Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Som sagt, Ikeas HYGIENISK har ju precis det som är viktigast, tidsvisningen och lucköppning, och 5 års garanti, varför betala mer?
Bra fråga. Svaret är att den får dåligt ljudbetyg av Råd och rön. EEZ9000 är specad 3 dB lägre än Hygienisk, vilket jag tror (rätt eller fel) ska göra skillnad.

T thompo skrev:
Bra fråga. Svaret är att den får dåligt ljudbetyg av Råd och rön. EEZ9000 är specad 3 dB lägre än Hygienisk, vilket jag tror (rätt eller fel) ska göra skillnad.
Säger @electroluxaren att det är samma maskin så hade jag litat mer på det än företagens datablad...

• Gilla
MultiMan och 6 till
  • Laddar…
A
båda maskinerna har timebeam

det finns en sprayzon dvs ett extra rör(blått) i electroluxen vilket då skall underlätta rengöring av grytor.

stora skillnaden är att ikeas har vanliga knappar för att välja program medans electroluxen har en blandning av touch och konventionella knappar, men bara det är ju värt 5.000.- extra, om man mot förmodan tycker att touch hör hemma i ett kök.
annars håller jag med #myckling att köpa ikeas bosch.

Vilken jag skulle valt utan tvekan

A
K klimt skrev:
Det är bra med automatisk lucköppning, men tänk på att det kan skada träluckor i närheten, så det är höga krav på kvalitet i så fall. Jag tror att IKEA avråder från automatisk lucköppning, i vart fall för vissa köksluckor
jo det är nog bra med automatisk lucköppning om inte annat för tillverkarna annars får de dåligt resultat vid tester.
mindre bra för dig när du skall byta låset efter fem år.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
jo det är nog bra med automatisk lucköppning om inte annat för tillverkarna annars får de dåligt resultat vid tester.
mindre bra för dig när du skall byta låset efter fem år.
Visste inte det, är det så att låsen krånglar med tiden? Jag har en Miele, som har gått några år, men inte fem år, fungerar än så länge som den ska. Men inte kul om det krånglar redan efter fem år.

Skippa kravet på TimeBeam och köp en helintegrerad XXL-maskin från Miele. AutoOpen i kombination med fläkttork är grymt och ger inte en massa kondens under bänkskivan. Nackdel? Kostar flis... ;)

Iaf grymt nöjd med min Miele. (y)

• Gilla
klimt
  • Laddar…
A
mielen brukar låta en hel del från fläkten

A
K klimt skrev:
Visste inte det, är det så att låsen krånglar med tiden? Jag har en Miele, som har gått några år, men inte fem år, fungerar än så länge som den ska. Men inte kul om det krånglar redan efter fem år.
nä inte mieles
jag har bara bytt ett mielelås och det kostade 5.500.- tror jag men det gör ju dispensern för diskmedlet oxå så...

• Wow
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Ursäkta ett detta blir en liten trådkapning men @electroluxaren verkar ju ha koll på vitvaror och vi har denna diskmaskin i ett fritidshus. Maskinen börjar vara 8-9 år men används dagligen under ca 8 veckor per år så den är väldigt fräsch och diskar bra. Men strömbrytaren är glapp så det blir svårare och svårare att starta maskinen. Jag har sökt på nätet för att se om det finns denna del att köpa men hittar inget. Har möjligen koll koll??

jBl9ePHGDObIXITXa6WG-HplaWcSJ6xK271PgQfS2qVeonFVoipKjarq6xtje-XrJInOiOgTVvXNEuLy-xhQChYHQMYpKMNPu7XDdif1-ozo-pPOqdGW_8cXSEAXo4o4kcjhh7y54UetEqvmPbK8XNDLI5U2Q6gGb5A-KAJy_kQBbIrACMZJ04poabpyrg-YZSvOluiRyWC5-wQZs7ujPttoOqy41yGLAADKVtwIs6_6pxdw_fjXpKq9a4rqGW4YkITJHaiXSVhDhaOu9m965wcTijyLFx11BVJa5SsLMc8JGMFwQGKf9e2VuUoBq6ilbGrp7R34zpsggMfUw4lQl4W_xCtKeEWyXt2cTSO-Z92kxrUFrxERPcXZP340EDUNqWWuNR4UEriXmGMHrKoMhRSe-Zpk3LVBV1Um09QvIOhD-mRhY94jpLP7GhxVRByiYjSYfYCIecXYeW8oBzgQhlWi7isojVjgucHkOm-CokLFZPhw-2fh4kSc71ws1DNPJrgUtFWu6wx0snCw5wPF-wtm3EOUClT6CQfgA8r0j__7YK08XM-G4HqCMGserM386Zf7Z8Y0Ch-o_WQgl3S0QL3lzf6x-FT0rQ3JnwwCOqsNDCKPf1LLmQMBZJUK9SNw0HZvHs9U0ifXL5H5TIZfG5xKL6xts5bO4icC1Ks-XS60r9pkWtX0SMQ=w359-h637-no

A
den sitter väl i kretskortet så det är nytt kretskort som gäller

Och då är det lika dyrt att köpa ny maskin?

A
Ett kretskort runt 1.800.-
Kolla på Electrolux. Se

Jag blockade isär min maskin och gjorde rent allt. Jag upplever att det blev en helt annan respons i knapparna.

Har du tur så är det bara skit.

• Gilla
Uldis
  • Laddar…
MultiMan
electroluxaren skrev:
njae
om man tittar på det tystaste programmet så har ikea 40dBA och elx 39dBA vilket kan vara skrivtekniskt för att elx ska se bättre ut
viktskillnaden härrör sig mest från emballaget. hygienisk 47 med emballage och 39 utan.
så egentligen är skillnaden 5000.- och att elx är blå inuti
Detta är varför jag alltid försöker ha bra kontakt med lokala vitvaruverkstaden och faktiskt lyckats med det senaste åren. Man får reda på fakta och inte säljarsvammel. Bravo! (y)

A
Nyfniken Nyfniken skrev:
Jag blockade isär min maskin och gjorde rent allt. Jag upplever att det blev en helt annan respons i knapparna.

Har du tur så är det bara skit.
Inte alls omöjligt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.