2 689 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Köpa släkthus
Hej på er,
tänkte se om det är fler som är/har varit i samma sits som oss
Jag och min sambo ska köpa min morfars hus, morfar dog nu i januari och bouppteckning sker i morgon 28/3. Vi hyr idag huset då min morfar hamnade på hem pga sjukdom. Men hur har ni som varit i liknade situation gjort med papper osv vid köpet? Vi har en värdering på huset och ska köpa det för det värdet.
Väldigt tacksam för svar!
tänkte se om det är fler som är/har varit i samma sits som oss
Jag och min sambo ska köpa min morfars hus, morfar dog nu i januari och bouppteckning sker i morgon 28/3. Vi hyr idag huset då min morfar hamnade på hem pga sjukdom. Men hur har ni som varit i liknade situation gjort med papper osv vid köpet? Vi har en värdering på huset och ska köpa det för det värdet.
Väldigt tacksam för svar!
Två villkor måste ni först av allt reda ut -
1. Att övertyga alla dödsbo-(Db-)delägare att sälja fastigheten till just er på villkor alla kan enas om.
2. Att bouppteckningen registreras hos skattemyndigheten.
Av bouppteckningen framkommer vilka som är Db-delägarna, och alltså har rätt att sälja fastigheten. När ni enats med samtliga om pris och andra villkor behöver ni bara upprätta vanliga överlåtelsehandlingar. Db-delägarna kvitterar köpeskillingen på den avlidnes bankkonto, och de lyckliga köparna kan springa raka vägen till inskrivningsmyndigheten för att skaffa lagfart.
Man ska tillägga att verkligheten i praktiken kan bli mycket rörigare än så. Det räcker med att fastigheten testamenterats till någon bestämd person. Eller att en enda Db-delägare vägrar sälja...
1. Att övertyga alla dödsbo-(Db-)delägare att sälja fastigheten till just er på villkor alla kan enas om.
2. Att bouppteckningen registreras hos skattemyndigheten.
Av bouppteckningen framkommer vilka som är Db-delägarna, och alltså har rätt att sälja fastigheten. När ni enats med samtliga om pris och andra villkor behöver ni bara upprätta vanliga överlåtelsehandlingar. Db-delägarna kvitterar köpeskillingen på den avlidnes bankkonto, och de lyckliga köparna kan springa raka vägen till inskrivningsmyndigheten för att skaffa lagfart.
Man ska tillägga att verkligheten i praktiken kan bli mycket rörigare än så. Det räcker med att fastigheten testamenterats till någon bestämd person. Eller att en enda Db-delägare vägrar sälja...
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
Det kan vara en fördel om ni kan få ärva fastigheten istället för att köpa den. Då slipper dödsboet att betala reavinsskatt, och köpesumman bör kunna sänkas motsvarande (istället får du betala mer skatt den dag du säljer).
Du kan ärva den genom att den skiftas ut till dig vid skiftet (om din förälder som ärver skriver ett arvsavstående, eller ärver och skriver ett gåvobrev).
Du kan ärva den genom att den skiftas ut till dig vid skiftet (om din förälder som ärver skriver ett arvsavstående, eller ärver och skriver ett gåvobrev).
Absolut en fördel! Men den lösningen förutsätter fortfarande att samtliga dödsbodelägare kan enas. Dessutom tillkommer förutsättningen att TS är arvtagare.hempularen skrev:
Arvsavståendet måste fogas till bouppteckningen. Mig veterligen är det inte möjligt med arvsavstående i efterhand.hempularen skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
Jo men det kanske är overkill, man kan alltid göra en tilläggsboupteckning, antingen för att man hittar tidigare okända tillgångar, eller om det dyker upp tidigare okända arvingar, eller liknande. Att göra ett arvsavstående är ungefär av samm kaliber som att tillföra nya arvingar. Men det förutsätter givetvis att alla är övverens.
Klicka här för att svara