7 521 läst ·
25 svar
8k läst
25 svar
Köpa loss mark - vilken approach?
Tack alla för hjälpen. Blir en intressant följetång. Om det blir av så kommer det här bli sjukt coolt.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
När det gäller vägen: I exploateringsområden, där en markägare eller ett exploateringsbolag upplåter tomter. Där är det vanligt att vägar och annan infrastruktur ordnas av exploatören. Då är investeringen inbakad i tomtpriset. Sedan får de nya äagarna ordna med underhållet osv. Ofta ordnar även exploatören registering av en samfällighet.
Här är det ju för närvarande lite annorlunda. Det är du som vill "exploatera" en tomt. Då kan man givetvis avtala vilket som. Men OM du bekostar vägen, så är det rimligt med någon form av avtal som säkrar att ev. framtida avstyckningar skall få köpa in sig i vägen, enl. ngn formel. Och det kan ju gälla även om du styckar av från din stora tomt. Om vi tänker oss att efter några år så finns det 5 delägare i vägen, och så bestämmer du dig för att stycka av två 1000 kvm tomter. Rimligt att även de som då har köpt in sig i vägen får ersättning för att fler kommer att nyttja "deras" väg.
Här är det ju för närvarande lite annorlunda. Det är du som vill "exploatera" en tomt. Då kan man givetvis avtala vilket som. Men OM du bekostar vägen, så är det rimligt med någon form av avtal som säkrar att ev. framtida avstyckningar skall få köpa in sig i vägen, enl. ngn formel. Och det kan ju gälla även om du styckar av från din stora tomt. Om vi tänker oss att efter några år så finns det 5 delägare i vägen, och så bestämmer du dig för att stycka av två 1000 kvm tomter. Rimligt att även de som då har köpt in sig i vägen får ersättning för att fler kommer att nyttja "deras" väg.
Det är så självklart att det inte behöver avtalas. TS får servitut och bygger väg. Vill någon mer bilda fastighet vid vägen måste de betala sin del av vägens värde. Blir det fler är det lämpligt att lägga vägen i en samfällighet.
Nog behöver det diskuteras och avtalas...D Daniel 109 skrev:
Kan gott tänka mig en situation där TS som byggt vägen inte vill släppa in nya grannar genom att ta "hutlöst" betalt.
Eller att markägaren inte vill ha in flera fastigheter och vägrar ge servitut till nybildade fastigheter osv.
Markägaren sålde en större markbit till nån som han trodde ville vara ifred, dvs en stuga på en stor fastighet men efter nån händelse visar sig vara en exploatör som styckar och bygger ett helt sommarstugeområde...
/ATW
TS kan inte ta vad han vill. Det blir lantmäteriet som avgör om man inte kan komma överens.
Finns det en väg så kan inte markägaren dra tillbaka servitutet.
Säljer man mark så har man förlorat rådigheten över den. Det gillas kanske inte av alla, men så är det.
Finns det en väg så kan inte markägaren dra tillbaka servitutet.
Säljer man mark så har man förlorat rådigheten över den. Det gillas kanske inte av alla, men så är det.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 231 inlägg
Du gör det för enkelt. Nog kan en vägägare trilskas alltid. Säg att det är TS och nya grannen slm bygger väg på egen mark med inbördes servitut. Det är då långt ifrån givet att stamfastighetens ägare kan tilltvinga sig servitut vid ytterligare avstyckning, då han sannolikt har egen mark att dra väg på.D Daniel 109 skrev:
Fler liknande typfall kan tänkas, så att styra upp vägen bra från början kommer göra saker lättare för alla. Om man nu alls vill ha en gemensam väg. TS+1 kanske klarar sig med varsin utfart och inte vill dela ens med varandra.
Hur som helst är det en bra sak att lösa på ett tydligt sätt.
Min pappa jobbade i ca 10 år för att få stycka av mark till tomter. Kommunen angav olika skäl varje gång till varför han inte skulle få göra tomter. Till sist gav han upp och sålde marken, kommunen var en av de som lade bud.
Det jag vill säga är, innan vägservitut osv, kolla upp att ni verkligen får bygga något.
Det jag vill säga är, innan vägservitut osv, kolla upp att ni verkligen får bygga något.
Uppdatering - långt senare.
Saker har tagit mkt mer tid än vi trodde, för vi råkade köpa ett annat sommarhus i samma kommun samtidigt som vi sen dess håller på och renoverar upp. Skulle börja med en lätt upprustning av kök, men slutade med att vi flyttade om allt och kök hamnade i helt andra änden av huset för att få havsutsikt när man står och spisar ihop något. Eftersom huset står på betongplatta har vi fått bila upp hela skiten, och då bestämde vi oss för att göra en helomvändning med att montera glaspartier, tilläggsisolera runtom med västkustskiva, nya balkonger och två nya badrum + alla ytskikt samt vattenburen golvvärme på båda planen. Ny el, för huset behövde jordas, och då passade vi även på att fixa inbyggda sonancehögtalare etc etc... Hade egentligen behövt en helt egen separat tråd för det här projektet med tanke på hur mycket forumet har hjälpt mig i val och annat. Men nu är det lite för sent...
Hur som..
Vi köpte, men inte så stort som vi hoppades på. Slutade på ca 18kkvm. Det gör ingenting, vi fick den snutten som var viktig för oss. Väg fixad, vi stod för kostnaden. Blev inte så våldsamt dyrt, ca 220k och med tanke på den eländiga terrängen och allt jobb så var det överkomligt.
Hus har inte börjat byggas ännu, vi har inte haft tid. Men vi har bygglov klart iallafall.
Kommer bli mer aktiv i tråden när det drar ihop sig för byggstart antagligen!
Saker har tagit mkt mer tid än vi trodde, för vi råkade köpa ett annat sommarhus i samma kommun samtidigt som vi sen dess håller på och renoverar upp. Skulle börja med en lätt upprustning av kök, men slutade med att vi flyttade om allt och kök hamnade i helt andra änden av huset för att få havsutsikt när man står och spisar ihop något. Eftersom huset står på betongplatta har vi fått bila upp hela skiten, och då bestämde vi oss för att göra en helomvändning med att montera glaspartier, tilläggsisolera runtom med västkustskiva, nya balkonger och två nya badrum + alla ytskikt samt vattenburen golvvärme på båda planen. Ny el, för huset behövde jordas, och då passade vi även på att fixa inbyggda sonancehögtalare etc etc... Hade egentligen behövt en helt egen separat tråd för det här projektet med tanke på hur mycket forumet har hjälpt mig i val och annat. Men nu är det lite för sent...
Hur som..
Vi köpte, men inte så stort som vi hoppades på. Slutade på ca 18kkvm. Det gör ingenting, vi fick den snutten som var viktig för oss. Väg fixad, vi stod för kostnaden. Blev inte så våldsamt dyrt, ca 220k och med tanke på den eländiga terrängen och allt jobb så var det överkomligt.
Hus har inte börjat byggas ännu, vi har inte haft tid. Men vi har bygglov klart iallafall.
Kommer bli mer aktiv i tråden när det drar ihop sig för byggstart antagligen!
Klicka här för att svara
