10 772 läst ·
51 svar
11k läst
51 svar
Köpa hus utan slutbesiktning?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Inte ska väl du bry dig om någon annan blir "lurad"? Jag tycker nog att var och en ska sköta sig själv, det är knappast din uppgift att se till att säljaren inte "lurar" någon annan och det är knappas ditt problem att "dom andra" inte vet allt du vet. Skulle jag vara säljare och jag skulle få reda på att någon talar om hur dålig min vara är skulle den som sprider informationen i alla fall inte ha en möjlighet att köpa, oavsett bud.
Nu är det inte falukorv precis det handlar om och det finns lagar att följa, då säljare talar om allt dom vet men inte mäklarna.elmont skrev:Inte ska väl du bry dig om någon annan blir "lurad"? Jag tycker nog att var och en ska sköta sig själv, det är knappast din uppgift att se till att säljaren inte "lurar" någon annan och det är knappas ditt problem att "dom andra" inte vet allt du vet. Skulle jag vara säljare och jag skulle få reda på att någon talar om hur dålig min vara är skulle den som sprider informationen i alla fall inte ha en möjlighet att köpa, oavsett bud.
Moderator
· Stockholm
· 57 857 inlägg
Jag förstår överhuvudtaget inte vad som är problem. OM där finns några fel som kunde upptäckts vid en slutbesiktning för 23 år sedan så kan dessa upptäckas vid en överlåtelsebesiktning idag.
Som köpare idag så har du inget annat intresse än hur huset ser ut nu.
Som köpare idag så har du inget annat intresse än hur huset ser ut nu.
Bra om de kan upptäcka alla dolda byggfel nu, så är det normala problem. Men kan dom när kommunen ville besikta under hand innan något döljs?hempularen skrev:
Det gäller inte bara min rubrik. Kommunen ska tillse bygget under hand, vad som hänt det färdiga huset kan man se nu.
Jag har kontaktat några besiktningsmän idag och väntar på svar, om de kan upptäcka alla fel.
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 857 inlägg
Kommunen gör ALDRIG någon besiktning under pågående bygge, och nästan aldrig när bygget är klart.
Det var så "förr", minns att när far&mor inredde vinden på radhuset på 70-talet var det ute en (kavajklädd) byggnadsinspektör från kommunen, minns även en historia om hur samme inspektör bröt loss en regel med bara händerna i ett grannhus som han ansåg vara för klen.elmont skrev:
Ur byggnadslovets föreskrifter:
Av det kan man få uppfattningen att kommunen vill ha möjlighet, eller hot att komma, så byggarna sköter sig.
Systemet med KA infördes 1995, så för 23 år sedan gällde inte det du skriver om här.hempularen skrev:Nu vet jag inte vad du syftar på för slutbesiktning. Men det man normalt menar med slutbesiktning har inget överhuvudtaget med bygglov att göra. Det är en besiktning man gör för att se om byggfirman har levererat i enlighet med avtalet.
Däremot så skall det utfärdas ett slutbevis som avslutar ett bygglovsärende. Det har funnits lite olika namn och procedurer för detta genom åren, alteftersom lagarna ändrats. Som underlag för slutbeviset skickar man (oftast den kvalitetsansvarige) in diverse handlingar som finns upptagna i kontrollplanen för just detta bygge, där ingår normalt inte något slutbesiktningsprotokoll. Om man exempel bygger själv så gör man oftast ingen slutbesiktning.
Det är inte helt ovanligt att man av olika anledningar aldrig "avslutar" genom att begära ut ett slutbevis, vanligast är säkert rent slarv, men det kan också bero på någon konflikt med byggaren som då ofta straffar genom att vägra lämna över vissa protokoll osv.
Då utövade kommunens bygginspektörer kontrollen av bygget, brukade vara besiktningspunkter typ schaktbotten, gjutning, stomme osv osv. Och det kan mycket väl funnits en kommunal slutbesiktning också. Och det kan alltså vara denna som inte är utförd.
Nåja, du får väl kolla med kommunen om huset anses som svartbygge eller om dom tillstår att det är korrekt. Ta det gärna skriftligt genom brev eller email, så du har ett bevis sen.
Sen återstår bara att bjuda vad du tycker huset är värt, tycker jag.
Hetsar på lite nu då det ska visas snart och det kan bli rally. Handläggaren kommer åter på tisdag och jag har mejlat en mängd andra.Mikael_L skrev:Systemet med KA infördes 1995, så för 23 år sedan gällde inte det du skriver om här.
Då utövade kommunens bygginspektörer kontrollen av bygget, brukade vara besiktningspunkter typ schaktbotten, gjutning, stomme osv osv. Och det kan mycket väl funnits en kommunal slutbesiktning också. Och det kan alltså vara denna som inte är utförd.
Nåja, du får väl kolla med kommunen om huset anses som svartbygge eller om dom tillstår att det är korrekt. Ta det gärna skriftligt genom brev eller email, så du har ett bevis sen.
Sen återstår bara att bjuda vad du tycker huset är värt, tycker jag.
Svartbyggen verkar bara vara de som saknar bygglov. Faktum med allt slarv till kommunen kanske är vanlig rutin om ingen bryr sig?
Måste tänka på om vi får plats med allt men kallnade då det inte såg bra ut med bygget.
Bra att veta om man ska bygga, ifall byggaren vill ha extra betalt för dokumenteringen.
kom ihåg du kan inte jämföra kraven på att få bygglov idag och hur det var för 23år sedan.
Sedan om det finns bygglov och kommunen är nöjd så är väl allt frid å fröjd?
Vad spelar det för roll huruvida den som byggde huset har gjort en slutbesiktning?
Om du gör en besiktning av huset så kommer du att hitta de felen som de skulle upptäckt vid slutbesiktningen för 23 år sedan.
Ett dolt fel går inte att hitta vid besiktning så det spelar ingen roll huruvida det gjordes en slutbesiktning eller inte.
Så nä jag förstår fortfarande inte problemet. Du lägger vad du tycker att huset är värt och får du det så gör du en egen besiktning.
Men släpp det hela med slutbesiktningen. Det har ingen betydelse för dig så vida kommen är nöjd och belåten.
Jag förstår verkligen ine hetsen kring en utebliven slutbesiktning för 23år sedan.
Vad spelar det för roll huruvida den som byggde huset har gjort en slutbesiktning?
Om du gör en besiktning av huset så kommer du att hitta de felen som de skulle upptäckt vid slutbesiktningen för 23 år sedan.
Ett dolt fel går inte att hitta vid besiktning så det spelar ingen roll huruvida det gjordes en slutbesiktning eller inte.
Så nä jag förstår fortfarande inte problemet. Du lägger vad du tycker att huset är värt och får du det så gör du en egen besiktning.
Men släpp det hela med slutbesiktningen. Det har ingen betydelse för dig så vida kommen är nöjd och belåten.
Jag förstår verkligen ine hetsen kring en utebliven slutbesiktning för 23år sedan.
Om du läser tråden gäller det inte bara slutbesiktning, mer en massa annat som dels är hjälp för beställaren och dels för framtida köpare.Odjuret skrev:kom ihåg du kan inte jämföra kraven på att få bygglov idag och hur det var för 23år sedan.
Detta gällde inte då huset byggdes...Benji skrev:
Du har fått tips på hur du ska hantera detta...tex besikta huset...och lägga ett bud du tycker är rätt för huset...
Lägg inte mer energi på att det saknas ett slutbevis...
Ett bygglov gäller i 5 år, kan sen förlängas.Benji skrev:
När bygglovet sen förfaller så blir det redan byggda ett svartbygge om inte slutbevis utfärdas, så ska det gå till, typ.
Anser kommunen att huset idag är ett svartbygge eller ej, det är den enda frågan du behöver ställa för att reda ut den delen med huset.
Jag har fått allt om huset från kommunen och vad som gällde då. Bes. idag liknar slutbes. då, det gäller mer nu att man totalt iggat alla andra föreskrifter om hur det är byggt och att anmäla olika etapper etc. Byggfirman finns kvar, dom kanske vet men har nog slängt allt. Enda som finns är en arkitektritning som knappt visar något till bygglovet.Enk Projektet skrev: