7 858 läst ·
17 svar
8k läst
17 svar
Köpa kontinuitetsmätare, vad behövs?
Sida 1 av 2
Tänkte införskaffa en spänningsprovare/kontinuitetsmätare för att checka av vissa uttag i huset här. Har kollat på Flukes olika modeller och det är väl T130 eller T150 som är intressanta. Skillnaden mellan T130 och 150 är ju resistansmätningen, är det värt att lägga ca 500 extra för den funktionen? Är inte elektriker, så om jag upptäcker något fel så får en elektriker åtgärda problemen. Med resistansmätning, behöver man koppla ur trådar från centralen eller kan man mäta med den inkopplad? Om man behöver koppla ur centralen så är det ju ändå inget jag får göra och därför kanske inte en T150 är intressant. Den skulle vara intressant om man kan resistansmäta uttag m.m. as is så att säga...
Vilken modell skulle ni valt? Andra märken som är mer prisvärda med samma funktioner, men kostar mindre?
Vilken modell skulle ni valt? Andra märken som är mer prisvärda med samma funktioner, men kostar mindre?
Produkter som diskuteras: "spänningsprovare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Vad är det exakt du vill göra?
Om du inte tänker hempula behöver du näppeligen något mer än en uttagstestare. En spänningsprovare är bra att ha hemma men inget måste om man inte tänker koppla.
Vad är det för resistens du ska mäta?
För att kunna göra alla "nödvändiga" mätningar ska man ha en megger eller en installationstestare. De är inte längre vanvettigt dyra men om du inte tänker göra något med resultatet finns ingen anledning att köpa något.
Om du inte tänker hempula behöver du näppeligen något mer än en uttagstestare. En spänningsprovare är bra att ha hemma men inget måste om man inte tänker koppla.
Vad är det för resistens du ska mäta?
För att kunna göra alla "nödvändiga" mätningar ska man ha en megger eller en installationstestare. De är inte längre vanvettigt dyra men om du inte tänker göra något med resultatet finns ingen anledning att köpa något.
Tanken är att gå igenom de uttag jag har i huset o kolla så de är ok samt även kolla så jord är ok anslutet i de uttag som har jord. Varierar kraftigt i huset. Elen ska gås igenom helt av elektriker o byta allt till jordat, men jag vill kolla över befintlig installation. Om det duger med en vanlig uttagsprovare, vad ska man med en fluke t130 eller 150 till då?
Tanken med resistansmätningen var att kunna hitta dåliga anslutningar trodde jag, men har läst lite andra trådar här i ämnet så misstänker att man kanske inte gör det med en t150 heller?
Resistans kan man ju mäta med en vanlig multimeter annars ju..
Någon megger kommer jag nog inte investera i, blir lite för mycket pengar
Tanken med resistansmätningen var att kunna hitta dåliga anslutningar trodde jag, men har läst lite andra trådar här i ämnet så misstänker att man kanske inte gör det med en t150 heller?
Resistans kan man ju mäta med en vanlig multimeter annars ju..
Någon megger kommer jag nog inte investera i, blir lite för mycket pengar
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
En megger från Uni-T kostar typ 900 kr på Kjelle och uppfyller sannolikt kraven utan problem.
Om du bara ska kontrollera att jord är anslutet kan du använda vilken multimeter som helst. Bygg en liten testrigg så blir det säkert och bra. Denna konstruerar du så att du tar en jordad stickpropp, demonterar stiften och monterar en gulgrön FK/RK till jordblecken. Sen tar du en till gulgrön FK och klämmer en gaffel på. Denna ska vara "lagom" lång så du når till alla provpunkter. Skruva fast gaffeln i elcentralens metallchassi med en av skruvarna som håller fast centralen. Sätt en multimeter på resistensmätning och plugga in dina två gulgröna mätledare i den.
Om något är katastrofalt felkopplat, typ fas ut på jordblecken, så kommer du bränna multimetern när du gör detta. Håll den inte i handen. För extra säkerhet kan du ta ur huvudsäkringarna när du mäter.
Om du bara ska kontrollera att jord är anslutet kan du använda vilken multimeter som helst. Bygg en liten testrigg så blir det säkert och bra. Denna konstruerar du så att du tar en jordad stickpropp, demonterar stiften och monterar en gulgrön FK/RK till jordblecken. Sen tar du en till gulgrön FK och klämmer en gaffel på. Denna ska vara "lagom" lång så du når till alla provpunkter. Skruva fast gaffeln i elcentralens metallchassi med en av skruvarna som håller fast centralen. Sätt en multimeter på resistensmätning och plugga in dina två gulgröna mätledare i den.
Om något är katastrofalt felkopplat, typ fas ut på jordblecken, så kommer du bränna multimetern när du gör detta. Håll den inte i handen. För extra säkerhet kan du ta ur huvudsäkringarna när du mäter.
Nackdelen med en vanlig multimeter är att den är mycket sämre på att upptäcka "dålig kontakt", när man mäter kontinuiteten ska man ha låg mätspänning och "stor" ström. det är därför den typ av mätare jag hänvisade till över huvud taget förekommer.
Ok, tack för svar. Tror mig ha läst att en multimeter är rätt kass och att det förespråkades kontinuitetsmätare typ flukes t-serie eller liknande.. Men ni menar att en sådan är överflödig alltså?
Vill gärna kunna testa jordfelsbrytaren så den funkar som den ska också och det klarar ju flukes apparater. Klarar väl visserligen vanligs uttagstestare också förvisso.
Hur pass bra är Uni-T:s megger för 900 spänn då? Är det värt att införskaffa en sån för verktygsparken? Vill gärna kunna testa av lite el då och då, då jag tycker det är kul. Har läst en del el på gymnasiet så är inte helt tappad bakom en vagn, men jobbar ej med det idag utan jobbar inom IT istället.
Tänkte införskaffa en spänningsprovare (typ fluke t150 eller t130) oavsett, men får man exakt samma funktioner i Uni-T megger också?
Vill gärna kunna testa jordfelsbrytaren så den funkar som den ska också och det klarar ju flukes apparater. Klarar väl visserligen vanligs uttagstestare också förvisso.
Hur pass bra är Uni-T:s megger för 900 spänn då? Är det värt att införskaffa en sån för verktygsparken? Vill gärna kunna testa av lite el då och då, då jag tycker det är kul. Har läst en del el på gymnasiet så är inte helt tappad bakom en vagn, men jobbar ej med det idag utan jobbar inom IT istället.
Tänkte införskaffa en spänningsprovare (typ fluke t150 eller t130) oavsett, men får man exakt samma funktioner i Uni-T megger också?
Nej du får inte samma funktioner. Det är helt olika mätinstrument med helt olika syften.E eddiw skrev:
En spänningsprovare är i första hand till för att detektera att du har spänning eller inte. Bra modeller kan visa fasrotation och detektera spänning med enbart en probe samt göra kontinuitetssmätning. Att mäta exakt vilken spänning är inte så intressant utan de visar i första hand spänningsnivåer med lysdioder. Dyrare instrument mäter dock även spänningen. När den mäter kontinuitet så genereras en spänning utan belastning i intervallet 4 till 24 V (DC eller AC) med en minimiström på 0,2 A. Det vanligaste kontinuitetstestet mäter resistansen hos skyddsledare, vilket innebär att först bekräfta kontinuiteten hos alla skyddsledare i installationen och sedan testa de huvudsakliga och de extra ledarna för ekvipotentialförbindning. Alla ledare i gruppledningarna testas också. Då kontinuitetstest mäter mycket låg resistans måste resistansen i testkablarna nollas bort.
En isolationsmätare däremot har ett enda användsningsområde. Att säkerställa att det inte finns någon överledning eller överslag mellan ledarna. Det vill säga att de har fullgod isolation. Mätningar utförs med likström med hjälp av ett en spänning på 1 000, 500 eller 250 V, beroende på den nominella kretsspänningen. På försörjningssystem med enfas görs isolationstestet normalt med en testspänning på 500 V. Innan testningen påbörjas är det nödvändigt att koppla bort utrustningen och vidta åtgärder för att förhindra att testspänningen skadar spänningskänsliga enheter, till exempel dimmerbrytare, fördröjningstimer och elektroniska startkopplare till lysrör.
Redigerat:
Vilken megger syftar du på hos Kjelle, hittar ingen i prisklassen.. Möjlighet att länka?tommib skrev:
En megger från Uni-T kostar typ 900 kr på Kjelle och uppfyller sannolikt kraven utan problem.