Funderar på att använda samma mäklare som vi köpt av. Men det kanske är bättre att välja någon helt fristående. Tacksam för råd om mäklare.

Jag kan inte se någon uppenbar nackdel att anlita samma mäklare som förmedlade köpet.
Jag har själv gjort så en gång.

Det är ju ganska vanligt att köpare "mutar" mäklaren med att erbjuda att han får sälja "mitt" boende också, om han fixar så jag får köpa.

Och jag har hört talas om fall där folk fått köpa på det viset. När De erbjudit mäklaren att sälja deras hus, så har budgivningen plötsligt tvässtoppats när just deras bud var högst.

Personligen skulle jag vara lite skeptisk att anlita en mäklare som låter sig påverkas på det viset, det kan han ju göra en gång till...

Men grundfrågan här i tråden var ju om det är bra att nyttja samma mäklare, om vi då antar att det inte sker som en muta, så är det väl inget fel med det.

Men jag tror på tanken att man skall anlita en mäklare som har stor vana vid området, dvs. som har sålt många objekt i närheten. En mäklare som kan området vet vad man skall betona med ett visst objekt, och kan ev. ha några "överblivna" spekulanter från tidigare uppdrag som han kan locka till visningen med personliga kontakter.

När vi köpte vårt hus var mäklaren nästan förnärrmad att vi ens övervägde andra mäklare och ännu mer när vi valde en annan. Precis som när man köper alla tjänster skall man ta in flera offerter och välja den som har bästa helheten.

Alla mäklare verkar ju pigga på uppdraget men frågan är hur pigga de är på att sälja sen.
Lägenheten kommer bli såld då den ligger i Stockholm, men vill att det ska bli bra också. Hur tusan vet jag vem vi ska välja. Och spelar det så stor roll vilken mäklare man har?

Jag tog tre av de stora och låt dem komma hem och titta och göra sin pitch. Valde den som gav en vettig värdering (ej högst) och som känndes bäst, som jag skulle vilja köpa av. Kan mäklaren sälja sig själv så kan den sälja bostäder också. Prismässigt låg de väldigt lika.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.