26 137 läst ·
62 svar
26k läst
62 svar
Köpa minimini grävare
Tror mer på något sådant här:
http://www.blocket.se/ystad/Bobcat_37522199.htm?ca=18&w=3
Bobcat med skopa + grävaggregat. Då kan man gräva loss hårt sittande material och sedan transportera ut det med skopan för lastning på släp.
Nackdelen är att priset blir betydligt högre om man vill ha ett fint exemplar. Att hyra ett sådant ekipage är ju då ett alternativ. Även om priset är högre så får man något som håller värdet betydligt bättre och kan användas till så mycket mer.
Transportband som ska klara grova massor är ingen billig historia att köpa. Dessutom lär de väga ganska mycket per meter och inget man flyttar runt för handkraft utan det kommer krävas en lastmaskin av större storlek för att placera det på rätt plats. Bättre då att satsa på en maskin som kan göra hela arbetet från grävning till uttransport av materialet.
För att jobba inomhus behövs det en dieselmotor istället för en bensinmotor.
http://www.blocket.se/ystad/Bobcat_37522199.htm?ca=18&w=3
Bobcat med skopa + grävaggregat. Då kan man gräva loss hårt sittande material och sedan transportera ut det med skopan för lastning på släp.
Nackdelen är att priset blir betydligt högre om man vill ha ett fint exemplar. Att hyra ett sådant ekipage är ju då ett alternativ. Även om priset är högre så får man något som håller värdet betydligt bättre och kan användas till så mycket mer.
Transportband som ska klara grova massor är ingen billig historia att köpa. Dessutom lär de väga ganska mycket per meter och inget man flyttar runt för handkraft utan det kommer krävas en lastmaskin av större storlek för att placera det på rätt plats. Bättre då att satsa på en maskin som kan göra hela arbetet från grävning till uttransport av materialet.
För att jobba inomhus behövs det en dieselmotor istället för en bensinmotor.
om man nu vill köpa en lite bättre maskin, men beg, var hittar man de då? Jag är inte intresserad av saker som kostar flera hundra tusen kronor, för då hade jag sagt det. jag känner att den från kellfri är i min budget, visst, lite till kan man ju lägga, men inte jätte mycket, det är det inte värt, då är det bättre att hyra en.
Dom länkarna du fick av bax är bra ställen att hålla koll på efter något prisvärt.
Men om det är något som verkar för bra för att vara sant så är det ofta så också, en billig men sliten maskin kan totalt sett bli dyrare än en fin men dyr.
Men om det är något som verkar för bra för att vara sant så är det ofta så också, en billig men sliten maskin kan totalt sett bli dyrare än en fin men dyr.
Du får räkna på alternativkostnaden. Arbetstid kostar pengar. Trasiga maskiner ännu mer. Köper man då något "billigt" kanske det inte ens finns reservdelar att få tag i utanför KinaOctavianus skrev:om man nu vill köpa en lite bättre maskin, men beg, var hittar man de då? Jag är inte intresserad av saker som kostar flera hundra tusen kronor, för då hade jag sagt det. jag känner att den från kellfri är i min budget, visst, lite till kan man ju lägga, men inte jätte mycket, det är det inte värt, då är det bättre att hyra en.
Visst är det bättre med en dyrare än en billig, men det är inte det det handlar om. Det är nästan alltid bättre med dyrare än billig. Jag ska dock inte ha den som någon slitvarg som jag ska försörja mig på. Sen om det tar tre dagar istället för en för att maskinen är liten, spelar mindre roll, så bråttom har jag inte. Jag ser det mer som ett roligt tidsfördriv. Många av de jobben jag snackar om hade jag annars grävt ut för hand, och då hade det tagit betydligt mycket längre tid.
Om den maskinen från Kellfri håller i minst 250 h innan den går sönder eller krånglar, så har jag tjänat på det mot att hyra en i liknande storlek. Sen kan jag kasta den om den går sönder för mycket och ändå ha tjänat på den. Så, åter till den maskinen från kellfri, hur bra/dålig är den tro? De ger bara ett års garanti, trots att konsumentköpslagen ger en tre år oavsett. Kommer de krångla en massa efter ett år om den går sönder?
Om den maskinen från Kellfri håller i minst 250 h innan den går sönder eller krånglar, så har jag tjänat på det mot att hyra en i liknande storlek. Sen kan jag kasta den om den går sönder för mycket och ändå ha tjänat på den. Så, åter till den maskinen från kellfri, hur bra/dålig är den tro? De ger bara ett års garanti, trots att konsumentköpslagen ger en tre år oavsett. Kommer de krångla en massa efter ett år om den går sönder?
Jag skulle mycket hellre haft en sån där än grävt för hand i höstas när jag grävde ur vedbon och byggde garage, ser ju dessutom ut exakt som grävskopan som fanns i sandlådan när man var liten, störtskön 
Bara det faktum att den levereras omonterad får mig att vilja köpa en. 
Octavianus
Om motorn är okej och hydraulpumpen inte är helt slut och chassit inte är helt sönderrostat så är väl priset helt okej.
I och med att de ger dig 1 års garanti kan du nog vara ganska säker på att allt är okej.
i värsta fall går en ny hydraulpump i den storleken på c:a 1200:-
I övrigt är det ju inte så mycket som kan gå sönder.
Mer än att man kör sönder en hydraulslang/ koppling eller två men det händer alla,
och på de flesta grävmaskiner
Alltså
Om motorn är okej och allra helst är en Briggs
Om chassit är okej
Om manöverpanelen, alltså spakarna, är okej, inte glappar för mycket
och hydraulpumpen inte är helt slut
Så finns det inget att tveka om
Slå till
Du lär inte ångra dig
Om motorn är okej och hydraulpumpen inte är helt slut och chassit inte är helt sönderrostat så är väl priset helt okej.
I och med att de ger dig 1 års garanti kan du nog vara ganska säker på att allt är okej.
i värsta fall går en ny hydraulpump i den storleken på c:a 1200:-
I övrigt är det ju inte så mycket som kan gå sönder.
Mer än att man kör sönder en hydraulslang/ koppling eller två men det händer alla,
och på de flesta grävmaskiner
Alltså
Om motorn är okej och allra helst är en Briggs
Om chassit är okej
Om manöverpanelen, alltså spakarna, är okej, inte glappar för mycket
och hydraulpumpen inte är helt slut
Så finns det inget att tveka om
Slå till
Du lär inte ångra dig
Vad heter den här prylen? Den verkar ju helläcker.ceres skrev:Den här får man ny standardutrustad för c:a 75000:-, begagnad går den för kanske hälften.
Har både elmotor och bensinmotor
är 1m bred och går därför in genom de flesta källardörrar
är vikbar och går därför att dra efter vanlig bil alltså behövs inga kärror för transport
Lyftkraften är 15 kN
Den klarar därmed det flesta förekommande grävarbeten som man kan komma på.
För en minigrävare alltså.
Det finns ett flertal liknande den här det var bara ett exempel, vilken man väljer är en smaksak och vad man är ute efter.
Men här får man OTROLIGT mycket för pengarna
Tilläggas skall att den har drivning på framhjulen så den tar sig fram dit man vill utan att behöva baxas dit, som andra maskiner.
[bild]
Redigerat:
Men om du ska ha den i firman så kommer den ju att få klara av en massa andra jobb åxå.....Octavianus skrev:Visst är det bättre med en dyrare än en billig, men det är inte det det handlar om. Det är nästan alltid bättre med dyrare än billig. Jag ska dock inte ha den som någon slitvarg som jag ska försörja mig på. Sen om det tar tre dagar istället för en för att maskinen är liten, spelar mindre roll, så bråttom har jag inte. Jag ser det mer som ett roligt tidsfördriv. Många av de jobben jag snackar om hade jag annars grävt ut för hand, och då hade det tagit betydligt mycket längre tid.
Om den maskinen från Kellfri håller i minst 250 h innan den går sönder eller krånglar, så har jag tjänat på det mot att hyra en i liknande storlek. Sen kan jag kasta den om den går sönder för mycket och ändå ha tjänat på den. Så, åter till den maskinen från kellfri, hur bra/dålig är den tro? De ger bara ett års garanti, trots att konsumentköpslagen ger en tre år oavsett. Kommer de krångla en massa efter ett år om den går sönder?
På många sätt tycker jag att grävaggregatet verkar lämpligt. Ska man göra jobb som innehåller en del småskalig grävning och en del annat så är det ju praktiskt att kunna göra jobbet själv när det passar, utan att behöva anpassa sig till maskinuthyrare och annat. Att hyra en minigrävare ligger väl på minst 1000 kr/dag, och ska man ha in annat folk så blir det ju en del extra samordning. Med ett sånt här grävaggregat blir man en komplettare entreprenör. Och eftersom den är anpassad till en ATV så kanske man kan komplettera med en ATV och ett ATV-släp för att flytta schaktmassor? 25000 är ju inte jättemycket pengar heller när man pratar företagspengar. En veckas fakturering ungefär med hantverkar-taxa. Jag kan tänka mig att en sån här hade varit perfekt för t.ex. en trädgårdskonsult eller liknande.
RYAN R600pelpet skrev:
Tillverkas i Tjeckien men det finns en hel del sådana här i Sverige.
Det finns/ fanns en återförsäljare i Sverige, i småland tror jag.
Men jag köpte min 1995 så det är svårt att veta idag.
16 år gammal och det enda jag har bytt är startsnöret.
Å den går då ett par 1000 timmar om året.
Så jag har ju inte haft anledning att ha kontakt med återförsäljaren
Nåt sånt här tror jag passar bättre om du ska in genom dörrar för att jobba inomhus. Tyvärr har den här redan gått på auktion, men ett exempel på vad som finns i den prisklassen.
http://norak.se/auction_details.php?name=Minigrvare-Nissan-Hanix-N080&auction_id=100475
http://norak.se/auction_details.php?name=Minigrvare-Nissan-Hanix-N080&auction_id=100475