12 640 läst ·
70 svar
13k läst
70 svar
Köpa min "första" riktiga skruvdragare. Behov vs modell?
Hej forumet,
Jag har efter att ha byggt en 100kvm altan med en 199kronors-dragare från clas olsson bestämt mig för att investera i en ordentligt skruvdragare (med det sagt, en med bra kvalité och som är betydligt skönare att jobba med). Har nu kommit såpass långt att jag känner att jag behöver ta lite hjälp av forumet...
Jag börjar med mina behov. Jag är verkligen en amatör när det gäller bygga, och altanprojektet var mitt första byggprojekt i mitt liv - allt gick bra, men jag inser mina begränsningar och jag tror inte jag kommer bli en sådan person som gör "precis allt själv". Altan var lagom komplicerat, och just nu är nästa projekt att bygga ett förråd för trädgårdsredskap osv... Mitt hus jag bor i är ett nybygge, så jag räknar inte med att byta fönster eller dra karmskruvar inom överskådlig framtid.
Jag vill inte heller hamna i en situation där jag behöver köpa flera OLIKA skruvdragare, utan vill gärna hitta en som är hyfsat all-round, som åtminstone står sig tillräckligt bra för att täcka de flesta av uppgifterna för ett förråds-bygge samt allmänt småpill runt huset (räcken, sandlådor, and what-not).
Har lyssnat in lite hos kollegor och jag får bilden av att många köper en lite för "stor" skruvdragare för deras egentliga behov, vilket medför att alla arbeten blir lite tung-jobbat. Det är ett tips jag tagit till mig, och det låter logiskt - samtidigt vet jag egentligen ingenting om skruvdragare mer än den lilla erfarenhet jag har av min 199kronors-dragare från clas olsson.
Så, hur som helst - jag har mejslat ner mig till två märken jag kan tänka mig. Blå Bosch eller Makita. De modeller jag överlag sneglat på är;
Bosch GSR 10,8-2 Li
Makita DF030DWE
Tror ni dessa modeller är FÖR små för mina behov, behöver jag stiga upp på 14.4 eller till och med 18V? Isåfall sticker dom ju iväg en del i storlek.
Ödmjukt tacksam för all input jag kan få i skruvdragar-trasslet...
Vol
Jag har efter att ha byggt en 100kvm altan med en 199kronors-dragare från clas olsson bestämt mig för att investera i en ordentligt skruvdragare (med det sagt, en med bra kvalité och som är betydligt skönare att jobba med). Har nu kommit såpass långt att jag känner att jag behöver ta lite hjälp av forumet...
Jag börjar med mina behov. Jag är verkligen en amatör när det gäller bygga, och altanprojektet var mitt första byggprojekt i mitt liv - allt gick bra, men jag inser mina begränsningar och jag tror inte jag kommer bli en sådan person som gör "precis allt själv". Altan var lagom komplicerat, och just nu är nästa projekt att bygga ett förråd för trädgårdsredskap osv... Mitt hus jag bor i är ett nybygge, så jag räknar inte med att byta fönster eller dra karmskruvar inom överskådlig framtid.
Jag vill inte heller hamna i en situation där jag behöver köpa flera OLIKA skruvdragare, utan vill gärna hitta en som är hyfsat all-round, som åtminstone står sig tillräckligt bra för att täcka de flesta av uppgifterna för ett förråds-bygge samt allmänt småpill runt huset (räcken, sandlådor, and what-not).
Har lyssnat in lite hos kollegor och jag får bilden av att många köper en lite för "stor" skruvdragare för deras egentliga behov, vilket medför att alla arbeten blir lite tung-jobbat. Det är ett tips jag tagit till mig, och det låter logiskt - samtidigt vet jag egentligen ingenting om skruvdragare mer än den lilla erfarenhet jag har av min 199kronors-dragare från clas olsson.
Så, hur som helst - jag har mejslat ner mig till två märken jag kan tänka mig. Blå Bosch eller Makita. De modeller jag överlag sneglat på är;
Bosch GSR 10,8-2 Li
Makita DF030DWE
Tror ni dessa modeller är FÖR små för mina behov, behöver jag stiga upp på 14.4 eller till och med 18V? Isåfall sticker dom ju iväg en del i storlek.
Ödmjukt tacksam för all input jag kan få i skruvdragar-trasslet...
Vol
Produkter som diskuteras: "karmskruvar"
Karminfästning
Karminfästning används för att säkert och stabilt fästa dörr- och fönsterkarmar i väggen. Infästningen består oftast av speciella skruvar och pluggar som är designade för att kunna bära tyngden av karmen och motstå de krafter som
Läs mer
Hade en Black&Decker, inköpt 2007. Skulle använt den för något bygge, men batterierna var slut. Köpte då en DeWalt DCD730 med 14,4 V. Den är mycket mindre än den gamla Black&Decker och är urstark och har två LiIon batterier som laddas snabbt. Samtidigt väldigt lätt och behändig. Det är nog bra att satsa på en bra maskin. Kan vara bra med 14,4 V om man vill dra i lite större skruv i framtiden. Men jag är ingen expert i detta, jag har dragit i rejäla skruv med min DeWalt och den protesterar inte det minsta.
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Jag har en 3 sådana blå Bosch. Smidiga och galet bra maskiner på alla sätt. Dom är dessutom starka.
Men om jag skulle ha köpa en skruvdragare till det ändamål du ska ha den till, bygga bod så skulle jag köpa en med 14.4volt.
Jag har också en sån och den köra jag allt med. Den lilla Boschen använder jag till mindre jobb och mindre skruv
Men om jag skulle ha köpa en skruvdragare till det ändamål du ska ha den till, bygga bod så skulle jag köpa en med 14.4volt.
Jag har också en sån och den köra jag allt med. Den lilla Boschen använder jag till mindre jobb och mindre skruv
Jag har en tio år gammal hitachi med originalbatterier som fortfarande hänger med hyffsat, om jag skulle skaffa en ny så tror jag Milwaukee ligger bra till.
Det här är en liten och smidig maskin med 2st 2.0Ah batterier.
https://www.netonnet.se/art/hemhushall/verktyg/skruvdragare/milwaukee-m12bdd-202c20ah/195983.9448/
Det här är en liten och smidig maskin med 2st 2.0Ah batterier.
https://www.netonnet.se/art/hemhushall/verktyg/skruvdragare/milwaukee-m12bdd-202c20ah/195983.9448/
Min högst personliga åsikt är att 10,8V-maskinerna brukar kännas lite för grova i greppet, speciellt längst ner. Men de passar säkert många andra händer. Känn på dem innan köp, är min rekommendation!
Dessutom så tycker jag att skillnaden i storlek mot 14,4V och 18V är för liten för att motivera dubbla uppsättningar.
De kommer säkert att klara det mesta som du har behov av, men till ett förrådsbygge så kan kanske vissa moment kräva en kraftigare maskin, beroende på konstruktionen. Men det kan ju även gå att skruva dessa få moment för hand med ett spärrskaft.
Dessutom så tycker jag att skillnaden i storlek mot 14,4V och 18V är för liten för att motivera dubbla uppsättningar.
De kommer säkert att klara det mesta som du har behov av, men till ett förrådsbygge så kan kanske vissa moment kräva en kraftigare maskin, beroende på konstruktionen. Men det kan ju även gå att skruva dessa få moment för hand med ett spärrskaft.
Har en sådan blå Bosch 10.8V, perfekt att dra trallskruv med samt skruv i allmänhet, liten och smidig ligger bra i handen tycker jag...men alldeles för klen som enda skruvdragare om man har hus / radhus, då skulle jag satsat på en ny blå Bosch 18V med 3-4 AH batteri, klarar det mesta förutom att borra hål i betong...Makita har ibland ett kit med knackmaskin & skruvdragare 18V 3AH, kanonköp om man har hus!
Produkter som diskuteras: "trallskruv"
Trallskruv
Trallskruvar är en typ av träskruvar som är utformade för att tåla tuffa väderförhållanden och ofta tillverkas av rostfritt stål eller annat väderbeständigt material. Dessa skruvar är särskilt lämpliga för utomhusbruk, till exempel
Läs mer
Kloka råd. Jag har ganska små händer, så det är definitivt något jag bör titta på isåfall. Får bli ett besök i verktygshandeln i eftermiddag och känna lite.Polyene skrev:Min högst personliga åsikt är att 10,8V-maskinerna brukar kännas lite för grova i greppet, speciellt längst ner. Men de passar säkert många andra händer. Känn på dem innan köp, är min rekommendation!
Jag "stegade" upp och kollade Makitas 14.4V men noterar att deras motsvarande 18V (BDF456) har samma vikt. Finns det då någon anledning att inte gå upp på 18V? Antar att det som mest påverkar vikten är storleken av batteri?
Nu är jag dock uppe i 1,7kg "med standardbatteri". Vet inte om det innebär mellan/stort/litet batteri - det framkommer inte på makitas hemsida...
Med knackmaskin menar du "slagskruvdragare?" antar jag. Vad har man det till egentligen? Jag förutsätter att man inte kan byta hjul på bilen med en sådan oavsett?Marre666 skrev:Har en sådan blå Bosch 10.8V, perfekt att dra trallskruv med samt skruv i allmänhet, liten och smidig ligger bra i handen tycker jag...men alldeles för klen som enda skruvdragare om man har hus / radhus, då skulle jag satsat på en ny blå Bosch 18V med 3-4 AH batteri, klarar det mesta förutom att borra hål i betong...Makita har ibland ett kit med knackmaskin & skruvdragare 18V 3AH, kanonköp om man har hus!
Vol
M12 BDDXhttp://se.milwaukeetool.eu/powertools/batteridriven/m12-bddx/ skulle jag nog gå på idag. Har föregångaren sen 10 år tillbaka och den känns som ny. Väldigt smidigt med den avtagbara chucken om man borrar och skruvar samtidigt. Liten och smidig maskin så tar jag fram riktiga borrmaskin när det är storjobb.
HejVolatyle skrev:
Stämmer knack = slagskruvdragare, perfekt att ha när man drar tex fast bärlina i Betong eller drar fast franska träskruv...helt enkelt lite mer krävande fastsättning / åtdragningen, jag fick inte fast min bärlina med en vanlig 18V i min betongvägg men funkade perfekt med knacken 👍 har inte testa att byta hjul med den men borde inte vara helt omöjligt 😀
Produkter som diskuteras: "franska träskruv"
Träskruv T6S A4 rostfri C5 utomhus FAST
Montering av grövre material i trä
330 kr inkl moms
Läs mer
Tack! Vet inte om det är så aktuellt (hade det funkat byta hjul hade det varit högintressant dock) men det låter lite för bra för att vara sant att den skulle klara det.Marre666 skrev:Hej
Stämmer knack = slagskruvdragare, perfekt att ha när man drar tex fast bärlina i Betong eller drar fast franska träskruv...helt enkelt lite mer krävande fastsättning / åtdragningen, jag fick inte fast min bärlina med en vanlig 18V i min betongvägg men funkade perfekt med knacken 👍 har inte testa att byta hjul med den men borde inte vara helt omöjligt 😀
Jag har nybyggt hus, allt i trä - och ser inte att jag nånsin kommer jobba i sten/betong-material...
Vol
ska du ha en maskin ska du ha en 14,4 alt 18v(då även vissa av dessa har kommit ner i vikt på senare år). Jag har själv en 14,4 och några 10.8v och kan erkänna att jag 9 av 10 gånger hellre använder 10.8v pga smidigheten. Har även en slagskruvdragare som är helt ovärderlig vid ex vis altanbygge.
Nä satsa på en 14,4 el 18v med:
13mm schuck
"lätt batteri" men minst 2st
snabbladdare "max 50min"
så lätt som möjligt
2 hastigheter
lycka till
//
M
Nä satsa på en 14,4 el 18v med:
13mm schuck
"lätt batteri" men minst 2st
snabbladdare "max 50min"
så lätt som möjligt
2 hastigheter
lycka till
//
M
Jag brukar ha med slagskruvdragaren när jag byter däck, men mest för att den är så snabb. Skruvar in muttrarna på bråkdelen av en sekund, sen får man dra något varv till för hand. Brukar inte räcka till för att lossa muttrarna..
Ett kit med vanlig skruvdragare och en slagskruvdragare är väldigt användbart, speciellt om man har skruvning som kräver förborrning. I övrigt så använder jag slagskruvdragaren till det mesta som inte kräver någon större precision i åtdragningsmomentet. Åtminstone när jag har hörselskydd på.
Ett kit med vanlig skruvdragare och en slagskruvdragare är väldigt användbart, speciellt om man har skruvning som kräver förborrning. I övrigt så använder jag slagskruvdragaren till det mesta som inte kräver någon större precision i åtdragningsmomentet. Åtminstone när jag har hörselskydd på.
Produkter som diskuteras: "hörselskydd"
Plastskylt hörselskydd Systemtext
Skylt i plast, 210 x 297 mm
101 kr inkl moms
Läs mer
OK. Intressant. Just nu lutar det alltså åt Makita 456 - eftersom 18V och 14.4V hade precis samma vikt såg jag ingen anledning att ta den lägre...
Avgörandet blir väl efter jag fått känna på dom i eftermiddag.
Avgörandet blir väl efter jag fått känna på dom i eftermiddag.