FredrikR skrev:
Bosch har denna 18V som landar på 1,3kg med 1,5Ah batteri.

Vilken Bosch tänker du på?

Jag gick in på http://www.bosch-professional.com/se/sv/gsb-18-2-li-33639-ocs-p/ och där skriver Bosch själva "Den lättaste och kompaktaste, sladdlösa borrskruvdragaren i klassen" samt "Batterikapacitet 1,5 Ah Vikt med batteri 1,4 kg"

Notera också att den endast har 10 mm chuck och att max vridmoment är 39 Nm, vilket endast är 3 Nm mer än 10,8 V-dragaren från Hitachi

tlundberg skrev:

Jag gick in på [länk] och där skriver Bosch själva "Den lättaste och kompaktaste, sladdlösa borrskruvdragaren i klassen" samt "Batterikapacitet 1,5 Ah Vikt med batteri 1,4 kg"

Notera också att den endast har 10 mm chuck och att max vridmoment är 39 Nm, vilket endast är 3 Nm mer än 10,8 V-dragaren från Hitachi
Precis, det noterade jag med. Det är 14.4V som väger 1.3kg. Så 18V väger med andra ord identiskt med Makita 459 - men där Makitan visar på större styrka (dock något större mått).

Vol

tlundberg skrev:

Jag gick in på [länk] och där skriver Bosch själva "Den lättaste och kompaktaste, sladdlösa borrskruvdragaren i klassen" samt "Batterikapacitet 1,5 Ah Vikt med batteri 1,4 kg"

Sorry, missade helt länken.. hade fliken var öppen.. :)
Denna: http://www.bosch-professional.com/se/sv/gsr-18-2-li-30932-ocs-p/

Den du länkar till är en slagborr/skruvdragare, den blir tyngre.

Japp, 10mm chuck, och 3Nm mer än 10,8´n från Hitachi.

Hitachin säljs inte på så många ställen, är det en maskin som håller på att utgå?

Redigerat:
Volatyle skrev:
Precis, det noterade jag med. Det är 14.4V som väger 1.3kg. Så 18V väger med andra ord identiskt med Makita 459 - men där Makitan visar på större styrka (dock något större mått).

Vol
Nej, det är 18V som väger 1,3kg. :) Se länken ovan.
Dock kommer inte Boschen med borstlös motor, och har heller inte 13mm chuck.

Volatyle skrev:
för att förtydliga är jag nog mest ute efter en vanlig skruvdragare/borrmaskin. Slagborrfunktion tror jag inte jag kommer utnyttja öht - och skulle jag behöva det har jag ju alltid min gamla 220V som följt med genom åren.
Bara för att undvika missförstånd här så känns det som läge att poängtera att slagborr och slagskruvdragare är två helt olika verktyg. En slagborr slår i borrens längdriktning och används för borrning i hårda material. En slagskruvdragare slår i skruvens rotationsriktning (samma som en mutterknackare) och används endast vid skruvning. Poängen med det är att det minskar belastningen på mothållet av skruvdragaren och man kan därför dra i större skruv med mindre ansträngning.

FredrikR skrev:
Går man ner på ett 2.0Ah batteri istället för 4.0Ah på en 18V Bosch kapar du 250g av totalvikten.
Och vill man istället ha 5.0 eller 6.0Ah istället för 4.0Ah ökar vikten enbart med 20g

Bosch har denna 18V som landar på 1,3kg med 1,5Ah batteri.
[länk]

Det är bara 305gram mer än deras 10,8V borrskruvdragare.
Jag har Boschen som länken leder till och är helnöjd med den, den är både nätt och lätt och täcker merparten av mina behov. Enda nackdelen är väl att chucken bara tar 10 mm borr. Å andra sidan har jag storebror till den också som ju tar 13 mm och har mer kraft så den tar jag till om det är grövre skruv som ska dras eller större hål som ska borras.

Om man inte huvudsakligen ska jobba med montage utan ha dragaren till allmänt fixar- och byggjobb på ett hus skulle jag tveklöst rekommendera GSR 18-2-Li framför en 10,8 voltare. Jag har 3 Ah batterier, kan bara tänka mig hur smidig den är med 1,5 Ah/2 Ah.

//Ronnie

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
FredrikR skrev:
Hitachin säljs inte på så många ställen, är det en maskin som håller på att utgå?
Tvärt om, det är en helt ny maskin, antagligen därför den inte säljs på så många ställen.

EDIT: Ska kanske inte överdriva. De kom ut 26 december förra året. Men de står som "new" på Hitachis hemsida. 16 februari kom den in på prisjakt.

Redigerat:
pyro skrev:
Bara för att undvika missförstånd här så känns det som läge att poängtera att slagborr och slagskruvdragare är två helt olika verktyg. En slagborr slår i borrens längdriktning och används för borrning i hårda material. En slagskruvdragare slår i skruvens rotationsriktning (samma som en mutterknackare) och används endast vid skruvning. Poängen med det är att det minskar belastningen på mothållet av skruvdragaren och man kan därför dra i större skruv med mindre ansträngning.
Yes, jag är med på skillnaden mellan slagborr och slagskruv - tack hursomhelst för att du understryker :)

Johan

Det slutade ändå med en Makita DDF459 (från Tyskland). 13mm chuck och borstlös samt lite mer vrid än Boschen övervägde att den var ett hekto tyngre (1,4 på makita vs 1,3 bosch).

Nu kapar jag min egen tråd här med förhoppningen att nån fortfarande läser. Vad jag skulle behöva nu är en grund bits-sats med alla tänkbara bits i hyfsad kvalité samt bitshållare - gärna med "bits" som gör att man kan koppla på hylsor (vad en sådan nu kan tänkas heta).

Någon rekommendation här? Eller är det bara att köpa ett grundset från Makita (om man nu vill ha det homogent)?

Vol

Kan du länka till där du köpte den?

Tror det blir jättebra. Nu har du ju en riktigt fin och kompetent 18V-dragare, och en bra början på en hel serie med 18V-maskiner :)

Blir den för tung och/eller klumpig att jobba med kan du ju alltid komplettera med en 10,8V-maskin från valfri tillverkare senare!

tlundberg skrev:
Den här antar jag? [länk]

2000 kr känns ju som ett bra pris! :)

Jag är nyfiken på vikten, du får ställa den på vägen när du får hem den! :)
Förstår att du är nyfiken, det är inte helt trivialt det här med vikten - Makitas hemsida gör en extremt förvirrad då många av deras vikter är specade med "originalbatteri" och det skiljer storlek på batteri mellan modellerna.

Om man däremot på Makitas hemsida hämtar hem bruksanvisningen för respektive modell blir det klarhet i det. DDF459 med BL1815 (1,5Ah) batteriet väger 1,4kg. Kort därefter kommer DDF480 med samma batteri på 1,5kg och sedan fortsätter det. DDF0459 är också den minsta maskinen om man ser på måtten under den tekniska specifikationen så jag är tämligen övertygad om att jag äntligen fått klarthet i det.

EDIT;
Nej, den du länkar till är 456'an, den är tyngre och större.

Redigerat:
  • Gilla
tlundberg
  • Laddar…
Volatyle skrev:
Det slutade ändå med en Makita DDF459 (från Tyskland). 13mm chuck och borstlös samt lite mer vrid än Boschen övervägde att den var ett hekto tyngre (1,4 på makita vs 1,3 bosch).

Nu kapar jag min egen tråd här med förhoppningen att nån fortfarande läser. Vad jag skulle behöva nu är en grund bits-sats med alla tänkbara bits i hyfsad kvalité samt bitshållare - gärna med "bits" som gör att man kan koppla på hylsor (vad en sådan nu kan tänkas heta).

Vol
Många gillar ju wera, så denna kanske ? http://www.toolab.se/produkt/Wera-Bitssats-Tool-Check

Jag köpte själv denna Bosch bitsats, gillade framför allt förpackninge. Har varit riktigt nljd med denna, sen kompletterade jag med några extra TX20 & TX30 som det gick åt en hel del av vid altanbygget. De övriga används så sällan så kvaliten på dessa har dugit gott och väl för migm http://www.toolab.se/produkt/Bosch-Bitssats-43-delar-Hardcase

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.