12 640 läst ·
70 svar
13k läst
70 svar
Köpa min "första" riktiga skruvdragare. Behov vs modell?
Hej forumet,
Jag har efter att ha byggt en 100kvm altan med en 199kronors-dragare från clas olsson bestämt mig för att investera i en ordentligt skruvdragare (med det sagt, en med bra kvalité och som är betydligt skönare att jobba med). Har nu kommit såpass långt att jag känner att jag behöver ta lite hjälp av forumet...
Jag börjar med mina behov. Jag är verkligen en amatör när det gäller bygga, och altanprojektet var mitt första byggprojekt i mitt liv - allt gick bra, men jag inser mina begränsningar och jag tror inte jag kommer bli en sådan person som gör "precis allt själv". Altan var lagom komplicerat, och just nu är nästa projekt att bygga ett förråd för trädgårdsredskap osv... Mitt hus jag bor i är ett nybygge, så jag räknar inte med att byta fönster eller dra karmskruvar inom överskådlig framtid.
Jag vill inte heller hamna i en situation där jag behöver köpa flera OLIKA skruvdragare, utan vill gärna hitta en som är hyfsat all-round, som åtminstone står sig tillräckligt bra för att täcka de flesta av uppgifterna för ett förråds-bygge samt allmänt småpill runt huset (räcken, sandlådor, and what-not).
Har lyssnat in lite hos kollegor och jag får bilden av att många köper en lite för "stor" skruvdragare för deras egentliga behov, vilket medför att alla arbeten blir lite tung-jobbat. Det är ett tips jag tagit till mig, och det låter logiskt - samtidigt vet jag egentligen ingenting om skruvdragare mer än den lilla erfarenhet jag har av min 199kronors-dragare från clas olsson.
Så, hur som helst - jag har mejslat ner mig till två märken jag kan tänka mig. Blå Bosch eller Makita. De modeller jag överlag sneglat på är;
Bosch GSR 10,8-2 Li
Makita DF030DWE
Tror ni dessa modeller är FÖR små för mina behov, behöver jag stiga upp på 14.4 eller till och med 18V? Isåfall sticker dom ju iväg en del i storlek.
Ödmjukt tacksam för all input jag kan få i skruvdragar-trasslet...
Vol