H
Om man vill helrenovera lägenheterna eller hela huset hur gör man då med dom boende? Måste man skaffa ersättningsboende åt dom boende då under renoveringstiden?
Jag tänkte då kan man höja hyrorna efter det.
(Ja, jag bor också under en sten och är inte insatt i hyreshusregler 😅)

• Gilla
nino
  • Laddar…
M MoveMe skrev:
Tycker inte att jag frågade om orimliga förändringar. Om hyran knappt täcker hyresvärdens ränta och värme, och andra lägenheter i området har en hyra som är 40% högre, är det inte logiskt att be hyresgästerna betala mer då? Alla som äger sin egen bostad måste betala för högre värmekostnader, högre bolåneränta så varför behöver inte hyresgästerna det?
M MoveMe skrev:
Hej, Undrar om någon vet hur dåligt det är att köpa en hyresfastighet där alla hyresgäster följer med, som har låg icke marknadsmässig hyra och värmen ingår? Går det att ändra på avtalet från varmhyra till kallhyra tex? Eller får man höja hyran så att det täcker kostnaderna? Har räknat på priset som säljaren vill ha mot vad nettointäkterna är i nuläget, det blir lägre avkastning än att ha pengarna på banken med sparränta...men gillar verkligen fastighetens läge....
Köp!
Höj hyrorna kraftigt.

Är det som du påstår 40% lägre än omgivande hyresrätter med motsvarande standard så.godkänns hyrorna i Hyresnämnden.

Du kommer sannolikt att få byta många hyresgäster vilket är jobbigt.

Du kommer kunna tjäna pengar på ditt hyreshus enbart om du själv gör många praktiska saker.
Allt från trappstädning, trädgård, målning och till enklare reparationer.

M MoveMe skrev:
Tycker inte att jag frågade om orimliga förändringar. Om hyran knappt täcker hyresvärdens ränta och värme, och andra lägenheter i området har en hyra som är 40% högre, är det inte logiskt att be hyresgästerna betala mer då? Alla som äger sin egen bostad måste betala för högre värmekostnader, högre bolåneränta så varför behöver inte hyresgästerna det?
Jag håller med dig! Men den frågan får du ställa till hyresgästföreningen. Dom är de enda som kan svara på den! Hyresgästföreningen har veto i hyresförhandlingarna. Vill dom inte höja hyran, så blir det ingen hyreshöjning även om en fastighetsägare vill höja hyran pga ökad ränta, ökade kostnader för vatten, försäkring, renovering eller uppvärmning med 10%.

H H-Thomasson skrev:
Om man vill helrenovera lägenheterna eller hela huset hur gör man då med dom boende? Måste man skaffa ersättningsboende åt dom boende då under renoveringstiden?
Jag tänkte då kan man höja hyrorna efter det.
(Ja, jag bor också under en sten och är inte insatt i hyreshusregler 😅)
Tror inte du behöver ordna boende åt dom.
Jag tror det är en giltigt orsak att säga upp pga renovering, men då ska det vara en omfattande renovering inte bara måla om.

• Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
nino nino skrev:
Tror inte du behöver ordna boende åt dom.
Jag tror det är en giltigt orsak att säga upp pga renovering, men då ska det vara en omfattande renovering inte bara måla om.
Så bra med Dina Äkta Killgissningar!
Ingen substans bara Killgissning!

lunnabo lunnabo skrev:
Så bra med Dina Äkta Killgissningar!
Ingen substans bara Killgissning!
Japp
Har du annat som motsäger mina gissningar?

nino nino skrev:
Japp
Har du annat som motsäger mina gissningar?
Kan naturligtvis inte motsäga Din tro!

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Men att köpa en hyresfastighet till ett pris som inte ger en rimlig avkastning på kapitalet, som amatör! Det är ju vansinne.

Räkna på att nuvarande verksamhet (hyresnivån) skall ge dig den vinst som kan motivera investeringen. Kan du sedan utveckla verksamheten till bättre lönsamhet så är det bonus.

Det vore en annan sak om man var proffs, ex. arbetar med fastighetsförvaltning, och via sin yrkeskunnighet VET att verksamheten går att utveckla.

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
M
H hempularen skrev:
Men att köpa en hyresfastighet till ett pris som inte ger en rimlig avkastning på kapitalet, som amatör! Det är ju vansinne.

Räkna på att nuvarande verksamhet (hyresnivån) skall ge dig den vinst som kan motivera investeringen. Kan du sedan utveckla verksamheten till bättre lönsamhet så är det bonus.

Det vore en annan sak om man var proffs, ex. arbetar med fastighetsförvaltning, och via sin yrkeskunnighet VET att verksamheten går att utveckla.
Det är klokt sagt. Jag tycker fastigheten har bra läge och skulle hela fastigheten göras om till vanlig villa så skulle den vara värd mer än det satta priset, men som hyresfastighet så är den dålig investering... Kan man göra om hela fastigheten till privatbostad och be hyresgästerna flytta? Vet att detaljplanen inte säger att det måste vara hyresfastighet.

Det finns sätt att få dom att flytta, trots stora stenen jag bor under

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Lite enkelt utryck så får du inte göra det enligt lagen. Men det finns vägar att bryta mot lagen utan att du blir straffad för det.

M MoveMe skrev:
Kan man göra om hela fastigheten till privatbostad och be hyresgästerna flytta?
Förmodligen. Skälen som är godtagbara är listade i 12 kap. 46 § jordabalken, och det här torde falla inom första stycket 4 eller 5.

lunnabo lunnabo skrev:
Kan naturligtvis inte motsäga Din tro!
Läs Nötegårdsgubbens länk, på 4 så hittar du det jag tror

H hempularen skrev:

Du missade helt i ditt svar.
Helt ointressant att det är dålig avkastning med nuvarande hyror.
Trådskaparen berättar ju att hyrorna är 40 % under marknadsnivån.
Räkna på det istället!

O Oaken skrev:
Det hade varit så dyrt att bo i hyresfastigheter så ingen hade haft råd att bo i dom!
Varför skulle en fastighetsägare sätta en hyra som gör att hyresintäkterna blir 0?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.