Hej,

Jag frågar åt en vän. Min vän skall köpa in sig i en ny partners hus. Huset är värderat till 10 miljoner. Personen som äger huset nu har uppskov sedan tidigare hus och har banklån och privatlån. Person som ska köpa in sig ska göra det på 50% ägande. Den kontantinsats hen som flyttar in har är runt 1 miljon, så hen behöver låna 4 miljoner från banken. Hen som nu äger huset kommer bli skuldfri, men eventuellt tvingas ta lån för att betala uppskov som de inte vill ha kvar.

Kan en person belåna sin del av ett hus? Eller måste hen låna av sin partner? Privatlån?
Kommer uppskov per automatik läggas på båda om de äger 50% var?
Hur gör man bäst denna typ av affär?

Huset har stigit mycket i pris så det är inte säkert att de två hade fått låna så mycket de behöver. Därav person etts privatlån.

Man kan rimligen inte belåna ett hus som någon annan äger. Och rimligen inte heller "sin del". Banken lär kräva två låntagare om de kan. Och det kan de ju. Är det en gemensam bostad har jag svårt att tro något annat.

Men allt detta här är en fråga mellan husägare, låntagare och bank. Så vill man veta vad som är möjligt att få till måste man tala med banken som skall låna ut pengarna. Banken är den som har svaret på dina frågor. Vad banken anser och kräver kan ingen annan veta.

• Gilla
AnnaLundh och 4 till
  • Laddar…
B
O O skrev:
Man kan rimligen inte belåna ett hus som någon annan äger. Och rimligen inte heller "sin del". Banken lär kräva två låntagare om de kan. Och det kan de ju. Är det en gemensam bostad har jag svårt att tro något annat.

Men allt detta här är en fråga mellan husägare, låntagare och bank. Så vill man veta vad som är möjligt att få till måste man tala med banken som skall låna ut pengarna. Banken är den som har svaret på dina frågor. Vad banken anser och kräver kan ingen annan veta.
Formellt säljer ena personen halva huset. Och när lånet blir utbetalt äger man ju huset, det är precis som om man köper ett hus och bägge flyttar in samtidigt. Klart man kan låna med huset som säkerhet då. Givetvis måste alla papper på köpet skötas av mäklare med mera för att banken ska betala ut ett lån.

Jag har bott i hus där vi ägt huset tillsammans, men lånen varit på ena personen till 100%. Däremot måste den obelånade parten godkänna att huset belånas. Självklart så ska ju kraven kring lån/årsinkomst med mera gälla för den som står på lånen.

• Gilla
Frunihuset20
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Formellt säljer ena personen halva huset.
Så långt OK. Sedan äger de 1/2 huset var
B BSOD skrev:
Klart man kan låna med huset som säkerhet då.
Om man kan eller tillåts låna avgör den som skall låna ut. Inget är "klart" bara för att man äger 1/2 huset.
B BSOD skrev:
Givetvis måste alla papper på köpet skötas av mäklare med mera
Givetvis krävs ingen mäklare. Att blanda in mäklare ger bara högre kostnader men ingen nytta. Men man gör som man vill.
B BSOD skrev:
för att banken ska betala ut ett lån.
Ett husköp klarar man själv tillsammans med banken. Det är inget svårt.

• Gilla
SuperMarius83 och 2 till
  • Laddar…
B
O O skrev:
Om man kan eller tillåts låna avgör den som skall låna ut. Inget är "klart" bara för att man äger 1/2 huset.
Vilket jag också skrev: "Självklart så ska ju kraven kring lån/årsinkomst med mera gälla för den som står på lånen."

Någon form av involvering av mäklare lär banken kräva för att styrka objektets värdering.

Fairlane
Någon mäklare lär inte krävas. Huset är värt ungefär 10 miljoner och kommer ha lån på 4 miljoner.

Däremot så är det ju inte givet att banken lånar ut 4 miljoner till personen. Även om det görs så kan man inte belåna en del av huset på en person. Kan den personen inte betala så är huset belånat. Banken kan ju inte gärna tvinga fram en försäljning av den halvan.

• Gilla
kerta
  • Laddar…
Jag förstår. Någon som vet om uppskov från tidigare köp går över på båda?

Fairlane
Enklaste modellen borde väl oavsett vara att skriva ett samboavtal som tydligt beskriver hur man vill göra i händelse av separation eller att någon avlider. Det är väl det man framförallt vill hantera?
Man kan ju också lägga in saker som att person X inte betalar något på lånen utan person Y betalar allt om man så önskar.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
En av frågorna i tråden var om personen kan belåna "sin del". Delvis kan man det. En delägare kan ta ett lån med fastigheten som säkerhet. MEN övriga delägare måste godkänna att den står som säkerhet. Och om det blir problem med lånet, så banken tar sin säkerhet, så drabbar det samtliga delägare.

Vid en sådan här affär är det viktigt att man skriver ett samboavtal. Om vi antar att nuvarande ägare ägde fastigheten innan sambon flyttade in. Så kommer fastigheten inte att ingå i en bodelning i händelse av separation. Men den halva som sambon köper är ju köpt medan de är sammanboende, och alltså inköpt för gemensamt boende. Den halvan kommer då att ingå i en bodelning i händelse av separation. Resultatet blir att nuvarnade ägare får 3/4 av fastigheten och sambon bara 1/4. Vilket troligen inte är vad man avser med upplägget.

Så skriv ett samboavtal!

Redigerat:
  • Gilla
Filbert och 4 till
  • Laddar…
Min syster var ute för samma sak. Hen visste inte heller hur hen skulle göra. Hen frågade min pappa, men hen visste inte vad hen skulle göra.

• Haha
  • Gilla
  • Wow
Erik Salhammar och 7 till
  • Laddar…
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
J
A AG A skrev:
Min syster var ute för samma sak. Hen visste inte heller hur hen skulle göra. Hen frågade min pappa, men hen visste inte vad hen skulle göra.
Är hen systern eller hens sambo?

• Gilla
  • Haha
NoiseMaker och 1 till
  • Laddar…
P
Globetrot Globetrot skrev:
Jag förstår. Någon som vet om uppskov från tidigare köp går över på båda?
Menar du inte uppskov från tidigare försäljning?
I så fall så kan jag inte tänka mej att det går över till den nya sambon som ej var delägare i det förra huset, men vet ej med säkerhet.

maxmsm skrev:
Menar du inte uppskov från tidigare försäljning?
I så fall så kan jag inte tänka mej att det går över till den nya sambon som ej var delägare i det förra huset, men vet ej med säkerhet.
Ja. Från tidigare köp.

P
Globetrot Globetrot skrev:
Ja. Från tidigare köp.
Ok, då har jag ingen aning alls för vad jag vet så kan man få uppskov med skatten från en försäljning, inte från något köp, jag har inte ens hört talas om att vi hade någon skatt på köp om man bortser från lagfartsavgiften som måste betalas vid köp.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.