Rekomenderar också Ryobi.
Perfekt för villaägare.
Visst finns det bättre prylar men utbududet för deras 18v batteri är nog oslagbart.
Jag har 2st skruvdragare ena borstlös.
1 mutter knackare
1 multiverktyg
1 dykertpistol
1 cirkelsåg
1 grästrimmer
1 myggjagare?
Hade också en tigersåg, den var jag dock lite missnöjd med så sålde den, men jag har sett det kommit en ny modell sen dess den kanske är bättre.

T TheGame skrev:
Perfekt för villaägare.
Visst finns det bättre prylar men utbududet för deras 18v batteri är nog oslagbart.
1 mutter knackare
1 multiverktyg
1 dykertpistol
1 cirkelsåg
1 grästrimmer
1 myggjagare?
Hade också en tigersåg, den var jag dock lite missnöjd med så sålde den, men jag har sett det kommit en ny modell sen dess den kanske är bättre.
Vilken cirkelsåg har du?

Jag har:

Skruvdragare (osäker på modell) kolborste
Skruvdragare DD5 (borstlös)
Skruvdragare PD7 (bostlös)
Slagskruvdragare IDBL (borstlös)
Dyckerpistol 18 gauge
Handdammsugare (3 st :D (rekomenderas!)
Grovdammsugare
Limpistol
Excenterslip
Handöverfräs

Jag är nöjd faktiskt. Men när det gäller lite starkare verktyg som tex cirkelsåg så är jag lite kluven :D orkar Ryobis grejer med. Kollade på deras största borstlösa. Men den hade fått lite sådär i betyg. Att den stannade när man sågade plywood. Och det är ju inte funkis för mig. Den största orsaken för mig att skaffa en sån är att grovkapa skivmaterial .

@Harald Blåtumme du tänker på en slagborrmaskin, och där håller jag med dig! Det är oftast en dålig kompromiss...
Slagskruvdragare lever om, men bortsett från det så ger jag två tummar upp för den :) de är som små mutterdragare med bitsfäste istället (slår i rotationsriktningen)

• Gilla
Mraz
  • Laddar…
RmK_71 RmK_71 skrev:
Vilken cirkelsåg har du?

Jag har:

Skruvdragare (osäker på modell) kolborste
Skruvdragare DD5 (borstlös)
Skruvdragare PD7 (bostlös)
Slagskruvdragare IDBL (borstlös)
Dyckerpistol 18 gauge
Handdammsugare (3 st :D (rekomenderas!)
Grovdammsugare
Limpistol
Excenterslip
Handöverfräs

Jag är nöjd faktiskt. Men när det gäller lite starkare verktyg som tex cirkelsåg så är jag lite kluven :D orkar Ryobis grejer med. Kollade på deras största borstlösa. Men den hade fått lite sådär i betyg. Att den stannade när man sågade plywood. Och det är ju inte funkis för mig. Den största orsaken för mig att skaffa en sån är att grovkapa skivmaterial .
Jag tror det är denna.
https://www.jula.se/catalog/verktyg...r/batteridrivna-cirkelsagar/cirkelsag-000315/

Jag har kapat bänkskivor, plywoodskivor, klyvt reglar så jag tycker den funkar bra.
Om man kör lugnt och metodiskt så nyper det inte.
Men det vet jag inte kanske alltid gör om man trycker för snabbt? Tidogare så hade jag en äldre Bosch (tror jag)230v men den gick sönder men vill minnas den betedde sig likadant.

• Gilla
RmK_71 och 1 till
  • Laddar…
K_arlstrom K_arlstrom skrev:
@Harald Blåtumme du tänker på en slagborrmaskin, och där håller jag med dig! Det är oftast en dålig kompromiss...
Slagskruvdragare lever om, men bortsett från det så ger jag två tummar upp för den :) de är som små mutterdragare med bitsfäste istället (slår i rotationsriktningen)
Ja absolut, jag var litet otydlig där i första meningen. Jag menar att det är mycket tveksam nytta med en skruvdragare med traditionell slagborrfunktion, man lär aldrig använda slagborrläget om man är bortskämd med en bra borrhammare. Slagskruvdragaren (eller i mitt fall en liten slagmutterdragare med bitshållartillsats) är däremot en extremt användbar grunka!

• Gilla
K_arlstrom
  • Laddar…
P
T TheGame skrev:
Perfekt för villaägare.
1 mutter knackare
1 multiverktyg
1 dykertpistol
1 cirkelsåg
1 grästrimmer
1 myggjagare?
Har också en hel del ryobi,enda jag inte varit nöjd med är också för mig tigersågen,ser att den nya har bla pendelfunktion däremot kostar den 2000kr,ryobi är inte längre ett billighetsmärke direkt:)

F
T TheGame skrev:
Perfekt för villaägare.
1 mutter knackare
1 multiverktyg
1 dykertpistol
1 cirkelsåg
1 grästrimmer
1 myggjagare?
Njaaa, jag skulle nog säga att Makitas 18V utbud är överlägset Ryobis och med en betydligt trevligare kvalitet. Dessvärre lite otrevligare prislapp men lätt värt det.

https://www.makita.se/products/sladdlöst-18v.html

• Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Njaaa, jag skulle nog säga att Makitas 18V utbud är överlägset Ryobis och med en betydligt trevligare kvalitet. Dessvärre lite otrevligare prislapp men lätt värt det.

[länk]
Jag tvivlar inte på att Makitas utbud är bättre men kanske inte så mycket bättre så det motiverar prislappen för alla.
Dessutom tror jag Ryobi var först med att börja ha allt möjligt som verktyg och trädgårds-prylar som passar med samma batterier för "vanliga" konsumenter.
Det känns som dom andra kommit senare med det och då känns det dessutom "dumt" att byta uppsättning om man hunnit köpa på sig.

F
T TheGame skrev:
Jag tvivlar inte på att Makitas utbud är bättre men kanske inte så mycket bättre så det motiverar prislappen för alla.
Dessutom tror jag Ryobi var först med att börja ha allt möjligt som verktyg och trädgårds-prylar som passar med samma batterier för "vanliga" konsumenter.
Det känns som dom andra kommit senare med det och då känns det dessutom "dumt" att byta uppsättning om man hunnit köpa på sig.
Alla köper det man vill, har man gått in i ett system så är man ju lite fast i det. Det var väl mest att Ryobis 18V utbud var oslagbart som jag inte på något sätt kan hålla med om. Sen så tycker jag verkligen inte Makita är omotiverat mycket dyrare med tanke på vad man får för pengarna. Det finns klipp att göra där med.

F fsn skrev:
Alla köper det man vill, har man gått in i ett system så är man ju lite fast i det. Det var väl mest att Ryobis 18V utbud var oslagbart som jag inte på något sätt kan hålla med om. Sen så tycker jag verkligen inte Makita är omotiverat mycket dyrare med tanke på vad man får för pengarna. Det finns klipp att göra där med.
Ja jag har faktiskt inte på nån affär varit sett så stort utbud av Makita-prylar utöver vanliga verktyg, därför visste jag inte att dom hade sånt utbud.

Men jag har också använt Makita verktyg och vet att det är helt annan kvalitet, men det kostar ofta det dubbla.

Makita, DeWalt och Miluwakee är klart ett snäpp bättre än Ryobi.
Den svåra ekvationen är att avgöra vad som är tillräckligt bra.
Ryobi är ju najs för en hemmafixare just för att dom har många småsaker som kan vara praktiska som inte Makita gör och att prylarna är billigare i inköp så man behöver inte fundera och bry sig så mycket.
Jag har "bestämt" mig för att köpa Makita maskiner men sneglar då och då på Ryobi.

Gjorde en undersökning om vilka affärer som säljer vilket märke och där är DeWalt överlägset i flest butiker med Ryobi som tvåa

• Gilla
Sthlm1891
  • Laddar…
Skruvdragare är antagligen det elverktyg du kommer använda flitigast. Köp den som passar din hand bäst. Jag har små händer och gillar makitas verktyg som ofta både är mindre och har mindre handtag än motsvarande makita.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Som sagt, jag köpte Ryobin elektriska spikpistol även om jag inte har andra maskiner från den serien, anledningen var priset, övriga alternativ var väldigt mycket dyrare, nästan dubbla priset. Även om jag senare sålde maskinen så anser jag att det var väl värt det. Jag vet inte hur Ryobin jämför med övriga, jag kan bara konstatera att den var inte perfekt men den fungerade till mitt jobb.

Så kontentan är att de har sin nisch inom verktyg, passar de dig? Det kan nog bara du svara på. Kanske krävs det att du bygger lite erfarenhet innan du vet och då är säkert Ryobi en bra start.

Sen får man komma ihåg att Ryobi, Aeg (Ridgid), Milwakee har samma ägare. Så många av dem är nog snarlika i konstuktion. Tänkte speciellt på spikpistolen. Den ser nästan identisk ut mellan märkena.

F
T toolman77 skrev:
Skruvdragare är antagligen det elverktyg du kommer använda flitigast. Köp den som passar din hand bäst. Jag har små händer och gillar makitas verktyg som ofta både är mindre och har mindre handtag än motsvarande makita.
Det blev lite “statiskt obestämt” där... Makita har mindre handtag än motsvarande Makita?

• Gilla
Prodigys
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.