26 137 läst ·
62 svar
26k läst
62 svar
Köpa minimini grävare
Du säger alltså att den har gått över 30 000 timmar, och du har inte bytt nåt annat än startsnöret?ceres skrev:RYAN R600
Tillverkas i Tjeckien men det finns en hel del sådana här i Sverige.
Det finns/ fanns en återförsäljare i Sverige, i småland tror jag.
Men jag köpte min 1995 så det är svårt att veta idag.
16 år gammal och det enda jag har bytt är startsnöret.
Å den går då ett par 1000 timmar om året.
Så jag har ju inte haft anledning att ha kontakt med återförsäljaren
Redigerat av moderator:
Nja den kanske bara har gått 20000 timmar, och naturligtvis har jag bytt tändstift, olja, hydraulolja och bensin.
Men det torde vara självklart för alla.
Jag har naturligtvis också bytt ut en och annan hydraulslang som man har kört sönder, vilket jag tror att jag har nämnt att det händer alla.
Men allt det är självförvållat
Och det andra är förbrukning
Men mekaniskt, tekniskt o funktionellt så har inget annat krånglat.
Jo förresten puktering har jag nog haft vid ett par tillfällen också
Jag har grävt med många olika grävare, stora som små, genom åren i jobbet och privat och DXR 140 är en av dem.
Men det torde vara självklart för alla.
Jag har naturligtvis också bytt ut en och annan hydraulslang som man har kört sönder, vilket jag tror att jag har nämnt att det händer alla.
Men allt det är självförvållat
Och det andra är förbrukning
Men mekaniskt, tekniskt o funktionellt så har inget annat krånglat.
Jo förresten puktering har jag nog haft vid ett par tillfällen också
Jag har grävt med många olika grävare, stora som små, genom åren i jobbet och privat och DXR 140 är en av dem.
Redigerat av moderator:
Svårt att hänvisa till Konsumentköplagen om du köper den på firman...Octavianus skrev:Visst är det bättre med en dyrare än en billig, men det är inte det det handlar om. Det är nästan alltid bättre med dyrare än billig. Jag ska dock inte ha den som någon slitvarg som jag ska försörja mig på. Sen om det tar tre dagar istället för en för att maskinen är liten, spelar mindre roll, så bråttom har jag inte. Jag ser det mer som ett roligt tidsfördriv. Många av de jobben jag snackar om hade jag annars grävt ut för hand, och då hade det tagit betydligt mycket längre tid.
Om den maskinen från Kellfri håller i minst 250 h innan den går sönder eller krånglar, så har jag tjänat på det mot att hyra en i liknande storlek. Sen kan jag kasta den om den går sönder för mycket och ändå ha tjänat på den. Så, åter till den maskinen från kellfri, hur bra/dålig är den tro? De ger bara ett års garanti, trots att konsumentköpslagen ger en tre år oavsett. Kommer de krångla en massa efter ett år om den går sönder?
om ni håller er till ämnet vore jag tacksam. Kommer kellfri agregatet att hålla ihop för mina jobb?
men jösses vad man hänger upp sig på antal timmar.
nej jag har iinte koll på exakt antal timmar, men i mitt företag försöker jag ha maskinerna igång så mycket som möjligt och just den här går kanske i snitt 20-25 timmar i veckan
dessutom ingår veckovis smörjning, rengöring och annat underhåll på maskiner som har varit på jobb och då håller de ihop
Och nej den har inte behövts åtgärdas på något annat sätt
Men tro vad du vill, det är mig helt egalt
nej jag har iinte koll på exakt antal timmar, men i mitt företag försöker jag ha maskinerna igång så mycket som möjligt och just den här går kanske i snitt 20-25 timmar i veckan
dessutom ingår veckovis smörjning, rengöring och annat underhåll på maskiner som har varit på jobb och då håller de ihop
Och nej den har inte behövts åtgärdas på något annat sätt
Men tro vad du vill, det är mig helt egalt
Redigerat:
Ursäkta men jag kände mig nödd att svara baxOctavianus skrev:
Ja jag tror absolut att det kommer att hålla ihop om det bara är i någorlunda skick som jag har skrivit tidigare
och lycka till med grävningen
jag funderar på det här med avgaserna inomhus. Skulle det funka att skruva loss motorn och sätta på ngt stativ, och sedan förlänga hydralslangarna till grävaren, så kan motorn vara utomhus och en själv vara inne. Eller skulle det gå enkelt att få dit en elmotor tro?
Octavianus, jag har ställt frågan några gånger både avseende kellfri och andra maskiner som nämnts, om det går att få in dem genom dörren. Att plocka isär, bära in och sätta ihop kommer antagligen att ge dig mer jobb än att gräva för hand, och det är sådär halvroligt att börja mecka hydraulik on site, särskilt om man ska ta isär allt.
Att köra med förbränningsmotorer inomhus är egentligen ingenting ovanligt, en förutsättning för att göra det rimligt jobbigt, så att säga, är att man är någorlunda stationär så att man kan koppla på en slang och evakueringsfläkt som suger ut avgaserna. Små läckor i slangen som någon nämnde är ingen fara, eftersom det är undertryck i slangen.
Ja, att ställa motor och pump utanför är ett alternativ, i alla fall i teorin, i praktiken kan det bli bökigare beroende på hur hydrauliken är konstruerad. Det finns en maskin i entreprenadbranschen som gör reklam för att man kan dela den och ha drivdelen på en plats och arbetsdelen på en annan. Men när jag pratade med upphovsmannen visste han själv inte hur man skulle lösa det rent praktiskt. Det är ju inte precis så att man bär alla delar för hand. Det är helt enkelt inte helt enkelt i alla lägen
Att köra med elmotor är ett alternativ också, men räkna med att du behöver 32A säkring, och det är inte alltid så lätt att få tag på. Alternativt en generator som du ställer utanför, men då kostar den minst lika mycket till. Så då har du nog totalt redan betalat för en bättre begagnad hybrid.
Om maskinen kommer hålla för dina jobb är på gränsen till omöjligt att säga utan att verkligen ha sett maskinen, och känna till mer om dina jobb. Men köp inte maskinen osedd. Säljaren borde kunna hänvisa dig till några olika köpare som kan berätta lite om maskinen också.
Den maskin jag länkar till nedan kostar tre gånger så mycket som kellfrin du tittar på, men med de alternativlösningar du funderar över blir den antagligen billigare i långa loppet. Takeuchi är riktiga rejäla maskiner och det sitter en yanmar-diesel i, också riktigt bra grejer.
Och du, det är bara att tuta, och köra rakt in genom dörren
Ty, den är inte bredare än att den kör rätt igenom en 80-dörr! Köp till en avgasslang och en evakueringsfläkt bara.
Det finns gott om dom på marknaden om man letar lite, det här är bara ett exempel
TAKEUCHI TB007
Specs
Att köra med förbränningsmotorer inomhus är egentligen ingenting ovanligt, en förutsättning för att göra det rimligt jobbigt, så att säga, är att man är någorlunda stationär så att man kan koppla på en slang och evakueringsfläkt som suger ut avgaserna. Små läckor i slangen som någon nämnde är ingen fara, eftersom det är undertryck i slangen.
Ja, att ställa motor och pump utanför är ett alternativ, i alla fall i teorin, i praktiken kan det bli bökigare beroende på hur hydrauliken är konstruerad. Det finns en maskin i entreprenadbranschen som gör reklam för att man kan dela den och ha drivdelen på en plats och arbetsdelen på en annan. Men när jag pratade med upphovsmannen visste han själv inte hur man skulle lösa det rent praktiskt. Det är ju inte precis så att man bär alla delar för hand. Det är helt enkelt inte helt enkelt i alla lägen
Att köra med elmotor är ett alternativ också, men räkna med att du behöver 32A säkring, och det är inte alltid så lätt att få tag på. Alternativt en generator som du ställer utanför, men då kostar den minst lika mycket till. Så då har du nog totalt redan betalat för en bättre begagnad hybrid.
Om maskinen kommer hålla för dina jobb är på gränsen till omöjligt att säga utan att verkligen ha sett maskinen, och känna till mer om dina jobb. Men köp inte maskinen osedd. Säljaren borde kunna hänvisa dig till några olika köpare som kan berätta lite om maskinen också.
Den maskin jag länkar till nedan kostar tre gånger så mycket som kellfrin du tittar på, men med de alternativlösningar du funderar över blir den antagligen billigare i långa loppet. Takeuchi är riktiga rejäla maskiner och det sitter en yanmar-diesel i, också riktigt bra grejer.
Och du, det är bara att tuta, och köra rakt in genom dörren
Det finns gott om dom på marknaden om man letar lite, det här är bara ett exempel
TAKEUCHI TB007
Specs
Octavianus skrev:
Sorry för OT, men jag tror bara inte på dom timsiffrorna.
Ja Kellfriaggregatet kommer att göra ditt jobb.
Det du ska akta dig för är att överbelasta svängen, att t.ex. fylla igen hål och diken genom att svepa med skopan i sidled belastar svänginfästningen/-leden mycket.
Detta leder till slut till svetsning och ombussning.
Bussa om kommer du att få göra till slut, vilken maskin du än köper, och jag törs lova att det är efter betydligt kortare tid än 20 000 timmar.
Funderar också att köpa en minigrävare, i 1.5ton klassen. Man kan hitta hyffsade för runt 100.000 på blocket ibland.
Vad tror ni om att hyra ut denna för 1200-1500:-/dag? Kan det bli vinst i något sådant? Eller kommer slitaget och det arbetet som slitaget medför kosta mer än vad man tjänar?
Vad tror ni om att hyra ut denna för 1200-1500:-/dag? Kan det bli vinst i något sådant? Eller kommer slitaget och det arbetet som slitaget medför kosta mer än vad man tjänar?
Satsa på en Ryan R600, då blir reparationskostnaderna =0 d^_^bstew skrev:
Du får kolla mot de stora uthyrarna och jämföra hur du ligger till rent konkurrensmässigt, du är nog lite billigare och det behöver du kanske vara också för att få uthyrt. Sen är det bästa att sätta sig ner och göra en ordentlig investerings- och avkastningskalkyl, då ser du lite bättre vad det kan ge.
Tänk på att du kanske måste ha ett serviceavtal med någon som rycker ut och servar maskinen på studs om den rasar on site. Kunderna blir oftast inte så glada över maskiner som står still, då är det snabba bud som gäller.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 263 inlägg
Hade också funderingar på att köpa en grävare att hyra ut. Dock så var min plan att köpa en helt ny och sedan byta var 2år när garantin gått ut. Andrahandsvärdet på dem är rätt bra så jag räknade med att skriva av den med ca 40 000kr/år. Det skulle ge att man behövde ha den uthyrd bara ca30 dagar om år för att nå budget. En bra och välutrustad 1,8-2t plus släp räknade jag med skulle gå få loss för ca 200 ex moms.