Ah ja jag tar för givet att det finns öglor på insidan på släpen men det kanske är vanligt att inte ha det. Gäller att sidolämmarna klarar trycket också.useless skrev:
Att inte ha i golvet är relativt vanligt på billigare släp verkar det som. En mindre smutsfälla iaf
Inga problem du sätter stöd båda mot sidolämnar och flaket, hur stabilt som helst.L Lovan83 skrev:
Kåpvagn är väl det vettigaste köpet man gjort.
Helt underbart att bara dra ner kåpan och köra. Kunna lasta skräp utan att krångla med press eller spännband.
Dock är det värdelöst med kåpa om man vill köra virke som är långt och man lastar betydligt bättre med öppen vagn och kan skjuta fram virket och framförallt om man är 2 pers som jobbar.
Grindar är ju smart till att köra ris.
Men finns möjlighet då vinner kåpvagn som enda vagn. Finns det funktion att fälla fram och skjuta ut virke framåt så funkar det med 3-3,5 meters. Går det inte öppna frammåt så kör på 4,5 meter.
Sen när man väl är med släp så inser man att det inte är praktiskt att lasta av och alltid ha den redo så då tenderar det lätt att bli en till vagn lite då och då.
Köpte våran 5e nu och blev imponerad av Variant med grindar som sitter rejält och inte skramlar. Öppningsbara grindar både fram och bak samt fällbar lem så man kör virke utan att behöva ta bort galler. Extra bred på 145cm och tipp.
Helt underbart att bara dra ner kåpan och köra. Kunna lasta skräp utan att krångla med press eller spännband.
Dock är det värdelöst med kåpa om man vill köra virke som är långt och man lastar betydligt bättre med öppen vagn och kan skjuta fram virket och framförallt om man är 2 pers som jobbar.
Men finns möjlighet då vinner kåpvagn som enda vagn. Finns det funktion att fälla fram och skjuta ut virke framåt så funkar det med 3-3,5 meters. Går det inte öppna frammåt så kör på 4,5 meter.
Sen när man väl är med släp så inser man att det inte är praktiskt att lasta av och alltid ha den redo så då tenderar det lätt att bli en till vagn lite då och då.
Köpte våran 5e nu och blev imponerad av Variant med grindar som sitter rejält och inte skramlar. Öppningsbara grindar både fram och bak samt fällbar lem så man kör virke utan att behöva ta bort galler. Extra bred på 145cm och tipp.
Produkter som diskuteras: "spännband"
Spännband & remmar
Upptäck vårt sortiment av spännband och remmar, perfekt för att säkra last och utrustning under transport eller lagring. Vårt sortiment omfattar allt från lätta spännband för enklare uppgifter till tunga lastremmar för tyngre jobb.
Läs mer
Jag är väldigt nöjd med samma. Inte biffig men inget skrammel eller så.P Pligg85 skrev:Kåpvagn är väl det vettigaste köpet man gjort.
Kontentan blir, fundera på vad du behöver och har nytta av utifrån de förslag som varit i tråden!
Vad är det vanligaste du kör?
Behövs gallergrind/kåpa eller räcker det med vanliga lämmar?
Ger bromsad kärra någon fördel eller fullt tillräckligt med obromsad?
Vad får den kosta utifrån användning och bekvämlighet att den alltid finns tillgänglig?
Var ska den stå när den inte används?
Vad får den kosta utifrån användning och bekvämlighet att den alltid finns tillgänglig?
Egentligen kommer jag inte köra så mycket. Men ibland är det mycket som ska till tippen, blir en del ris/buskar etc. Ekonomiskt är det ingen investering direkt, men bekvämligheten är ju också en faktor.A AndersS skrev:Kontentan blir, fundera på vad du behöver och har nytta av utifrån de förslag som varit i tråden!
Men å andra sidan verkar begagnade släp sälja som smör och priserna är relativt höga. Så om jag nu skulle känna att den används för lite så är det bara att sälja och mer eller mindre få tillbaka pengarna.
Har en vanlig villatomt så jag har plats att förvara den, dock inte under tak. Men tänkte slänga över en presenning sen höst/vinter när den inte ska användas.
Ekonomiska delen är väl ganska lugn.
150-350 kr försäkring av en vanlig obromsad beroende på halv/hel.
Besiktning 250:- året (500kr varannat) efter 4 år.
På 12 år har jag på den jag la in bild på kostat 4000-4500kr i drift om inget behöver repareras och det tvivlar jag på att ska vara nödvändigt på obromsad.
Säg 400kr om året för att ha en vagn tillgänglig hela tiden om man väljer halvförsäkring.
Lägg till värdeminskning som inte alls är farlig.
Köpte min Tiki 750kg för 9200kr för 10 år sedan.
Inte kostat en krona i service och underhåll.
Skulle inte förvåna mig om den ger pengarna tillbaka nu när nya kostar 12900 på kampanj.
Om inte annat så minimal värdeminskning.
Dock har den gått lite på slutet och i snitt kanske gjort 50 resor på 10 år.
Har inte behövt komplettera med vinterdäck till den så annars har den kostar 1500-2000 kr till då.
150-350 kr försäkring av en vanlig obromsad beroende på halv/hel.
Besiktning 250:- året (500kr varannat) efter 4 år.
På 12 år har jag på den jag la in bild på kostat 4000-4500kr i drift om inget behöver repareras och det tvivlar jag på att ska vara nödvändigt på obromsad.
Säg 400kr om året för att ha en vagn tillgänglig hela tiden om man väljer halvförsäkring.
Lägg till värdeminskning som inte alls är farlig.
Köpte min Tiki 750kg för 9200kr för 10 år sedan.
Inte kostat en krona i service och underhåll.
Skulle inte förvåna mig om den ger pengarna tillbaka nu när nya kostar 12900 på kampanj.
Om inte annat så minimal värdeminskning.
Dock har den gått lite på slutet och i snitt kanske gjort 50 resor på 10 år.
Har inte behövt komplettera med vinterdäck till den så annars har den kostar 1500-2000 kr till då.
Förr körde jag iväg ris, etc, på släpet. Idag körs allt sånt i "kvarn" och hamnar i kompost och som marktäck. Och lite hamnar nedmalt i 240L säck och körs iväg, bara som ett förslag. I år blev det bara 2-3 säckar så det åkte i kombiutrymmet.M m@nge skrev:Egentligen kommer jag inte köra så mycket. Men ibland är det mycket som ska till tippen, blir en del ris/buskar etc. Ekonomiskt är det ingen investering direkt, men bekvämligheten är ju också en faktor.
Men å andra sidan verkar begagnade släp sälja som smör och priserna är relativt höga. Så om jag nu skulle känna att den används för lite så är det bara att sälja och mer eller mindre få tillbaka pengarna.
Har en vanlig villatomt så jag har plats att förvara den, dock inte under tak. Men tänkte slänga över en presenning sen höst/vinter när den inte ska användas.
Köpte Biltemas kompostkvarn men de flesta vallskvarnar är liknande. Pris runt 2500kr.
Men behöver fortfarande kärran då vi också har fritidshus och även kör ett antal vedlass/år, virke, etc.😉
Lastade igår en kärra med kluven ved för hemtransport, inte det på bilden.
Och på åtetresan ska det ligga en förrådsdörr 10×21.
Men behöver fortfarande kärran då vi också har fritidshus och även kör ett antal vedlass/år, virke, etc.😉
Lastade igår en kärra med kluven ved för hemtransport, inte det på bilden.
Och på åtetresan ska det ligga en förrådsdörr 10×21.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Blir ett släp som det ser ut. Kom på att jag bör kunna förvara cyklar i det sommartid för att få lite mer utrymme i garaget så bra med kapell till.
Har hittat Variant 754 samt Fogelsta FS1425. Fördel Variantlsäpet är lite större lastutrymme om 255x145 mot 250x138 för Fogelsta. Synpunkter eller andra alternativ?
Har hittat Variant 754 samt Fogelsta FS1425. Fördel Variantlsäpet är lite större lastutrymme om 255x145 mot 250x138 för Fogelsta. Synpunkter eller andra alternativ?
Köpte ett variant med 80cm grindar och kapell till. Det har med renoveringarna betalt sig många gånger om.
Känns fortfarande väldigt fräscht och ingen rost vad jag kan se.
Vill minnas att bädden är 145x260 om jag minns fel.
Tror jag betalade 19.000:- då för tutti.
Idag verkar det kosta 27.
Så det känns som att man nästan alltid har igen pengarna (som man redan tjänat in på uteblivna hyror)
Känns fortfarande väldigt fräscht och ingen rost vad jag kan se.
Vill minnas att bädden är 145x260 om jag minns fel.
Tror jag betalade 19.000:- då för tutti.
Idag verkar det kosta 27.
Så det känns som att man nästan alltid har igen pengarna (som man redan tjänat in på uteblivna hyror)
Jag är väldigt nöjd med mitt 754 F1 med 60 cm gallergrindar. Besiktade idag för första gången efter 2 år. Men jösses vad priserna stuckit iväg. Jag tror jag gav 14500 med allt (grindar) och kostar nu 19990.Kave skrev:
Blir ett släp som det ser ut. Kom på att jag bör kunna förvara cyklar i det sommartid för att få lite mer utrymme i garaget så bra med kapell till.
60 cm grindar är kanon för jag som är 178 når över, tyckte det var ett evigt springande i lånesläp jag haft med 80 cm.