sina fördelar med.
Men har du ej plant där du är ofta använder det, eller att du ofta hanterar släpet själv så är det nog värt att köpa ett bättre begagnat (eller nytt) bromsat släp istället. Det är så mycket enklare att enkelt kunna koppla ifrån det utan att behöva tänka på att det rullar iväg etc.
Den enda jag inte är helt nöjd med är att det är just obromsat. Men det har ju sina fördelar med.
Men har du ej plant där du är ofta använder det, eller att du ofta hanterar släpet själv så är det nog värt att köpa ett bättre begagnat (eller nytt) bromsat släp istället. Det är så mycket enklare att enkelt kunna koppla ifrån det utan att behöva tänka på att det rullar iväg etc.
Köpte mig ett Fogelsta/Benderup hyrsläp med tre år på nacken och efter tio år bytte jag mot en ny dito.
Skulle inte vilja byta det mot något annat för mina behov hemma i villa trädgården.
Kan hänta rejält med grus, köra skivor och långa brädor funkar fint uta lemmarna på.
Så smidigt att ha tera och får plats överallt på parkeringar m.m.
Skulle inte vilja byta det mot något annat för mina behov hemma i villa trädgården.
Kan hänta rejält med grus, köra skivor och långa brädor funkar fint uta lemmarna på.
Så smidigt att ha tera och får plats överallt på parkeringar m.m.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tiki har med riktiga balkar också. Jag har haft mitt i 13-14 år nu. Funkar kanon.E Emanuel01 skrev:Köpte själv tiki men ångrar det lite då de inte körde riktiga balkar under släpet utan vikt "plåt". Tror fogelsta kör med balk. Det negativa var att stödhjulet sitter med 2 bultar och vid hård belastning deformeras plåten och stödhjulet "glappar". Med balk kläms hjulet fast runt balken och man får inget glapp.
Köpte min tiki kärra års. 2014 med kåpa och frugan tyckte det var onödigt och man kunde hyra istället. Nu efter barnen flyttat och har kört en sen flyttlass och ska till ett av barnen med partytält som dottern vill låna så kommer släpkärran till användning så inte var köpet onödigt.
LY=2.75x1.40.
LY=2.75x1.40.
Du menar att kärran knappt använts förrän nu?V växelventil skrev:
Om det är ungefär samma pris, samma utrustning, ska man köpa Tiki, Fogelsta eller Brenderup? Det jag läst mig till är att Fogelsta/Brenderup i princip är samma vagn, Tiki ska enligt uppgift ha ”klenare” draganordning? Alltså jag menar de billigare serierna och inte de som är bromsade eller till för hantverkare etc.
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 298 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 298 inlägg
Tänk på att galler väger en del.
Gallret till mitt bromsade Fogelsta med yta 275x138 väger ca 75kg och det måste du dra av på lastvikten.
Ytan på detta är suverän då man får in 270 skivor och även 3meters reglar på diagonalen.
Men jag vill ha större.... Det lastar bara 740kg och då får man inte hem en full pall.
Gallret till mitt bromsade Fogelsta med yta 275x138 väger ca 75kg och det måste du dra av på lastvikten.
Ytan på detta är suverän då man får in 270 skivor och även 3meters reglar på diagonalen.
Men jag vill ha större.... Det lastar bara 740kg och då får man inte hem en full pall.
Oj väger det så mycket? Har du 80cm högt galler?P PappasHammare skrev:Tänk på att galler väger en del.
Vagnen jag funderar på är 250 x 138 så det väger ju lite mindre än på din.