4 951 läst ·
19 svar
5k läst
19 svar
Köpa min första cirkelsåg
Har aldrig sagt att en sänksåg ska ha klingan på vänstersidan eller för den delen sagt att en kap ger är onödig. Men enligt mig är verktyget som bör prioriteras efter en skruvdragare borrmaskin en handhållen battericirkelsåg. Är du orolig att sätta sågen i handen eller dig själv så är det läge att börja med lite teknik. Finns massor med bra videos på Youtube tex.FredrikR skrev:
Nej, det är vi många som inte håller med om.
Dels är den som det länkas till skenkompatibel, och du ser var klingan träffar ämnet snett uppifrån fast den är på, vad du tycker, fel sida.
Märkligt att ALLA? tillverkare av sänksågar, såsom Festool, Bosch, Mafell, Makita och Dewalt, har klingan på fel sida?!
Håller du i sågen med högerhand minskar risken du sågar dig i vänsterhanden, om det tex skulle nypa.
Ska man som Ts nämner byta fasadpanel, är en kap&ger mycket välbehövlig..
Jag är inte orolig, men ser inga problem med klingan till höger, som du däremot gör.O Octavianus skrev:Har aldrig sagt att en sänksåg ska ha klingan på vänstersidan eller för den delen sagt att en kap ger är onödig. Men enligt mig är verktyget som bör prioriteras efter en skruvdragare borrmaskin en handhållen battericirkelsåg. Är du orolig att sätta sågen i handen eller dig själv så är det läge att börja med lite teknik. Finns massor med bra videos på Youtube tex.
Vilka fördelar ser du med att ha klingan mot dig, samt utblåset?
Om du inte ser att såga med klingan på höger sida kanske det inte är jag som behöver tekniktips...?
Denna snubben har en del sevärt.
Fördelen med att ha den på vänstersidan är att du ser bättre vad du håller på med. Samt kan hjälpa till att "styra" med vänsterhanden, om du vet vad du gör.
Jag har både en större cirkelsåg på batteri med klingan på höger sida för klyvning samt sänksåg. Sänksågen har jag aldrig blivit kompis med och funderar lite på vad som e fel på den (en makita) men är en annan historia, ändras sänksågar funkar dock fint.
Fördelen med att ha den på vänstersidan är att du ser bättre vad du håller på med. Samt kan hjälpa till att "styra" med vänsterhanden, om du vet vad du gör.
Jag har både en större cirkelsåg på batteri med klingan på höger sida för klyvning samt sänksåg. Sänksågen har jag aldrig blivit kompis med och funderar lite på vad som e fel på den (en makita) men är en annan historia, ändras sänksågar funkar dock fint.
Redigerat:
Verktygstokig
· Norrbotten
· 891 inlägg
Kommer långt med handcirkel och ett stöd, https://www.byggahus.se/forum/threads/saga-rakt-med-handcirkelsag.18811/ (men det är kul att köpa verktyg!) 
Det där på bilden för videon ser ut som en worm drive såg. Jag vet inte om det är annorlunda nu än för 5 år sen men dom fanns bara i USA, jag ville ha en såndär, tänkte den är bra för en vänsterhänt så sprutar den spånet bort från en. Man dom fanns inte i 240v bara 115v.O Octavianus skrev:Denna snubben har en del sevärt. [media]
Så jag kör en vanlig Hitachi istället och får ta spånattacken.
Klicka här för att svara