Håller på att byta panel på min fasad, liggande panel. Börjar bli lite nojig att panelen inte ska liva hela varvet runt om. Trots att jag så klart är noggrann med vattenpasset, det kan ju dra i väg på ett hus som är 8 ggr 15 m. Funderar därför på ett lasermätinstrument. Har ett grönt Bosch men tror att jag behöver något bättre. Vad skulle ett bra instrument kosta i inköp och gärna förslag på typ? Eller är det ovärt och bättre att hyra ett? Fasadbytet tar säkert hela hösten men kanske hyra vid några tillfällen? Synpunkter och förslag?

Föreslår att du skaffar ett slangvattenpass. Det är billigt och ger dig möjlighet att enkelt jämföra nivån vid långa avstånd, typ kontrollera mellan diagonalt motsatta knutar.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Bowser
Jag skaffade för något år sen en Bosch Gll 3-80 med mottagare för att kunna använda den utomhus.
Den är nog bland det mest använda verktyget här hemma vid alla möjliga små och stora arbeten. Så köp definitivt ett!

Det blev lite diskussion efter mitt inlägg igår i "dagens inköp"-tråden. Finns också lite bilder. "Sommartid" skulle jag nog inte säga att det blir mycket mörkare än det varit idag, svårt att se linjen och skulle nästan säga det krävs en mottagare för att arbeta ute på sommaren, annat än något mycket begränsat att märka upp som går att göra i skymning eller så.
Jag har ju ingen praktisk erfarenhet att komma med än, men tyckte det var lite pilligt att justera vertikallinjen bra på lite håll. Lätt att justera för mycket och svårt att se precis var man är på väggen en bit bort, ska man göra mycket sånt arbete skulle jag nog uppskatta Bosch RM3, eller motsvarighet, såg precis denna så har inte undersökt marknaden.

Har du stora renoveringsplaner kan du överväga att skaffa en rejäl laser med mottagare men det är dyra prylar och får att spika panel tycker jag det är overkill. Men det kan ju vara kul att ha också förstås :)

Om du redan har en klenare inomhuslaser och bara behöver använda den ute vid enstaka tillfällen har jag ett annat tips. Använd då mobilkameran som mottagare. Man sätter den i selfieläge och när kameran når laserlinjen syns det tydligt på skärmen även vid avstånd där det är omöjlig att se strecket mot något annat.

• Gilla
Höghus och 1 till
  • Laddar…
Hyr en laser på ngt uthyrningsföretagen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.