Jag har varit och tittat på en liten 22 kvadrat stuga som ligger väldigt fint men har lite konstig historik. Stugan började byggas 2016 och av olika anledningar, bl.a. problem med byggare, blev den aldrig färdig utan vi ska färdigställa den efter köp. Enligt säljaren är den vinterisolerad men har inte haft någon underhållsvärme på. Då tänker jag att det finns en risk att isoleringen blivit fuktig och spridit sig och i värsta fall att det finns mögel. Jag undrar egentligen hur sannolikt är att det finns dolda problem på grund av saknad underhållsvärme. Huset kommer från Polhus.se och heter Saga. Kloka gissningar på en skala 1-"troligen" , 2-"kanske", 3-"inte sannolikt" mottages.

Tomture61
Tror mer på " mögelrisk " om stugan byggs medans det regnar och väta byggs in , utan att åtgärda väta / fukt .
En stuga / byggnad som är isolerad men inte värms upp behöver ej betyda att den är mögelangripen / fuktskadad .
Så en 3:a

Vad betyder konstig historik ? Har den stått utan tak .

Tack för svar. Den underliga historiken har mer med konflikter med tvivelaktiga hantverkare och tveksamheter runt bygglov att göra. Jag har ingen anledning att tro att stugan stått utan tak nån länge period dock.
Min fråga kommer mer av att jag läst att isolerade stugor kan få problem med fukt i isoleringen som sprider sig om man inte har underhållsvärme medan oisolerade inte har detta problem.
Det finns inget vatten eller så i stugan så den biten är jag inte orolig över

Risken är högre om det är plast i innerväggarna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.