S snowjim skrev:
Tyvärr finns det ingen på Jula jag skulle köpt men måste jag verkligen köpa där så hade jag valt Makita DDF482RTJ för 2800 kr även om den inte är borstlös. Ska priset vara max 2000 kr? Ja då vet jag ärligt talat inte, :(

Jag har ingen erfarenhet av slagskruvdragare men här verkar vara många som gillar dem. Hade varit intressant om man kan utveckla användningsområdena? Jag förstår att den är effektivare på att dra i riktigt tunga skruvar och att den smattrar en aning men kan man ersätta vanlig skrivdragare helt med den? Eller har den några nackdelar?
En slagskruvdragare är en maskin som är gjord för att dra i skruv, det är den jävligt bra på men inte så mycket annat. Lite som en spikpistol vs hammare.

• Gilla
snowjim
  • Laddar…
Om inte någon av dom på Jula är tillräckligt stark vet jag inte vad du behöver. Dom är då starkare än min arm iallafall.
Ryobi
Dewalt
Makita
Metabo

Känn på dom i butiken och bestäm dig där då. Dom har iofs en Kawazaki som är billig och stark, 50Nm för 999 och lite upp i pris har dom en DeWalt och en Metabo under 2000:-

P Prodigys skrev:
En slagskruvdragare är en maskin som är gjord för att dra i skruv, det är den jävligt bra på men inte så mycket annat. Lite som en spikpistol vs hammare.
Går den att borra med? Och är den bättre än tranditionell skruvdragare på all skruv? Även gips, trä o.s.v?

S snowjim skrev:
Går den att borra med? Och är den bättre än tranditionell skruvdragare på all skruv? Även gips, trä o.s.v?
Det går att borra med den om man har bitsfäste på borret men det är ju inte att rekommendera.

Beroende på hur man definerar bättre så kan det vara bättre till all sorts skruv. Slagskruvdragaren är oftast kortare vilket (enligt min erfarenhet) innebär bättre balans.
Den har också högre varvtal vilket gör att det går snabbare att dra in skruvar men samtidigt är det också lätt att man drar för djupt.

• Gilla
snowjim
  • Laddar…
MultiMan
Min Makita slagskruvdragare DTD145 (som jag köpte ihop med DHP481 + 2st 5Ah batterier för 3995kr) är bland det mest använda elverktyg jag ägt. Ihop med 1/2" mutterknacken 285 är det mina favoritverktyg.

Slagskruvdragare är lätta, kompakta men ändå urstarka. Enda man ska tänka på är att köra med kvalitetsbits avsedda för knackare, annars håller de inte alls lika länge som med en vanlig dragare.

Edit: Högre varvtal är beroende på modell. Min kan ställas elektroniskt i tre hastigheter och moment. På lägsta ska det mycket till för att av misstag dra för mycket även med de minsta skruvarna.

Redigerat:
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
Borrar typ allt jag kan med slagskruvdragren, allt från små hål i trä, 18mm plattborrar genom reglar för elrör till typ 10st 10mm hål i 12mm plattjärn, mm.
Biltema hade ett tag grymt bra borrar med 1/4" maskinfäste, dom som finns där nu är inte ens i närheten lika bra.
Maskin Makita DTD148

K
Lånar denna tråd lite. Är det någon som har erfarenhet av
DEWALT DCD701D2 12 v??
Har kollat in denna lite och är intresserad av denna. Är dock fundersam över 12 v. Den är ju helt okej med sina 57 nm men min fråga hur länge håller dess 2.0 batterier i tid vid fullt skruvande tro?

K
Ingen som har lite info,????

K Krille_90_ skrev:
Ingen som har lite info,????
De står fortfarande och skruvar..

• Gilla
  • Haha
Cheesen och 1 till
  • Laddar…
K Krille_90_ skrev:
Lånar denna tråd lite. Är det någon som har erfarenhet av
DEWALT DCD701D2 12 v??
Har kollat in denna lite och är intresserad av denna. Är dock fundersam över 12 v. Den är ju helt okej med sina 57 nm men min fråga hur länge håller dess 2.0 batterier i tid vid fullt skruvande tro?
Det beror helt på vad du menar med fullt skruvande.. för en del är det att ha förborrade hål och bara mata i skruv..för en del är det att typ lägga trall där man skruvar, kapar lite, skruvar..

K
Frustrator Frustrator skrev:
Det beror helt på vad du menar med fullt skruvande.. för en del är det att ha förborrade hål och bara mata i skruv..för en del är det att typ lägga trall där man skruvar, kapar lite, skruvar..

Fullt så tänker jag typ lägga trall utan förborrade hål och typ råspont utan förborrade hål. Mina 18 v ryobi klarar de utan problem har rätt många batterier med men är inte helt nöjd med den nyaste ryobi skruvdragaren. Så kollar mot dewalt nu och gärna mindre 12 v maskin

K Krille_90_ skrev:
Fullt så tänker jag typ lägga trall utan förborrade hål och typ råspont utan förborrade hål. Mina 18 v ryobi klarar de utan problem har rätt många batterier med men är inte helt nöjd med den nyaste ryobi skruvdragaren. Så kollar mot dewalt nu och gärna mindre 12 v maskin
Lite förenklat så har Ah och V inte med varandra att göra. 2Ah räcker lika långt oavsett om du kör 18v eller 12v. Sen blir det viss skillnad ändå då en 18v kanske inte behöver köra på full kräm när en 12v behöver det.
Men ändå, har inte DeWalt utan Bosch/ryobi att jämföra med och har inte haft problem med att 12v skulle tagit slut när jag lagt trall..jag tar paus innan maskinen är slutkörd, dricker lite kaffe och laddar batterierna (på flera sätt).

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
K
Okej tack för bra utförligt svar!! Ja det är klart kaffe går ju alltid åt när man grejar !!
Har varit väldigt nöjd med min äldsta ryobi är en superbra maskin medans den nya bara strulat det första som hände var att chucken bara tappade allt hela tiden och sen har det jävlats med att den kan stanna mitt i ibland så är o te helt sugen på att köpa ny chuck när den är konstig på andra plan med

K Krille_90_ skrev:
Okej tack för bra utförligt svar!! Ja det är klart kaffe går ju alltid åt när man grejar !!
Har varit väldigt nöjd med min äldsta ryobi är en superbra maskin medans den nya bara strulat det första som hände var att chucken bara tappade allt hela tiden och sen har det jävlats med att den kan stanna mitt i ibland så är o te helt sugen på att köpa ny chuck när den är konstig på andra plan med
Oftast stannar de mitt i när batteriet börjar ta slut. Säkerhetsgrej. Då kan man kräma ur lite till ur batteriet genom att starta igång igen. Men batteriet mår dåligt av det.

K
Frustrator Frustrator skrev:
Oftast stannar de mitt i när batteriet börjar ta slut. Säkerhetsgrej. Då kan man kräma ur lite till ur batteriet genom att starta igång igen. Men batteriet mår dåligt av det.
Jo jag vet men denna göra det med fullt laddade batteri med provat flera olika batteri och laddat dem med olika laddare samma resultat

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.