J jonaserik skrev:
OM du köper en vagn, se till så den har samma bredd som bilen. Där du kör in med bilen så ska vagnen kunna följa med igenom. Det ska då vara en vagn med hjulen under och inte en s.k handväska med hjul på utsidan, blir liksom bredare då.
Varför ska man ha en smal vagn med högt flak? Finns inga praktiska fördelar med det.

• Gilla
Tokslut och 3 till
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
Jag har en Tiki 265 med galler och kapell perfekt om man behöver köra lite högre saker ibland då det är lätt att ta av.
Kollar även en Tiki 265 x 125. Med ett 80cm galler kommer man kunna lasta en del. Men är nog mer inne på fogelsta med 138cm bredd istället.

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Mina åsikter är ett släp tillräckligt stort för de vanliga byggskivorna samt att det ska vara täckt. Släpet blir den bästa förvaringen för skräpet. När det börjar bli fullt eller av annan bra anledning åker man till tippen. Tänk bara på att det blir problem med obromsat släp om du har lättare dragfordon.

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
L lundo27 skrev:
Jag köpte ett begagnat bålstasläp enligt länk med täta förhöjnigslämmar och kapell . Är supernöjd med den kärran.
[länk]
Ser helt ok ut, dock för mycket pengar som ny. Får kolla begagnatmarknaden.

R Real-House skrev:
Mina åsikter är ett släp tillräckligt stort för de vanliga byggskivorna samt att det ska vara täckt. Släpet blir den bästa förvaringen för skräpet. När det börjar bli fullt eller av annan bra anledning åker man till tippen. Tänk bara på att det blir problem med obromsat släp om du har lättare dragfordon.
Tjänstevikten på min bil är 1420kg, så ett släp med totalvikt på 750kg borde funka bra.

useless useless skrev:
Varför ska man ha en smal vagn med högt flak? Finns inga praktiska fördelar med det.
Nu är det inte frågan om sort/art på vagn, det är upp till var och en. En med hjulen under fungerar ypperligt som arbetsbänk, är den då även lika bred som bilen så är det ytterliggar ett gott tecken. Så din fråga varför man ska ha en sådan är inte rellevant i tråden. Det är upp till dig att tycka/skriva, men det tillför inget.

Fairlane
Jag har ett WT-trailer 250 med galleri har en presenning. Jag är nöjd i stort. Några småsaker är att främre lammen inte är fällbar och att det är halvkrånglingt att öppna när presseningen är på. Indet stora hela dock nöjd. Jag har använt några pallar för att få upp lasten om jag ska köra längre last så inget stort problem. Presseningen tar 5 minuter att ta av och lägga undan och lite mer att sätta tillbaka. Gallret går fort att lyfta av.
Jag ska montera några extra lastöglor också.

Jag har en Thule Easyline ES200 som jag köpte 1996 när jag flyttade till villa.

Det är lite mindre, men lastar byggskivor perfekt på sargen i stället för på flaket.
Yttermått på sargen 210 x 122,

Jag har fraktat enorma mängder skivor och virke (och flyttat bohag från Stockholm -> Göteborg och Göteborg->Skåne) på det släpet och det ligger som ett strykjärn på vägen när det är lastat, har kört 140 km/h med det.
Med detta vill jag säga att även ett mindre släp funkar.

M m@nge skrev:
Tjänstevikten på min bil är 1420kg, så ett släp med totalvikt på 750kg borde funka bra.
Vill du kunna köra i 80 km/h med obromsat släp får släpets totalvikt inte överstiga bilens halva tjänstevikt så då fungerar inte 750 kg släp.

Jag var i samma sits och köpte detta som jag fick sänkt totalvikt på redan när jag köpte det för att få dras med bilen.

Köpte detta: https://trailercenter.se/produkt/slapvagn-niwe-252-premium/

Tyvärr ser jag att priset gått upp med några tusen sedan jag köpte det.

H hans.p skrev:
Vill du kunna köra i 80 km/h med obromsat släp får släpets totalvikt inte överstiga bilens halva tjänstevikt så då fungerar inte 750 kg släp.

Jag var i samma sits och köpte detta som jag fick sänkt totalvikt på redan när jag köpte det för att få dras med bilen.

Köpte detta: [länk]

Tyvärr ser jag att priset gått upp med några tusen sedan jag köpte det.
Hmm. Så om min bils tjänstevik hade varit 1500kg hade det varit ok med vagnens totalvikt på 750kg? Vagnen jag kollar på har som sagt 750kg totalvikt och får lasta ca 570kg. Om jag håller mig till last på runt 480kg uppnås inte totalvikten på 750kg. Tolkar jag det rätt?

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
D
M m@nge skrev:
Förstår din känsla. Men jag kommer garanterat använda den oftare än vad du gjorde :)

Rent ekonomiskt är det nog en sämre affär. Men jag är ute efter den där känslan av att det ska vara smidigt. Sen håller sig ett släp ganska prismässigt, efter fem år får man tillbaka en del iaf.
Ska man ha ett släp trotsallt tycker jag tipp är ett absolut måste.

D Bubblebubb skrev:
Ska man ha ett släp trotsallt tycker jag tipp är ett absolut måste.
De släp jag kollar har tipp :)

• Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
M m@nge skrev:
Hmm. Så om min bils tjänstevik hade varit 1500kg hade det varit ok med vagnens totalvikt på 750kg? Vagnen jag kollar på har som sagt 750kg totalvikt och får lasta ca 570kg. Om jag håller mig till last på runt 480kg uppnås inte totalvikten på 750kg. Tolkar jag det rätt?
Nej, det blir fel. Det är vagnens totalvikt på papperet som räknas. Du får dra ett 750 kg släp olastat i 80 km/h om släpets tjänstevikt inte överstiger dragfordonets halva tjänstevikt (högst 750 kg) men lastar du ett gruskorn kör du olagligt. Då är det totalvikten man går på och det spelar ingen roll hur lite man lastat och vad släpet egentligen väger.

• Gilla
Beskow93
  • Laddar…
H hans.p skrev:
Nej, det blir fel. Det är vagnens totalvikt på papperet som räknas. Du får dra ett 750 kg släp olastat i 80 km/h om släpets tjänstevikt inte överstiger dragfordonets halva tjänstevikt (högst 750 kg) men lastar du ett gruskorn kör du olagligt. Då är det totalvikten man går på och det spelar ingen roll hur lite man lastat och vad släpet egentligen väger.
Ja då kommer jag bara kunna köra vagnen tom i 80km/h om den har 750kg totalvikt. Synd att min bil bara vägde 1420kg :(

Då är jag alltså tvingad att köra på 650kg totalvikt på obromsat släp. Det blir ju mindre last tyvärr och sen kommer ju galler ”äta upp” lite last också.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.