Hej!
Jag ska köpa en cirkelsåg och tänkte det vore schysst med en batteridriven. Jag har en skruvdragare Bosch professional med 2 st 18V batterier. Så då föll det sig naturligt att kika på cirkelsågen i samma kollektion.
Men så fick jag upp denna som förslag också: BOSCH GKS 55+ GCE. Så då blev jag såklart fundersam, vilken jag borde ta. Batteri blir mer flexibelt, och det jag ska göra initialt är att såga mycket OSB-skivor och skarva golvlister. Längre fram är väl tanken att byta lite fasadpanel också, men då kanske det är andra saker jag behöver än en cirkelsåg?
Ja som ni märker är detta nytt. Så jag ville bara bolla lite i forumet.
Jag ska köpa en cirkelsåg och tänkte det vore schysst med en batteridriven. Jag har en skruvdragare Bosch professional med 2 st 18V batterier. Så då föll det sig naturligt att kika på cirkelsågen i samma kollektion.
Men så fick jag upp denna som förslag också: BOSCH GKS 55+ GCE. Så då blev jag såklart fundersam, vilken jag borde ta. Batteri blir mer flexibelt, och det jag ska göra initialt är att såga mycket OSB-skivor och skarva golvlister. Längre fram är väl tanken att byta lite fasadpanel också, men då kanske det är andra saker jag behöver än en cirkelsåg?
Redigerat:
Köp en gersåg om du ska såga panel och lister mm
Även en bra bänk.
Köp gärna en hyffsad så har du en såg för många år.
Bänk köpte jag en Bosch GTA 3800 samt en såg Bosch GCM 8 SJL
Paketpris för ca 5000 då.
Duger mycket bra för hemmabruk men proffsen brukar vilja ha lite dyrare.
Jo en del pengar man man har en såg för många år.
Jag kapade limträbalkar på min när jag byggde uterum. Kanonbra.
Bare komplettera med en stödrulle om man har långa saker att kapa.
Däremot för skivor så funkar inte en sådan såg utan köp gärna en lös cirkelsåg men med sladd.
Ja jag har en bra batterisåg också men batterierna håller inte till så mycket.
Även en enklare sänksåg är kanon när man kapar skivor.
Även en bra bänk.
Däremot för skivor så funkar inte en sådan såg utan köp gärna en lös cirkelsåg men med sladd.
Lister med cirkelsåg låter något oprecist.O order66 skrev:Hej!
Har själv den batteri cirkeln du länkar till och den tuffar på bra. Funkar ihop med styrskena.
Men som redan skrivits, kap&ger skulle passa bättre för lister och kommande panel jobb. Finns trevliga sådana batterisågar numer.
Sänksåg har du i en skena och man sänker ned klinga i materialet man såga.O order66 skrev:
En vanlig cirkelsåg har man klingan inställd på ett fast mått.
Youtube är fantastiskt bra när man ska lära sig saker. Jag är där ofta
Jag har en rätt så billig från Schepach men duger till hobby. Med två skenor så jag klarar typ 3 meter.
Vinner jag pengar så ska jag köpa en Festool
Den blå Bosch kap&ger jag köpte för 13år sedan funkar fint än.O order66 skrev:
En eller två nya klingor på dessa år, och nån mindre reservdel.
Så se inköpen som väldigt långsiktiga investeringar.
Jag har 2st cirkelsågar, en batteri och en nät.
Jag har också 2st sänksågar, en batteri och en nät.
Batteri används flitigast.
Jag hittade detta paket. Är det liknande det du pratar om? En dum fråga kanske, men är arbetsbordet bara till kap/gersågen? eller kan jag använda det till en sänksåg/cirkelsåg med?optimum skrev:
Köp en gersåg om du ska såga panel och lister mm
Även en bra bänk.
Det finns även en någon billigare kombo av ett annat märket:
- https://www.bauhaus.se/kap-geringssag-metabo-kgs-216-mz-eldriven#go-to-description
- https://www.bauhaus.se/arbetsbord-metabo-ksu-251-for-kap-gersag
En kap&ger kapar du med.O order66 skrev:
En cirkel/sänksåg klyver du med.
Det blir inte bra/säkert med en skiva och cirkelsåg på en bänk av den typen.
Jag har Metabo-kombon, fungerar mycket bra. Priset ovan är även det mycket bra. Jag köpte paketet för 3900kr i höstas.O order66 skrev:
Försökte jämföra sågar inklusive bord under 5000kr, Metabon kom högst upp i mest bang for the bucks.
Bästa svaret
Kan vara bra men vet ej något om det fabrikatet.O order66 skrev:
Lite beroende på vad man ska ha det till men försök hitta sådana verktyg i butik. Det gjorde jag. Nu skulle jag ha tunga saker upp på sågbordet och därför valde jag det kraftigare Bosch GTA 3800 bordet istället för en del klenare alternativ från Bosch. Jag har haft 5 meters limträbalkar typ 180x42 och det gick kanonbra. Även en del limträpelare som väger en hel del. typ denna. (se bild)
Så tips, känn på prylarna innan du handlar.
Nu kanske det inte blir limträ du kommer såga men rejäla reglar av tryckimpregnerat brukar väga en del, speciellt om de är lita blöta.
Gersåg finns två modeller, en som bara går att vinkla åt vänster och de som går att vinkla åt båda sidor. Beror på att motorn sticker ut och är i vägen men de är oftast billigare än de som går att vinkla åt båda håll. Proffsen väljer oftast de som går vinkla åt båda håll men som hemmasnickare funkar de som bara går åt ett håll.
Jag hade ingen direkt tidskris för inköpet av såg och kunde därför vänta tills det blev bra pris innan jag köpte.
Samma med allt material till uterummet. Köpte sågen under sensommar och allt material till uterummet under hösten. När det är lågsäsong har man oftast bra rabatter eller går göra en del på priset.
Precis som du ser på bilden nedan så kör de nu med 20% rabatt och det fick jag på i stort sett allt till uterummet. Köpte på hösten sågade mm på vintern och monterade till våren.
Inte snål men vill ha bra utbyte av mina pengar.
Därför blev det ett uterum från Willab men billigare än budgetalternativen.
Även att jag nu har bra verktyg som jag kom över till bra priser.
Jag gillar AEG skruvdragare och hittade ett paket med cirkelsåg och en enklare AEG dragare i paket med extra batterier. Perfekt då jag har två dragare och den enklare har jag för att borra före jag skruvar. (exempelvis när man lägger trall eller de kraftigare konstruktionsskruvarna som håller ihop limträbalkarna)
Cirkelsågen med batteri klarar lite enklare sågande och för mer kapningar blir det den med sladd.
Så tips. Åk och känn på prylarna innan du handlar. Känn på bänken att den är så stadig som du förväntar dig, att sågen känns smidig att manövrera.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle säga att efter skruvdragare och borrmaskin är en battericirkelsåg nästa verktyg. Kap ger och för den delen sänksåg kommer mkt längre ner på listan.
När du ska ha handcirkel så ska du ha klingan på vänstersidan om du är högerhänt, inte på höger som du länkade till överst.
När du ska ha handcirkel så ska du ha klingan på vänstersidan om du är högerhänt, inte på höger som du länkade till överst.
Nej, det är vi många som inte håller med om.O Octavianus skrev:
Dels är den som det länkas till skenkompatibel, och du ser var klingan träffar ämnet snett uppifrån fast den är på, vad du tycker, fel sida.
Märkligt att ALLA? tillverkare av sänksågar, såsom Festool, Bosch, Mafell, Makita och Dewalt, har klingan på fel sida?!
Håller du i sågen med högerhand minskar risken du sågar dig i vänsterhanden, om det tex skulle nypa.
Ska man som Ts nämner byta fasadpanel, är en kap&ger mycket välbehövlig..
Redigerat: