Allvetare
· Västra götaland
· 10 920 inlägg
Värdering görs av en värderingsman. Om banken vill värdera använder de sin egen värderingsman. Eller så värderar banktjänstemannen själv. Kanske anser banktjm att det inte behövs någon värdering. Det är upp till banken.B BSOD skrev:
En mäklare är inte en värderingsman utan en person som hjälper två parter genomföra en affär. Så nej mäklare behövs inte här.
Redigerat:
Tycker du gör det lite för enkelt.Dan_Johansson skrev:
I inlägget som avses skrevs det om en syster och dennes far, detta är ju tämligen "könsbestämda roller".
Att sedan benämna båda som hen gör inlägget svårläst och förvirrande.
Hade det istället skrivits om ett syskon och en förälder till denna hade iaf inte jag haft synpunkter på användandet av hen.
Det beror på vad man vill åstadkomma. Det finns flera aspekter. Juridisk experthjälp rekommenderas.Globetrot skrev:
Ett köp av bostad för gemensamt boende påverkar vad som ingår i en ev framtida bodelning. Innan köpet är huset partnerns och ingår då inte. Den del vännen köper kommer ingå. Med effekten att vid en bodelning delas 3/4 till partnern och 1/4 till din vän.
Uppskovet är ju från en tidigare husförsäljning som din vän inte var del av.Globetrot skrev:
Din väns partner har en skatteskuld (uppskovsbeloppet) och den är personlig.
Ett uppskov avslutas normalt vid en försäljning av den nya fastigheten man köpt och här blir det nog dags att fråga skatteverket om uppskovet avslutas för att halva huset säljs.
Jag kan tipsa om en annan väg som jag och min sambo tog när det gäller att bo i hus och bara en äger det.Globetrot skrev:
Hej,
Jag frågar åt en vän. Min vän skall köpa in sig i en ny partners hus. Huset är värderat till 10 miljoner. Personen som äger huset nu har uppskov sedan tidigare hus och har banklån och privatlån. Person som ska köpa in sig ska göra det på 50% ägande. Den kontantinsats hen som flyttar in har är runt 1 miljon, så hen behöver låna 4 miljoner från banken. Hen som nu äger huset kommer bli skuldfri, men eventuellt tvingas ta lån för att betala uppskov som de inte vill ha kvar.
Kan en person belåna sin del av ett hus? Eller måste hen låna av sin partner? Privatlån?
Kommer uppskov per automatik läggas på båda om de äger 50% var?
Hur gör man bäst denna typ av affär?
Huset har stigit mycket i pris så det är inte säkert att de två hade fått låna så mycket de behöver. Därav person etts privatlån.
Jag flyttade in till Stockholm för 15 år sedan, min sambo bodde redan med 2 barn i villa i ett attraktivt dyrt område.
Vi fick då ett gemensamt barn nästan samma dag jag flyttade in.
Jag hade ingenting att lägga in på lån och var inte beredd att köpa in mig till 1/2 marknadsvärdet som då var ca 6 milj.
Det hade inte heller gynnat vår gemensamma ekonomi, hon hade kunnat få pengarna för att kunnat lösa lånet ( som var ett förmånslån med mycket låg ränta ) men jag hade fått ett dyrt lån att betala själv.
Så jag tänkte ut en annan lösning, en lösning där jag själv kunde känna att jag ägde huset framåt med tanke på renov av kök och badrum mm.
Att lägga in pengar på det kändes inte kul om jag inte ägde något av huset.
Vad skulle hända då i framtiden om vi inte var ett par?
Vi har betalt all renovering med egna pengar så inga lån på det.
Så vi har skrivit med hjälp av en jurist ett avtal där vi vid avtalets start bestämde värdet på huset, allt som drift, lån, fastighetsskatt,underhåll osv det ska vi betala tillsammans.
Sedan den dag huset ska säljas så äger vi tillsammans den ökning av värdet från den dag vi skrev avtalet.
Med detta så kände jag att om jag lägger pengar osv på renoveringar osv så är det bra både för oss och mig själv.
Skulle något hända tex om min sambo dör så ärver ju annars hennes barn allt och jag har ingen möjlighet att bo kvar ens i närheten av Stockholm. Det finns ju inga hyreslägenheter osv tex.
Denna lösning blev bra för oss, den kanske inte passar alla men det är också svårt i stora städer med mycket värde och värdeökningar över tid och man måste försöka få det så rättvist för alla.
Vi hade båda varit gifta och hade barn när vi träffades så
vi visste att livet kan ändras och då behöver man se över sådant här så fort man kan och inte vänta på att något ska hända.
Vi kan ju tyvärr inte då nyttja 100% av rotavdraget då bara hon äger huset.
Så kanske en bra lösning att jag är 1% eller om man kan äga ännu mindre😁.