Admin får gärna flytta tråden om den passar bättr in under någon annan rubrik.

Äger ett hus tillsammans med min syster efter vår bortgångna mor som vi defenitivt inte kommer kunna ha ihop. Inga reflekttioner om detta, tack. Just nu bor vår bonuspappa där, och han frå bo så länge han vill. Därför har vi kvar det i dödsboet med en summa som ska täcka vissa saker.

Jag önskar ett sommarhus i byn, men har ingen lust att köpa ut syrran, då huset ändå är stort och opraktiskt. På den nedre delen av tomten finns ett gammalt stort härbre som är ombyggt till boende. Två plan, isolerat, fönster etc. med el och vatten från stora huset. Kallvatten ska tilläggas, som går genom tjock slang. Lite kök med diskho och spis. Avloppet går direkt ner i dräneringen runt härbret och sedan rakt ut längre bort där dräneringen har avletts bort.

Ett scenarie är att stycka av tomten, och att syrran får stora huset och jag härbret, båda med lite tomt. Då stora huset är mer värt får hon betala mig utifrån vad mäklare anser skäligt. Sedan behöver jag er hjälp för lite kunskap kring detta med VA och el, och annat ni tycker jag borde tänka på. Får jag för kommunen fortsätta med denna egna lösning för avlopp? Tänkte jag bara kopplar bort vattnet från stora huset och kör med dunkar. Men vad kan kommunen tänkas säga, vad gäller vid avstyckad tomt med redan befintligt hus på? Och om jag vill/måste dra in kommunens VA, vad kostar sådant ungefär? Det ska ju dessutom kopplas på befintlig kran i diskbänken, med moderniserad avstängning etc under den. Härbret står 10-20 m från en väg där övriga hus har kommunens VA. Solceller antar jag att jag får sätta upp som jag vill, eller? Eller vad kostar koppla på el? Det finns inte heller någon toalett eller dusch. Finns itne plats att bygga in heller. Hade tänkt enn modern mulltoa på el som kunde stå i den angränsande friggeboden. Alt. ha en utomhus-dusch där också med vatten från tunna. Brukar bada i sjön för det mesta. Beroende på hur tomten styckas av, kan jag kanske bygga ett attefalls hus. Vad gäller då? Frågorna är nog delvis desamma som i scenarie 2 nedan.

Ett annat scenarie är att jag köper lite mark i byn/skogen ovanför och bygger ett attefallshus, vilket egentligen skulle vara det bästa, då ett sådant är modernt, praktiskt och enplan. Om man köper mark och vill bygga ett attefallshus, behövs det tillstånd, då det inte finns något tidigare hus på tomten som man bor i? Och måste man dra in VA eller vad gäller vid attefallshus som utgör huvudboende? Och vad kostar sådant? Likadant där med toa och dusch. Kan jag i ett nytt attefalls hus som utör huvudboende välja mellan elektrisk mulltoa och toalett kopplad till VA? Annattänka på i detta scenarie?

Frågan handlar om vad som blir både billligast, mest praktiskt och minst krångligast med tillstånd, byggande etc. Feedback på allt jag inte tänkt på tas också gärna emot.

Ingen med lite kunskap eller erfarenhet inom ett eller flera delar av det jag tar upp som kan ge lite feedback? Vore väldigt tacksam då det tar lång tid att ta reda på allting själv. Vet knappt vem/vilka jag ska kontakta.

Du får inte bygga attefallshus på en tomt som inte redan har ett hus för permanentboende eller fritidshus. Det första huset måste du alltså söka bygglov för. Men det finns inget som hindrar att det huset är litet och off grid.

• Gilla
marp68
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Du får inte bygga attefallshus på en tomt som inte redan har ett hus för permanentboende eller fritidshus. Det första huset måste du alltså söka bygglov för. Men det finns inget som hindrar att det huset är litet och off grid.
Stort tack för svar. Aha, visste inte det. Om jag ändå måste söka bygglov för första huset, finns det något att vinna på att bygga ett Attefall istället för ett något större/annorlunda?

Om man köper en tomt med fallfärdigt gammalt hus, får man riva och bygga ett Attefall eller liknande då på samma plats utan tillstånd? Finns en tomt med sådant strax utanför byn. Varken el, vatten eller avlopp.

Kan det alltså vara en idé att hitta ett befintligt fallfärdigt hus för att komma åt både tillstånd och få ner kostnaden för tomten?

Jag skulle tro att det bästa är att du låter stycka av en lämplig tomt runt härbret, skaffar el och va till den nya fastigheten. Gissar att Lantmäteriet vill ha minst hundratusen, el kanske hundratusen, va minst hundrafemtio tusen.

Finns det färdiga fastigheter du gillar med de hus och bekvämligheter du önskar att köpa för under 350 000kr kan det eventuellt vara ide att köpa en sån istället.

• Gilla
vcx och 3 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jag skulle tro att det bästa är att du låter stycka av en lämplig tomt runt härbret, skaffar el och va till den nya fastigheten. Gissar att Lantmäteriet vill ha minst hundratusen, el kanske hundratusen, va minst hundrafemtio tusen.

Finns det färdiga fastigheter du gillar med de hus och bekvämligheter du önskar att köpa för under 350 000kr kan det eventuellt vara ide att köpa en sån istället.
Tack för svar.

Härbret ligger alltså redan på den del av tomten vi i så fall skulle stycka av och jag ta över plus lite pengar för resten av tomten och det stora huset. Sedan koppla bort el och vatten från stora huset. Antingen solpaneler eller dra in el. Funderar på installation av kamin också, då köpt el är dyr och solpaneler inte ger så mycket på ett litet tak.

Härbret är ombyggt, isolerat för vinterbruk. Har fönster, möblerat, litet kitchinette med diskho, spis och micro.

Detta är ju ett fritidshus på tomten bredvid det större riktiga huset. Frågan är hur det klassas efter avstyckning. Måste jag dra in VA, till exempel? Får jag istället ha elektrisk mulltoa? Härbret består ju bara av två öppna våningar. Varken vattentoa eller dusch får riktigt plats.

Bredvid härbret finns en liten friggebod, där jag tänkte ha mulltoa. Sjö nära för bad. Eller sommardusch från dunk. Även om det naturligtvis vore skönt med riktig toa och dusch inomhus.

M marp68 skrev:
Tack för svar.

Härbret ligger alltså redan på den del av tomten vi i så fall skulle stycka av och jag ta över plus lite pengar för resten av tomten med det stora huset. Sedan koppla bort el och vatten från stora huset. Antingen solpaneler eller dra in el. Funderar på installation av kamin också, då köpt el är dyr och solpaneler inte ger så mycket på ett litet tak.

Härbret är ombyggt, isolerat för vinterbruk. Har fönster, möblerat, litet kitchinette med diskho, spis och micro. Men kan utökas.

Detta är ju ett fritidshus på tomten bredvid det större riktiga huset. Frågan är hur det klassas efter avstyckning. Måste jag dra in VA, till exempel? Får jag istället ha elektrisk mulltoa? Härbret består ju bara av två öppna våningar. Varken vattentoa eller dusch får riktigt plats.

Bredvid härbret finns en liten friggebod, där jag tänkte ha mulltoa. Sjö nära för bad. Eller sommardusch från dunk.
Man kan ju inte veta vad kommunen kräver för va i ditt tänkta fritidshus om man inte läser på eller frågar, jag skulle tro att det kommer krävas ordentligt avlopp för avstyckning av ett fritidshus med kitchenette, skulle inte förvåna om du måste ha rinnande vatten oxå.

• Gilla
marp68
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Man kan ju inte veta vad kommunen kräver för va i ditt tänkta fritidshus om man inte läser på eller frågar, jag skulle tro att det kommer krävas ordentligt avlopp för avstyckning av ett fritidshus med kitchenette, skulle inte förvåna om du måste ha rinnande vatten oxå.
Just nu är det rinnande vatten men genom slang från stora huset. Sedan rinner vattnet ut från diskhon ner i dräneringen runt härbret, som rinner ut bredvid tomten. Duscha och skita gör man i stora huset. Kissa gör man utomhus eller i hink.

Skulle jag alltså inte få fortsätta med vatten och "avlopp" på detta sätt efter avstyckning, oavsett om det kommer från huvudhuset eller en dunk.

Är det kanske skillnad på om det är ett extra hus på tomt med huvudhus och avstyckad tomt där det extra lilla huset nu räknas som det huvudsakliga huset. Att man då plötsligt måste dra in riktigt VA.

M marp68 skrev:
Stort tack för svar. Aha, visste inte det. Om jag ändå måste söka bygglov för första huset, finns det något att vinna på att bygga ett Attefall istället för ett något större/annorlunda?

Om man köper en tomt med fallfärdigt gammalt hus, får man riva och bygga ett Attefall eller liknande då på samma plats utan tillstånd? Finns en tomt med sådant strax utanför byn. Varken el, vatten eller avlopp.

Kan det alltså vara en idé att hitta ett befintligt fallfärdigt hus för att komma åt både tillstånd och få ner kostnaden för tomten?
Den enda fördelen jag kan komma på är att det är billigare att bygga 30 kvm än större.

Hittar du en tomt med ett fallfärdigt hus på så kanske du vill renovera upp det istället för att bygga ett attefallshus? Det beror förstås på vad du hittar.

• Gilla
marp68
  • Laddar…
M marp68 skrev:
Skulle jag alltså inte få fortsätta med vatten och "avlopp" på detta sätt efter avstyckning, oavsett om det kommer från huvudhuset eller en dunk.
Jag betvivlar att du "får" det i dag heller, formellt lär det krävas avloppstillstånd även om det har fungerat och fungerar utmärkt som det är nu.
Om du styckar av härbret riskerar du att väcka björnen och alltså måste fixa ett avlopp med tillstånd enligt dagens krav.

• Gilla
marp68
  • Laddar…
Ett påpekande som bara är menat att hjälpa kommunikationen: "attefallshus" betyder en max 30 kvadratmeter stor byggnad som får byggas utan bygglov som komplement till ett existerande hus. Det har inte egentligen med storleken eller utseendet att göra. Sen kan man mycket väl bygga ett hus med bygglov som följer kraven för ett attefallshus (om kommunen godkänner det), men det är för det inte ett attefallshus.

För att svara på din fråga om det finns fördelar med att bygga litet även om det inte är attefallshus så kan det sä klart göra det. Till exempel att det är billigare, eller passar bra efter tomt och behov! Men inte bygglovstekniskt. Snarare kan det b vara svårt att nå upp till dagens minimikrav för ett fritidshus - men jag faktiskt inte säker på hur reglerna ser ut där.

• Gilla
marp68
  • Laddar…
L
Om du styckar av och bygger ett hus så måste du kolla med kommunen om de kommer att kräva VA-anslutning, om området är detaljplanerat osv, detta är upp till varje kommun hur de agerar. I Norrtälje t ex så är det diskussioner där många tycker att det blir dyrt - det kan kosta från ca 300 tkr och uppåt för ansluta en fastighet och då är det framdraget till tomtgräns, resten får du ordna själv. Även om du inte ansluter dig till kommunalt VA är det många kommuner som har blivit mer krävande och vill ha godkända avloppslösningar även för fritidshus.

Om du väljer att bygga ett nytt hus innebär det bygglov, ritningar till kommunen, kontrollansvarig mm, dvs kostnaden drar lätt iväg..
Om du köper en tomt med ett ruckel på kan du ju alltid renovera det så att det blir i nyskick utan att kommunen bryr sig (förutsatt att det inte är K-märkt etc).

El är enklare, du måste inte ha el indraget men finns det el i närheten så brukar själva anslutningsavgiften inte vara så dyr (några tusenlappar), men ta kontakt med det elnätsbolaget som har området så kan de svara på vad det kostar. Sen tillkommer själva kostnaden att gräva på tomten för kabeln, inkoppling i huset osv. Allt detta måste ju göras av elektriker.

Om du styckar av härbret så hade jag absolut försökt koppla bort mig från huvudhuset, att vara beroende av en annan fastighet/ägare blir sällan en bra lösning på lång sikt.
Lycka till!

M marp68 skrev:

Du får inte heller riva ett litet hus, och bygga ett Attefallshus istället.
Men frågan är om du vet vad ett Attefallshus är, och/eller betyder? Skillnaden på Attefall och ett "vanligt" hus, är främst att man inte behöver bygglov.
Om du köper ett fallfärdigt hus, så kan du, mer eller mindre, riva och bygga nytt. Detta under förutsättning att det kan ses som en renovering där nästan allt tvingats bytas.

• Gilla
marp68
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.