Mina tankar har gjort 1 totalrenovering av 1970 radhus, gjorde dock ej badrum

Ett tips börja köpa in vittvaror mm tidigt, håll utkik efter deals, tex har ju elggianten bra deals på stommar ibland, vi fick tex stommar för 50%, och vi använde deras stommar till gadreober, walk in closet, kontor och barnens platsbygda skrivbord. Samma gäller vitvaror köp tex vid blackfriday eller vid någon kampanj, samma vid badrum, bauhaus eller liknade har ju deals ibland.

Dränering är de nog värt att hyra in grävhjälpen.iaf

Spackla och slipa tar oehört mycket tid och resultat blir inte perfekt som nybörjare, det är också relativt billigt /h att hyra in, då förarbetet, (måla kan ju fru/äldre barn hjälpa till med (ej prisvärt))

Kök lätt att göra själv inte värt att leja ut, frun och barnen kan vara med montera ihop :)...
Badrum hade jag nog inte gjort tättskikit och flyttspackling, det är mycket att läsa in sig på och blir svårare att bevisa vid försäkrings ärende

Jag har hållit på i lite över 4 år nu. 3 barn i åldrarna 5, 7 och 9. Ganska grundlig renovering av en 70-talsvilla med byte av värmesystem, ftx-ventilation, ventilerade golv, renoverat tvättstuga, badrum, alla ytskikt (halvvägs genom huset där…) och nu håller vi på att flytta köket. Överlag så skulle jag säga att det fungerar bra. Vi har insett att vi hellre gör saker själva än att ta in någon som man blir besviken på resultatet över och för dubbla priset.

Generellt så måste man acceptera att det tar säkert 10 gånger längre tid än om man hade fått gjort projekten ostört själv. Kvällar har jag svårt att få ork att göra något alls utom att kanske spackla lite en period eller måla en dörr. Helger slits man konstant mellan saker man borde göra, saker man måste göra och saker man vill göra.

Rätt ofta är det något av barnen som är med och jobbar. Dom är grymma på att riva. Jag tror också att det är viktigt att dom får känna sig delaktig i andra delar. Exempelvis hade jag ”hjälp” av yngsta att sätta kakel i hallen. Det tar tre gånger så lång tid, man måste i smyg rätta till/göra om, men hon är supernöjd med att hon har varit med och gjort den fina väggen. Dessutom tröttnar dom ganska fort och man får göra klart själv. Det tror jag ger mer acceptans till att ”nu måste pappa fixa den här väggen istället för att gå till lekparken”. Vi ser också till att det inte bara är en vuxen som aldrig är med, utan vi försöker göra mycket tillsammans eller variera vem som gör saker.

Sen ska jag inte sticka under stol med att det går åt mycket tid till huset som man hade kunnat lägga tillsammans med barnen på något annat. Men jag tror ändå att det är utvecklande för dom att vara med om en renoveringsresa också. Det gäller bara att hålla det på en nivå som dom inte kommer att minnas som misär :)

• Gilla
  • Älska
LinneaBee och 9 till
  • Laddar…
B BearTheFear skrev:
Jag har hållit på i lite över 4 år nu. 3 barn i åldrarna 5, 7 och 9. Ganska grundlig renovering av en 70-talsvilla med byte av värmesystem, ftx-ventilation, ventilerade golv, renoverat tvättstuga, badrum, alla ytskikt (halvvägs genom huset där…) och nu håller vi på att flytta köket. Överlag så skulle jag säga att det fungerar bra. Vi har insett att vi hellre gör saker själva än att ta in någon som man blir besviken på resultatet över och för dubbla priset.

Generellt så måste man acceptera att det tar säkert 10 gånger längre tid än om man hade fått gjort projekten ostört själv. Kvällar har jag svårt att få ork att göra något alls utom att kanske spackla lite en period eller måla en dörr. Helger slits man konstant mellan saker man borde göra, saker man måste göra och saker man vill göra.

Rätt ofta är det något av barnen som är med och jobbar. Dom är grymma på att riva. Jag tror också att det är viktigt att dom får känna sig delaktig i andra delar. Exempelvis hade jag ”hjälp” av yngsta att sätta kakel i hallen. Det tar tre gånger så lång tid, man måste i smyg rätta till/göra om, men hon är supernöjd med att hon har varit med och gjort den fina väggen. Dessutom tröttnar dom ganska fort och man får göra klart själv. Det tror jag ger mer acceptans till att ”nu måste pappa fixa den här väggen istället för att gå till lekparken”. Vi ser också till att det inte bara är en vuxen som aldrig är med, utan vi försöker göra mycket tillsammans eller variera vem som gör saker.

Sen ska jag inte sticka under stol med att det går åt mycket tid till huset som man hade kunnat lägga tillsammans med barnen på något annat. Men jag tror ändå att det är utvecklande för dom att vara med om en renoveringsresa också. Det gäller bara att hålla det på en nivå som dom inte kommer att minnas som misär :)
Tack för ditt ärliga svar. Men 4 år? Har du haft en period då du jobbat lite mer intensivt/ostört, t.ex. under en semester eller tagit ledigt från jobbet några veckor?

Vi tänker nämligen att i början när man är full av energi och fortfarande tycker det är kul kanske det är lättare att bränna av 3 månader och ta ledigt från jobbet istället (förstår att inte alla har den möjligheten) medans frun jobbar och barnen går i skola? Därav min fundering kring vad man ska prioritera...

Givetvis förstår jag att klimatskalet är viktigt, men det är minst lika viktigt att inte leva i en misär och känna att det finns något utrymme som är fint och där man kan vila...

Att göra badrum själv tar tid och är väldigt skitigt. Se till att ni har annat fungerande badrum om ni tänker göra detta när ni bor på plats. Annars är badrum något som jag skulle rekommendera att göra innan inflytt.

Sovrum bör man kunna renovera ett i taget efter inflytt. Kök och vardagsrum bör prioriteras efter badrum innan inflytt för att kunna vistas normalt i huset med barn. Om ni ska slipa några golv i stället för att lägga ny parkett är det definitivt något som rekommenderas innan inflytt.

Om avloppsstammar är gamla får du räkna med att byta i samband med renovering av badrum/tvättstuga/kök. Kan vara lämpligt att titta hur stammarna går innan man renoverar angränsande ytor. Tänk även på att det kan vara smart att byta även vattenrör och rör till radiatorer om du har golv/tak uppbrutna.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
ecb182 ecb182 skrev:
Att göra badrum själv tar tid och är väldigt skitigt. Se till att ni har annat fungerande badrum om ni tänker göra detta när ni bor på plats. Annars är badrum något som jag skulle rekommendera att göra innan inflytt.

Sovrum bör man kunna renovera ett i taget efter inflytt. Kök och vardagsrum bör prioriteras efter badrum innan inflytt för att kunna vistas normalt i huset med barn. Om ni ska slipa några golv i stället för att lägga ny parkett är det definitivt något som rekommenderas innan inflytt.

Om avloppsstammar är gamla får du räkna med att byta i samband med renovering av badrum/tvättstuga/kök. Kan vara lämpligt att titta hur stammarna går innan man renoverar angränsande ytor. Tänk även på att det kan vara smart att byta även vattenrör och rör till radiatorer om du har golv/tak uppbrutna.
Tack för dina tankar. Vi funderar på att köpa in ett badrum för att få det klart, medan man sedan i lugn och ro kan renovera wc. Då är vi inne lite på samma tanke på kök, bad och sen sovrum. Med risk för att låta fördomsfull är det kanske enklare för frun och äldsta barnen att renovera sovrum under tiden pappa står med kök...

Helt klart är tanken med alla stammar rätt både avlopp, värme och vatten.

E Emilius skrev:
Tack för ditt ärliga svar. Men 4 år? Har du haft en period då du jobbat lite mer intensivt/ostört, t.ex. under en semester eller tagit ledigt från jobbet några veckor?

Vi tänker nämligen att i början när man är full av energi och fortfarande tycker det är kul kanske det är lättare att bränna av 3 månader och ta ledigt från jobbet istället (förstår att inte alla har den möjligheten) medans frun jobbar och barnen går i skola? Därav min fundering kring vad man ska prioritera...

Givetvis förstår jag att klimatskalet är viktigt, men det är minst lika viktigt att inte leva i en misär och känna att det finns något utrymme som är fint och där man kan vila...
Under 4 år har projekten avlöst varandra. Det går ju såklart i mer eller mindre intensiva perioder. När vi t.ex. la in golvvärme så tog vi ledigt från jobben båda två och körde klart det på en vecka. Hade säkert tagit 3 månader att göra annars…

När vi gjorde om hallen så började vi riva i slutet på semestern. Där körde vi bara helger och några kvällar. Det tog nästan 4 månader…

Sen är ju alla såklart olika. Men om man inte är beredd att acceptera att det kommer ta tid (och då menar jag alla i familjen…) så ska man nog fundera en extra gång innan man flyttar in i ett renoveringsobjekt med familjen :)

Farstatjej90
E Emilius skrev:

Jag tror att fyra år för en helrenovering när man arbetar heltid och har familj är en helt rimlig tidsplan. Och det är ju som många skriver verkligen nåt man ska tänka efter innan man startar....
Kan inte förstå hur folk hinner jobba heltid överhuvudtaget...🤔

• Gilla
MimiP och 4 till
  • Laddar…
K
E Emilius skrev:

@BearTheFear är på intet vis unik.
Precis ALLT tar längre tid än vad man tror. ALLT.
I början har man hur mycket ork och energi som helst (t.o.m. vid 45 års ålder), men den kommer att tryta.
Nu lider jag dessutom av betydande hälsoproblem som påverkat min ork och lust.

Jag och sambon är två år in i en renovering av ett hus om 100kvm på en fastighet om 3 000kvm med dubbelgarage, bostadshus med 25kvm uterum och ca 75kvm trädäck samt övernattningsstuga, förråd, m.m..

Med risk om att jag glömt bort en massa saker som tagit en väldig massa tid har vi:
- bytt syllar,
- bytt en del panel,
- ersatt nästan 100kvm undergolv med mekaniskt ventilerat golv från Nivell + ny parkett,
- isolerat och gjutit större badrumsgolv (badrummet blir 33% större än tidigare),
- dragit om all el,
- satt nytt kök, inkl. omdragning av avlopp, vatten och imkanal,
- byggt walk-in-closet i sovrum och inbyggd garderob i hallen,
- målat paneltak 4 lager (tog så sjukt lång tid!), spacklat och målat väggar,
- kittat och målat alldeles för många fönster (målat även invändigt),
- lagat och bytt hängrännor,
- tätat läckande tak,
- rivit och gjutit ny stödmur (ca 15 m lång och 70 cm hög),
- grävt ner ca 75m rör och dragit el till utebelysning, robotgräsklippare, m.m.
- renoverat gräsmatta (ca 1500kvm),
- flyttat och spräckt MÅNGA ton sten, lagt ut 20 ton jord och rullat gräs (en ny gräsmatta),
- satt upp ca 100m staket och många meter stängsel (stängsel i skogen på husets baksida),
- satt ca 150-200m kantsten,
- byggt ut trädäck 25 kvm,
- byggt in "utebad" (badtunna, uppvärmd med el/ved),
- ersatt staket runt trädäck (vill inte att grannar som går förbi glor på oss när vi badar, när vi nu ska hinna göra det),
- behandlat hela trädäcket 4 ggr med linoljesåpa förra året och 2 gånger detta år, och
- byggt voljär och höns-/vaktelhus.

Vi har inga barn, men både jag och sambon arbetar >40h i veckan (ofta >50), har 2 hundar och vaktlar.
Vi har haft väldigt lite ledig tid för återhämtning och nöjen under de två år som har gått.
Jag får typ ångest om det går en helg utan att jag utför arbete på fastigheten. Därför gör det inte det.
Jag har nästan helt slutat träna och spela golf, för att det inte funnits tid och ork för sådana nöjen.

Trots nyss nämnda återstår det MASSOR att göra och nya måsten uppstår fortlöpande (ett fönster till uterummet sprack under helgens "storm").

Vi kommer garanterat har saker kvar på den "att göra"-lista vi skapade när vi köpte fastigheten om två år. Då har det gått fyra år från inflytt.

Jag hade verkligen inte velat gå igenom det vi har gjort med barn på halsen.
Är otroligt imponerad av alla som trots barn tar sig an stora projekt!

Tre medskick:
- vårda kärleken (det kan gå snabbt utför),
- allt tar minst dubbelt så lång tid som du tror, och
- låt det ta tid (annars kommer ni inte orka).

Redigerat:
  • Gilla
MimiP och 6 till
  • Laddar…
Jag gjorde något liknande med min familj för ca 3år sedan (barn som då var 7 och 9åt gamla). Jag tycker att dina kostnadsangivelser ser okej ut. Lärdomen vi gjorde är att det tar betydligt längre tid än vad man tror. 2-3 månader som du angivit tror jag aldrig kommer att hålla, möjligtvis om ni tar in en totalleverantör som håller i allt. Hos oss agerade jag projektledare och sydde ihop alla olika hantverkares scheman (extremt jobbigt..) Som tidigare nämnts så måste ni även ta hänsyn till oförutsedda utgifter - det dyker alltid upp något skit längs resans gång.

Att renovera ett kök för 150.000kr kankse går om man köper det billigaste av allt, är själv i slutskedet av en köksrenovering, har tagit 5 månader av jobb på kvällar och helger, samt betydligt mer än 150.000kr.

• Gilla
mrbackstrom
  • Laddar…
K
J Jesper Karlsson3 skrev:
Jag gjorde något liknande med min familj för ca 3år sedan (barn som då var 7 och 9åt gamla). Jag tycker att dina kostnadsangivelser ser okej ut. Lärdomen vi gjorde är att det tar betydligt längre tid än vad man tror. 2-3 månader som du angivit tror jag aldrig kommer att hålla, möjligtvis om ni tar in en totalleverantör som håller i allt. Hos oss agerade jag projektledare och sydde ihop alla olika hantverkares scheman (extremt jobbigt..) Som tidigare nämnts så måste ni även ta hänsyn till oförutsedda utgifter - det dyker alltid upp något skit längs resans gång.
Prova att utföra jobbet själv. 😅

Jag har snabbrenoverat två hus innan inflytt med barn. Båda gångerna valde jag att göra ytskikt i sovrum och vardagsrum först. Det är ju där barnen ska bo när man flyttat in, blir oerhört jobbigt om man måste göra dem medan man bor där.

Sedan kanske du ska fundera över vilka krav du har på perfektion. Att tapetsera och byta golv hyggligt bra är inte svår, men perfekt är betydligt svårare.

Badrum och kök tycker jag att man oftast behöver bo ett tag för att verkligen känna efter vilka behoven är. Sedan är jag själv för plastmattor. Billigt och väldigt funktionellt! Inga fogar som kan bli missfärgade!

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Vet inte vad du har för krav på standard men jag har byggt och renoverat mycket de senaste åren och det jag blivit mest nöjd med är köket. Jag köpte köket via blocket för 30000kr inklusive vitvaror. När man har besök så är det köket folk verkar ge mest komplimanger kring då brukar jag be dem gissa vad det kostat. Känner mig så nöjd när jag berättar att jag fyndat det på blocket.

• Gilla
ylven och 1 till
  • Laddar…
Satsuki
Ibland hittar man ju ett hus på en tomt/plats som är oslagbar, så visst kan det vara värt att renovera även de mest nedgångna hus.
Praktiskt tycker jag 100 000 för tak låter lite, och även om det ser hyfsat ut måste man vara helt säker. Tak som läcker kan bli en dyr affär 😱. 100 000 för tvättstuga verkar dock dyrt om du inte inkluderar något i det som inte ör självklart (tvättmaskin + tumlare och ett evt torkskåp kostar inte SÅ mycket).
Finns det källare i huset - kan kosta hur mycket som helst om det är fukt i den…
Som jämförelse skall vi göra badrum snart, man kan välja det absolut billigaste men ett badrum lever man med i många år och är inte det lättaste eller roligaste att göra om, där kanske man ska välja det man verkligen vill ha. 250000 är absolut görbart, men då får man välja budgetalternativ och göra mycket själv. Vi valde att anlita byggare för allt och köpa den inredning vi ville ha.
Det kostar mycket mer än 250000…

Till sist; Som hyfsat händig kvinna som gärna hugger i och gör det mesta hemma, vill jag poängtera att man är två både i ett äktenskap och en renovering. Jag hade aldrig tillåtit att en part jobbar ihjäl sig och lägger varje ledig stund på en renovering medan den andra får stå med all markservice och alla logistik för tre barn. Det finns dem som inte bryr sig, men ska man renovera måste man vara helt överens innan. Jag tycker nog att om man som familj ska renovera ska man båda vara med och kan man inte jobba samtidigt får man alternera mellan familj och renovering

Redigerat:
  • Gilla
Heddvig och 2 till
  • Laddar…
Räkna med att renovering tar flera år om du inte har en bättre hälft som kan ta barnen till 100%.

Sedan är barnens personlighet ganska avgörande. Med lydiga och självständiga ungar så kan man lätt få in lite arbete på lediga stunder. Med klängiga och olydiga ungar kan man inte göra det minsta. Det har inte så mycket med uppfostran att göra, det är genetiskt och syskon kan vara varandras motsatser. Därför blir förutsättningarna väldigt olika för olika familjer och olika tidsperioder i samma familj.

• Gilla
Fideliox och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.