M m@nge skrev:
Ja då kommer jag bara kunna köra vagnen tom i 80km/h om den har 750kg totalvikt. Synd att min bil bara vägde 1420kg :(

Då är jag alltså tvingad att köra på 650kg totalvikt på obromsat släp. Det blir ju mindre last tyvärr och sen kommer ju galler ”äta upp” lite last också.
Det stämmer. Kommer du att lasta mycket kanske du ska köpa en bromsad istället. Jag har dock klarat mig bra ändå med 385 kg lastvikt (totalvikt 600 kg) men jag kör inga gruslass eller annat tungt. Det blir mest ris, skräp, möbler och lite brädor.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
H hans.p skrev:
Det stämmer. Kommer du att lasta mycket kanske du ska köpa en bromsad istället. Jag har dock klarat mig bra ändå med 385 kg lastvikt (totalvikt 600 kg) men jag kör inga gruslass eller annat tungt. Det blir mest ris, skräp, möbler och lite brädor.
Tanken var att skaffa en vagn med förhoppningsvis minimalt underhåll. Sen kostar ju bromsade släp lite mer. Har man tur hittar man begagnat, men det är inte alldeles enkelt.

Men visst skulle 650kg totalvikt ge mig last uppåt 400-450kg beroende på släpets tjänstevikt.

Mitt släp väger 215 kg och jag gissar att de flesta ligger där.

• Gilla
m@nge
  • Laddar…
Jag köpte nytt Tiki obromsat största varianten när jag köpte nuvarande hus. Det är nog ett av de bättre köpen jag gjort i livet. Rent kostnadsmässigt så parade jag nog ihop den redan första året då det var många turer till tippen etc. Största nackdelen med det är ju att det alltid tar plats, men har man ordentlig tomt där det är lätt att ställa undan det så är det ju fantastiskt.
Den enda jag inte är helt nöjd med är att det är just obromsat. Men det har ju sina fördelar med.
Men har du ej plant där du är ofta använder det, eller att du ofta hanterar släpet själv så är det nog värt att köpa ett bättre begagnat (eller nytt) bromsat släp istället. Det är så mycket enklare att enkelt kunna koppla ifrån det utan att behöva tänka på att det rullar iväg etc.

• Gilla
Mikael Rutqvist
  • Laddar…
Köpte mig ett Fogelsta/Benderup hyrsläp med tre år på nacken och efter tio år bytte jag mot en ny dito.
Skulle inte vilja byta det mot något annat för mina behov hemma i villa trädgården.
Kan hänta rejält med grus, köra skivor och långa brädor funkar fint uta lemmarna på.
Så smidigt att ha tera och får plats överallt på parkeringar m.m.

Röd SUV med släpvagn parkerad vid sidan av en väg, molnig himmel, grön skog i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Patrik440
  • Laddar…
E Emanuel01 skrev:
Köpte själv tiki men ångrar det lite då de inte körde riktiga balkar under släpet utan vikt "plåt". Tror fogelsta kör med balk. Det negativa var att stödhjulet sitter med 2 bultar och vid hård belastning deformeras plåten och stödhjulet "glappar". Med balk kläms hjulet fast runt balken och man får inget glapp.
Tiki har med riktiga balkar också. Jag har haft mitt i 13-14 år nu. Funkar kanon.

Kör man inte ofta är obromsat att föredra. Då slipper man meka med kärvande bromsar inför varje besiktning

• Gilla
vcx och 3 till
  • Laddar…
L lordi skrev:
Tiki har med riktiga balkar också. Jag har haft mitt i 13-14 år nu. Funkar kanon.
Jag köpte för ca 6 år sedan en standardmodell.
Den funkar kanon förutom infästning stödhjul.

Köpte min tiki kärra års. 2014 med kåpa och frugan tyckte det var onödigt och man kunde hyra istället. Nu efter barnen flyttat och har kört en sen flyttlass och ska till ett av barnen med partytält som dottern vill låna så kommer släpkärran till användning så inte var köpet onödigt.
LY=2.75x1.40.

V växelventil skrev:
Köpte min tiki kärra års. 2014 med kåpa och frugan tyckte det var onödigt och man kunde hyra istället. Nu efter barnen flyttat och har kört en sen flyttlass och ska till ett av barnen med partytält som dottern vill låna så kommer släpkärran till användning så inte var köpet onödigt.
LY=2.75x1.40.
Du menar att kärran knappt använts förrän nu?

M m@nge skrev:
Du menar att kärran knappt använts förrän nu?
Tvärtom frugan trodde den mest skulle stå så det har hon fått äta upp.

V växelventil skrev:
Tvärtom frugan trodde den mest skulle stå så det har hon fått äta upp.
Ja men dåså :)

Om det är ungefär samma pris, samma utrustning, ska man köpa Tiki, Fogelsta eller Brenderup? Det jag läst mig till är att Fogelsta/Brenderup i princip är samma vagn, Tiki ska enligt uppgift ha ”klenare” draganordning? Alltså jag menar de billigare serierna och inte de som är bromsade eller till för hantverkare etc.

P
Tänk på att galler väger en del.
Gallret till mitt bromsade Fogelsta med yta 275x138 väger ca 75kg och det måste du dra av på lastvikten.
Ytan på detta är suverän då man får in 270 skivor och även 3meters reglar på diagonalen.
Men jag vill ha större.... Det lastar bara 740kg och då får man inte hem en full pall.

• Gilla
Handhyveln
  • Laddar…
P PappasHammare skrev:
Tänk på att galler väger en del.
Gallret till mitt bromsade Fogelsta med yta 275x138 väger ca 75kg och det måste du dra av på lastvikten.
Ytan på detta är suverän då man får in 270 skivor och även 3meters reglar på diagonalen.
Men jag vill ha större.... Det lastar bara 740kg och då får man inte hem en full pall.
Oj väger det så mycket? Har du 80cm högt galler?

Vagnen jag funderar på är 250 x 138 så det väger ju lite mindre än på din.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.