Funderar på att köpa en väldigt liten grävare http://www.kellfri.se/se/pdf/26-GAATV Grävaggregat 201104.pdf som kostar 25kkr. Tänkte ta den på företaget.

Jag kommer ha en del smågrävjobb som inte en vanligt stor grävare kan ta. Ska gräva ut i en lada för att gjuta golv, där det är lågt i tak, samt gräva ut ett golv i ett hus med bara vanlig dörr in till, samt lågt i tak. Där bör den gå att konka in, och kunna gräva. Sen är det lite andra små grävjobb som ska göras, grävas runt nämnda hus. Grävas för lite rör osv. Det ska även grävas lite större jobb, men då kan jag ta hjälp av någon med en större grävare om jag tycker denna blir för klen.

Det jag undrar är egentligen hur bra köpet är, kanske är det bara ren skit, som kommer krångla och gå sönder, eller så kommer den fungera under många år, för de småjobben jag ska göra.

Försöker räkna på hur lönsamt det blir mot att hyra en minigrävare. Hur lång tid tar det att gräva ut ett trångt hus på ca 50kvm en halvmeter ner? Hur lång tid tar det att gräva ut ett jordgolv i en lada på ca 50 kvm en halvmeter ner? Hur lång tid tar det att gräva runt ett mindre hus, en halv meter ner?

Tacksam för svar från er med mer erfarenhet.

Har inga egna erfarenheter, men Kellfri är inte direkt kända för att göra bra och hållbara saker...

Problemet med den där konstruktionen är väl att den är så lätt, vilket blir gör att den flyttar sig/gungar kraftigt/tippar osv.

Finns en del filmer på youtube med folk som gräver med såna tror jag, kolla på lite såna så får du en känsla för hur som beter sig.

Men visst, den är ju billig och går säkert att gräva med.
Tyvärr så är ju allt som har en grävskopa svindyrt och som begagnat ofta hårt körda.
Jag kollade själv efter minigrävare för ett år sedan men det blev att jag byggde om min traktor istället.
Den väger ca 2,5 ton men det är inga problem att släpa den i sidled när man får tag på något lite tyngre med skopan trots att grävarmen är rätt liten.

Modellen du länkar till väger 466kg bara.

Redigerat:
Jag grävde ut carporten för att gjuta platta. Det var ca 30m2 som grävdes 50cm djupt och det tog ca 2 dar. Det var med lärotid och en halv dag gick åt att flytta runt massorna då det var lite trångt att rymma både maskin, massor och väggar. En minidumper skulle jag rekommendera, det tar otroligt mycket tid att få massorna på flak med grävaren.

Då den har en bensinmotor så hoppas jag att du har tillgång till syrgas vid dina grävningar inomhus. Man mår inte så bra efter några timmar i avgaserna från en bensinmotor.;)

Jag skulle rekomendera en som har kombinerad 3fas-elmotor och bensinmotor.
Då kan man använda elmotorn inomhus och bensinmotorn utomhus

Ja, avgaserna har redan nämnts, inge bra vid inomhusjobb. Hur högt måste det vara i tak för att du ska kunna gräva vettigt med denna, det är nästa fråga. Sedan, hur bred är den egentligen, går den att köra in genom en vanlig dörr? Av hjulen bak att döma gör den inte det. Hur stor utrymme behöver den för att svänga runt? För mig ser den inte ut som en minigrävare.

Ta istället en titt på Husqvarna DXR 140. Där har du en inomhusminigrävare som heter duga. Fast den är gjord för rivning och kostar bra mycket mer än 25 papp, iofs ;-)

Och som redan berörts, om du inte har hjälp av ett par nissar och ett par minidumprar kommer det att ta längre tid att transportera ut grävmassorna, än att utföra själva grävningen.

Nu vet jag inte om han är intresserad av fjärrkontrolmanövrerad rivningrobot, som iofs säkert skulle klara jobbet och att man överlever får man på köpet.
Och det är ju bra då den standardutrustad går loss på c:a 85000 euro + moms.
Och då han undrade om 25000:- var prisvärt så............

Den ser inte heller ut som en minigrävare, hur nu en sådan skall se ut.
Enligt mig så är det en minigrävare om den är liten, lätt transporterad och kan gräva.
Men jag kan ju ha fel....:rolleyes:

Det går även utan nissar och dumprar bra mycket fortare med en minigrävare än utan.......

Kan dessutom inte se att avgaserna har nämnt men jag kan ju vara blind....

Redigerat:
Att den är lätt och liten och lätt flyttar sig när man gräver, det vet jag. Dock verkar den vara konstruerad att göra just det, eftersom det är så man flyttar själva grävaren. Det verkar som att har man bara rätt teknik och det inte är stora stenar, så verkar det gå ganska bra att gräva. Men jag har ingen erfarenhet alls av att gräva, så är svårt att säga hur bra den är.

Sen transporten av massor, har jag en fundering på om man har en traktor med tippkärra på, sen för att få ut det ur huset och upp på kärran, då den inte lastar så högt, är att man skaffar något bättre begagnat transportband, som man kan skotta upp jordmassor på, som transporterar det upp på kärran. Kan det funka tro?

Det där med avgaserna hade jag inte tänkt på, det går ju inte att gräva där det är massor med avgaser. Kan man förlänga avgasröreret på något vis med någon slang tro? Eller på något sätt transportera ut avgaserna?

Finns det andra säljare av liknande maskiner? Såg att på energishop.se finns det en snarlik, men som är lite dyrare.

Glömde nämna att det var en 1,8t maskin jag hyrde och den gick precis in under taket. Större hade inte gått och de pyttesmå som är på under 1t hade inte orkat, de har inte tyngden att hålla emot när det är hårt och orkar bara lyfta bara små stenar.

Med den där typen av grävare kan man få mer uträttat än man tror, bara man lär sig att använda den.
Men istället för Kellfris maskiner skulle jag leta en begagnad SG10, eller SG16, från Hydrovåg.

Med rätt utrustning funkar det så klart även med en förbränningsmotor inomhus, en grov slang med en evakueringsfläkt i änden är en variant. Man får se till att hänga upp den så den sitter kvar och inte är ivägen när man jobbar.

Nej, jag trodde nog aldrig att en DXR 140 skulle vara vad TS köper, men den är nog det mest ultimata för det som TS söker, så det var ju inte precis off topic. Den som inte kört och grävt med en kanske ska vara lite försiktig med sin kritik, den är otroligt kompetent och jag har flyttat runt stenar större än maskinen själv med den. Min 4-årige brorson lärde sig köra den på <3 minuter och grävde upp hela baksidan på nolltid.

ceres skrev:
Men jag kan ju ha fel....:rolleyes:

men jag kan ju vara blind....
Ja, du kan visst det, och glömsk också... :rolleyes:

Man kan undra vad meningen är med sådana uppenbart felaktiga och tråkiga kommentarer.

bax skrev:
Med den där typen av grävare kan man få mer uträttat än man tror, bara man lär sig att använda den.
Men istället för Kellfris maskiner skulle jag leta en begagnad SG10, eller SG16, från Hydrovåg.
Hur får man in en sådan genom dörren?

Ja du thomasx.

kommentaren var ju inte så alvarigt menad, vad jag menade var att det spelar ingen roll hur något ser ut bara det kan utföra jobbet till belåtenhet.

Och då undrar jag vad det är som är så uppenbart felaktigt i min kommentar.

Och jo jag har grävt med en DXR140 många, många gånger och den är alldeles utmärkt för sitt jobb, så jag har på intet sätt kritiserat maskinen.
men man använder olika maskiner till olika jobb.

Och det är klart kan man koppla till en evakueringsslang på något vis och sedan hoppas att det inte läcker......
tja inget som jag skulle skulle göra iaf.

För att gå tillbaka till frågan om TS minigrävare så vet jag iofs inte hur stor budget han har.
Men jag föreslår ändock en grävare som har BÅDE elmotor för inomhusjobb och en bensinmotor för utomhusjobben.

Den här får man ny standardutrustad för c:a 75000:-, begagnad går den för kanske hälften.
Har både elmotor och bensinmotor
är 1m bred och går därför in genom de flesta källardörrar
är vikbar och går därför att dra efter vanlig bil alltså behövs inga kärror för transport
Lyftkraften är 15 kN
Den klarar därmed det flesta förekommande grävarbeten som man kan komma på.
För en minigrävare alltså.
Det finns ett flertal liknande den här det var bara ett exempel, vilken man väljer är en smaksak och vad man är ute efter.
Men här får man OTROLIGT mycket för pengarna
Tilläggas skall att den har drivning på framhjulen så den tar sig fram dit man vill utan att behöva baxas dit, som andra maskiner

bag202-8b9dcff7d2.jpg

Redigerat:
ceres skrev:
Och då undrar jag vad det är som är så uppenbart felaktigt i min kommentar.
ceres skrev:
Kan dessutom inte se att avgaserna har nämnt men jag kan ju vara blind....
ceres skrev:
Man mår inte så bra efter några timmar i avgaserna från en bensinmotor.;)
ceres skrev:
Den ser inte heller ut som en minigrävare, hur nu en sådan skall se ut.
Enligt mig så är det en minigrävare om den är liten, lätt transporterad och kan gräva.
Om du nu inte menar att en DXR 140 inte uppfyller ovanstående, vad menar du då?

thomasx skrev:
Hur får man in en sådan genom dörren?
Nä, en sån får man inte in genom en dörr. Tror jag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.