7 858 läst ·
17 svar
8k läst
17 svar
Köpa kontinuitetsmätare, vad behövs?
Tackar för utförligt svar! Låter som det är en spänningsprovare ookontinuitetsprovare jag är i mest behov av då jag inte ska ge mig in i centralen och koppla bort ledare och sådant.O Steamboy skrev:Nej du får inte samma funktioner. Det är helt olika mätinstrument med helt olika syften.
En spänningsprovare är i första hand till för att detektera att du har spänning eller inte. Bra modeller kan visa fasrotation och detektera spänning med enbart en probe samt göra kontinuitetssmätning. Att mäta exakt vilken spänning är inte så intressant utan de visar i första hand spänningsnivåer med lysdioder. Dyrare instrument mäter dock även spänningen. När den mäter kontinuitet så genereras en spänning utan belastning i intervallet 4 till 24 V (DC eller AC) med en minimiström på 0,2 A. Det vanligaste kontinuitetstestet mäter resistansen hos skyddsledare, vilket innebär att först bekräfta kontinuiteten hos alla skyddsledare i installationen och sedan testa de huvudsakliga och de extra ledarna för ekvipotentialförbindning. Alla ledare i gruppledningarna testas också. Då kontinuitetstest mäter mycket låg resistans måste resistansen i testkablarna nollas bort.
En isolationsmätare däremot har ett enda användsningsområde. Att säkerställa att det inte finns någon överledning eller överslag mellan ledarna. Det vill säga att de har fullgod isolation. Mätningar utförs med likström med hjälp av ett en spänning på 1 000, 500 eller 250 V, beroende på den nominella kretsspänningen. På försörjningssystem med enfas görs isolationstestet normalt med en testspänning på 500 V. Innan testningen påbörjas är det nödvändigt att koppla bort utrustningen och vidta åtgärder för att förhindra att testspänningen skadar spänningskänsliga enheter, till exempel dimmerbrytare, fördröjningstimer och elektroniska startkopplare till lysrör.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 883 inlägg
Klart att du ska ha en spänningsprovare! Den har du mycken nytta av i framtiden för alla möjliga ändamål där det handlar om att detektera spänning och detektera kontakt. Ren resistansmätning i T150 tillför väldigt lite då spänningsprovare är dåliga på sådant både användbarhetsmässigt och mätmässigt (dåligt mätområde). En multimeter för mer exakta mätningar av både spänning och resistans ska ju också normalt ingå i verktygslådan 
Tackar för bra svar! Då behöver jag inte satsa på T150, utan de extra pengarna kan gå till lite andra verktyg istället.Bo.Siltberg skrev:
Klart att du ska ha en spänningsprovare! Den har du mycken nytta av i framtiden för alla möjliga ändamål där det handlar om att detektera spänning och detektera kontakt. Ren resistansmätning i T150 tillför väldigt lite då spänningsprovare är dåliga på sådant både användbarhetsmässigt och mätmässigt (dåligt mätområde). En multimeter för mer exakta mätningar av både spänning och resistans ska ju också normalt ingå i verktygslådan![]()
Multimeter finns redan i verktygslådan.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden