Jag är sugen på en bra hobbysvarv till garaget/verkstaden.
Ca 150mm dubbhöjd, behöver inte mer än max 1m dubbavstånd och gärna inte så enormt platskrävande.
Såklart vill jag ha en maskin med lite precision, inget rappel.
På jobbet har vi schaublin maskiner, av ekonominska skäl tror jag inte det blir en sådan men lite av den känsklan är jag ute efter, alltså inte känslan av att veva på en julasvarv.
Vad rekommenderar ni att titta närmare på?
Prisklassen jag tänkt mig är 10-20 tusen.
Storebro?
Torshälla?
Modeller?
Ca 150mm dubbhöjd, behöver inte mer än max 1m dubbavstånd och gärna inte så enormt platskrävande.
Såklart vill jag ha en maskin med lite precision, inget rappel.
På jobbet har vi schaublin maskiner, av ekonominska skäl tror jag inte det blir en sådan men lite av den känsklan är jag ute efter, alltså inte känslan av att veva på en julasvarv.
Vad rekommenderar ni att titta närmare på?
Prisklassen jag tänkt mig är 10-20 tusen.
Storebro?
Torshälla?
Modeller?
Redigerat:
Medlem
· västra götaland
· 1 015 inlägg
Blomquist svarvar är ju fina maskiner.
Nej, jag behöver inte 1m dubbavstånd, men de 150mm svarvar jag sett är ofta uppemot 1m och därför skrev jag max 1m.
Två krav till som jag kom på är riktig växellåda (ej flyttbara kilremmar) och längd/tvärmatning.
Två krav till som jag kom på är riktig växellåda (ej flyttbara kilremmar) och längd/tvärmatning.
http://www.smaskin.se har bra och prisvärda produkter.
Antar att du täkt dig en beg-maskin då? Jag har en örn (blev senare storebro) som känns som en vettig hobbymaskin i den prisklassen, 15k ink en massa tillbehör
Jag har av en slump fått tag en Harrison M300 från mitten av åttitalet.
Verkar vara i fint skick, stått still senaste 10 åren.
Mängder av tillbehör och Sony digitaler.
Tack för era tips och synpunkter i alla fall.
Verkar vara i fint skick, stått still senaste 10 åren.
Mängder av tillbehör och Sony digitaler.
Tack för era tips och synpunkter i alla fall.
Klicka här för att svara
