Haj!

Jag och min sambo har hittat ett berg med en helt fantastisk utsikt över västerhavet och helt utan grannar och insyn. Det ligger högt men ganska långt bort från havet (700m) så det omfattas inte av strandskydd. Ej heller några fornlämningar. Berget är en del av en mark om 47 ha, där åkermark och skog upptar största delen. Berget är för markägaren som brukar jorden inte värdefull.

Vår plan är att stycka loss berget (30k kvm typ) och smälla upp ett fritidshus om runt 150kvm där vi spenderar helger och somrar. Kan bli helt fantastiskt när/om det blir klart.

Hur hade ni gått tillväga när ni kontaktar markägaren? Skriva brev? Ringa? Knacka på? Vill dels inte verka för framfusig och entusiastisk, och dels inte väcka massa tankar om vilken potential det har för att inte riskera att han istället lägger ut allt på Hemnet och får mer betalt.

mvh
R.
 
harry73
Så du är beredd att betala ca 30tkr för 1000kvm tomt eller 100tkr för 3300kvm
Det är inte mycket, var i landet är det?

Skulle tro att du får räkna med 500tkr som lägsta pris och kanske upp mot 2 miljon om det är nära göteborg eller så
 
harry73 harry73 skrev:
Så du är beredd att betala ca 30tkr för 1000kvm tomt eller 100tkr för 3300kvm
Det är inte mycket, var i landet är det?

Skulle tro att du får räkna med 500tkr som lägsta pris och kanske upp mot 2 miljon om det är nära göteborg eller så
30tkr? Nej, berget är ca 30000 kvm stort och jag avser att stycka loss hela altet för att inte i framtiden riskera grannar. Dock är det inte på hela berget det går att bygga på. Vi är beredda att betala som mest runt 1,5 milj inkl kostnader till Lantmäteri etc.

Det ligger i Bohuslän, 30 min norr om Göteborg typ.
 
  • Gilla
curtsson
  • Laddar…
Svårt att tro att en bonde 30minuter norr om göteborg inte skulle veta vad mark är värd...

Sedan skulle jag tro att det inte är trivialt att få ett bygglov för ett fritidshus som inte ligger i närheten av befintlig bebyggelse..

/ATW

Ps känner mig som en pessimist om det mesta nuförtiden.. Ds
 
Jag har köpt mark av 2 bönder/skogsägare.
Satte mig i bilen och åkte och hälsade på och framförde mitt ärende.
Det gick bra i bägge fallen.

Ta tag i det hela.
Var förberedd med ett förutbestämt kvadratmeterpris, det kan bli så att storleken på tomten avgörs av priset, du får ha lite olika alternativ i bakhuvudet.
Lantmäteriet och byggnadsnämnden kommer ha åsikter, kanske kan vara bra att ha med markägaren som kan trycka på från sitt håll för att ro iland en markaffär.

Det är dyrare och jobbigare att bygga på berg, fråga mig inte hur jag vet.........

/W
 
Tre hektar mark att stycka av som inte ens kan hävdas bli en hästgård utan ”bara” är ett mått för att undvika grannbebyggelse. Jag gissar att Lantmäteriet säger nej.
 
Vem ska betala avstyckningen?

Hur är det med anslutande väg?

Hur långt till grannar?

Nyckelbiotop?
 
Jag skulle också pratat med markägaren direkt, alltså ringt eller knackat på.
Sedan skulle nästa steg vara att begära ett förhandsbesked om man får lov att bygga där. Fast man kan faktiskt få ett förhandsbesked på annan persons mark utan att prata med personen först. Dock får markägaren reda på ärendet såklart. Men då har du också svart på vitt att marken kan styckas av så är åtminstone den delen avklarad.
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Jag har köpt mark av 2 bönder/skogsägare.
Satte mig i bilen och åkte och hälsade på och framförde mitt ärende.
Det gick bra i bägge fallen.

Ta tag i det hela.
Var förberedd med ett förutbestämt kvadratmeterpris, det kan bli så att storleken på tomten avgörs av priset, du får ha lite olika alternativ i bakhuvudet.
Lantmäteriet och byggnadsnämnden kommer ha åsikter, kanske kan vara bra att ha med markägaren som kan trycka på från sitt håll för att ro iland en markaffär.

Det är dyrare och jobbigare att bygga på berg, fråga mig inte hur jag vet.........

/W
Jag kan tillägga att jag sockrade mitt bud med att ta hand om allt pappersjobb, och det föll i god jord.
Kommer inte ihåg exakt om jag tog fullmakter från markägarna för att sköta allt, tanken var att underlätta för markägarna.
 
P
Personligen skulle jag först kolla om det är möjligt med bygglov på platsen. Lite vad som gäller storlek på byggnader. Vissa områden där jag bor är det inte tillåtet med åretruntboende. Tror kommunen inte vill hamna i sitsen där dom tvingas upprätthålla kommunalservice.

Fundera på vatten och avlopp på ett berg. Kostnad och vad som gäller för området. Sällar mig till pessimisterna men som sagt vad kolla med kommunen. Låter schysst med ett eget örnnäste :-)
 
S
R Rumpnissen skrev:
30tkr? Nej, berget är ca 30000 kvm stort och jag avser att stycka loss hela altet för att inte i framtiden riskera grannar. Dock är det inte på hela berget det går att bygga på. Vi är beredda att betala som mest runt 1,5 milj inkl kostnader till Lantmäteri etc.

Det ligger i Bohuslän, 30 min norr om Göteborg typ.
Vill inte sabba din dröm men det låter väldigt billigt för 30000m2, 30min från Göteborg är ju typ Kungälv och jag gissar det kan vara mycket lågt räknat med 1.5miljon. Kollar man på Hemnet kostar en tomt på 1000 till 2000m2 ca 1.5 till 4.5 mkr där uppe. Det är ju lite trist om ni kommer med ett bud som är för långt från vad bonden vill ha.
Innan du skakar på budet ska du nog kolla vad en väg kostar att dra fram, över berg låter som man måste spränga, kan bli dyrt.
 
Ok - uppföljning.

Jag åkte dit och var väl förberedd med kartor och information. Hörde inget på ett par veckor men sen kom ett samtal om att vi får köpa. Kul!

Frågeställningen nu är om det ska värderas med eller utan hänsyn till kostnad för vägbygge. Hur tänker man? Ska markägaren tillhandahålla väg? Ska köparen göra det? Vem betalar? Om vi bygger väg för 1 mille (inte orimlig kostnad), ska han då få tillgång till den och kunna stycka av fler tomter och tjäna storkovan? Får vi isf betalt? Vi har fått ett första pris "men det går att diskutera". Och vi tänker diskutera :)

Helt novis på detta..

Han var positiv och tyckte det var kul med yngre förmågor med mycket ork och vilja, dock ville han minska avstyckningen med 1/3 till ca 2 ha. Tror vi väckte en tanke om att stycka av mer o tjäna lite extra deg..

Ska även ringa en mäklare imorgon och be om råd. Kommer vi fram till något vettigt pris så blir det ansökan om förhandsbesked.
 
Hemmakatten
Som sagt, förhandskontrollera med kommunen ich Lantmäteriet först av allt, för att få besked om detta överhuvudtaget är möjligt.

En mäklare kan inte säga något om värdet i detta läge.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Om inte stamfastigheten har något intresse av vägen skulle jag föreslå att ni två avstyckningsfastigheter bygger den som en gemensamhetsanläggning och låter eventuella tillkommande fastigheter köpa in sig i vägen.

Men det kan ju också hända att stamfastigheten har nytta av vägen och borde vara med som delägare redan från början.
 
De som har nytta av vägen betalar för den och äger den sedan tillsammans. Blir det fler hus får de köpa in sig. För marken som vägen går på skrivs ett servitut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.