Första huset jag hade med nån så stod han på lånen, då jag va arbetslös. Vi va sambos innan, fick 2 barn medan vi bodde där. Delade alla kostnader, utom för det nybyggda badrummet som jag lånade till. När jag flyttade tog jag mitt lån och ett durkslag med mej. Lämnade resten. Fick höra att jag hade rätt till halva huset enligt sambolagen men ville bara bort. Sån är jag, men jag hade kunnat begära halva huset. Vill inte försätta mej i den sitsen.

Tack.

Om ts köpt huset ensam så är det inte deras gemensamma bostad.
Värre brukar det vara med tillhörigheter... Rekommenderas att ALLA skriver en lista på vad som är vems när man flyttar ihop för att slippa problem senare.

Ts: (citera funkar som apskit i plattan)
Dela på driftskostnader och förslitning, javisst! Självklart!
Men ska du betala av på hans billån för porschen han alltid drömt om?

Ditt hus=dina lån, dina räntor och dina amorteringar.så fort du kräver att den du flyttar ihop med ska betala hälften av dina lån och lånekostnader är det inte ditt längre utan ert, åtm6nsone tror jag de flesta skulle uppfatta det så.

Ts: du är förhoppningsvis medveten om att om du och ett av dina barn förolyckas, ärver din fd sambo en del av ditt hus :-)

Vill han ha en Porsche, får han garanterat inte flytta in!! :-D

Skämt åsido. Hur man skulle lösa det ekonomiska får man ju diskutera fram. Men bo gratis får han ju inte.

• Gilla
Lars H-mark
  • Laddar…
Barnen ärver då ja... å då blir det 2 män som äger det och de avskyr varann!! :-D

Blir nog bäst att skriva en rad olika papper även om jag bor där själv... vill ju inte ge exen mitt hus!!!

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Tjodjuret,

Du behöver verkligen prata med en advokat om detta, alltså någon som kan hjälpa till att reda ut vad du egentligen har för olika scenarior att täcka upp för. Det är bra att du är försiktig och inte gör misstaget som många gör, att gå in i förhållanden med rosenskimmer för ögonen och en tro att 1. vi kommer aldrig skiljas och 2. om vi skulle gå skilda vägar som kommer vi kunna resonera med varandra och ingen av oss kommer vilja skada den andra.

Som sambo måste man också väga in scenariot att den ena parten avlider. En vän till mig hamnade i en väldigt knepig situation när hennes sambo gick bort när hon var gravid med deras första barn. Hon fick slita med det juridiska i över ett år för att kunna sälja den brf hon ägde ihop med sin bortgångna sambo eftersom den nyfödda dottern ärvt halva. Inte ett scenario som är aktuellt för dig direkt men det visar på hur en av väldigt många knepiga situationer som kan uppstå om man inte täcker upp för alla eventualiteter genom att skriva papper.

Så, leta upp någon som kan ge dig juridisk rådgivning och som kan hjälpa dig att skriva ett juridiskt hållbart papper som skyddar dina intressen.

• Gilla
Tjodjuret
  • Laddar…
Tjodjuret skrev:
Har googlat runt men inte hittat vad jag söker och hoppas på hjälp här...

Jag letar hus som jag ska köpa själv. Har pojkvän sen några få månader. Vi bor inte ihop och det är inget som finns i den närmaste framtiden.

Nu till min fråga.

Om jag köper hus, bor där själv ett tag och han sen flyttar in och vi sen delar på oss, har han rätt till halva huset?
Om din pojkvän flyttar in tillsammans med dig, så har han rätt till halva huset. Flyttar du in själv först och pojkvännen flyttar in senare så har han ingen rätt till huset ( har själv varit i samma situation och kollat upp detta med jurister ) Lycka till med husköpet !!

• Gilla
Tjodjuret
  • Laddar…
P-o Assarsjö skrev:
Om din pojkvän flyttar in tillsammans med dig, så har han rätt till halva huset.
Fast detta går givetvis att avtala bort...dock, om inget skrivs så infaller rätten per automatik.

• Gilla
P-o Assarsjö
  • Laddar…
Första svaret i denna tråd: "Nej, som din sambo kan han inte ställa några krav mot dig beträffande din fastighet om ni skulle gå skilda vägra i framtiden."

Är väl så vitt jag vet helt felaktigt, det är ju som sambo man KAN ställa krav på fastigheter och möbler, allt som är inköpt sedan den dagen man flyttar ihop (skriver sig på samma adress).
Men så vitt jag vet gäller, som många skrivit, att man båda skriver sig som boende på fastigheten SAMTIDIGT vid inköp.
Det är inte så svårt att visa på att den ena bott någon annanstans eftersom det finns folkbokföringsuppgifter att hänvisa till.

Så köper du kåken o han är folkbokförd på annan adress (en viss tid, förslagsvis mer än en vecka), och sedan skriver sig på din adress, blir ni sambos och får dela på inköp efter detta som bil, möbler osv, men du har fortfarande äganderätt till hela kåken eftersom du flyttat in först!
Annan fastighet ex. en sommarstuga som du äger sedan tidigare kan han/hon heller inte få någon ägande rätt till om ni inte gifter er.

Har själv en vän som fick erbjuda sin f.d. halva kåken vid separation, i detta fall "bara" ca 250.000:- men hade turen att hon precis som TS skrev över sin halva till honom gratis.
Jag vet också en som köpte en bil för 30-40 tusen ihop med sin sambo, betalade hela och efter ett tag ville han stå som ägare på den, så hon skrev över den på honom (fråga mig inte varför).
Vid separation fick hon inte behålla bilen och fick inte halva värdet heller, och han skrev då över bilen på sin morsa. Men det spelar ingen roll vem bilen står på, är den inköpt medan man är folkbokförd på samma adress, ska man dela på värdet vid separation!?

Rätta mig gärna om jag har fel, det är en fruktansvärt konstig lag och att folk inte har bättre koll om detta är skrämmande!!

En sak jag också förvånas över är varför alla blir så nyfikna över TS privatliv, ni kan inte varit med om mycket om ni tror att det bara finns ett sätt att lösa saker och ting, det finns människor med olika åsikter och som gör bra eller dumma saker hela livet. Varför man gör på ett visst sätt är ganska ointressant tkr iaf jag.
Som hur mycket pengar pojkvännen ska betala för att bo i hennes hus. Skärpning!

• Gilla
Tjodjuret
  • Laddar…
patriklarsson skrev:
Första svaret i denna tråd: "Nej, som din sambo kan han inte ställa några krav mot dig beträffande din fastighet om ni skulle gå skilda vägra i framtiden."

Är väl så vitt jag vet helt felaktigt, det är ju som sambo man KAN ställa krav på fastigheter och möbler, allt som är inköpt sedan den dagen man flyttar ihop (skriver sig på samma adress).
Men så vitt jag vet gäller, som många skrivit, att man båda skriver sig som boende på fastigheten SAMTIDIGT vid inköp.
Det är inte så svårt att visa på att den ena bott någon annanstans eftersom det finns folkbokföringsuppgifter att hänvisa till.

Så köper du kåken o han är folkbokförd på annan adress (en viss tid, förslagsvis mer än en vecka), och sedan skriver sig på din adress, blir ni sambos och får dela på inköp efter detta som bil, möbler osv, men du har fortfarande äganderätt till hela kåken eftersom du flyttat in först!
Annan fastighet ex. en sommarstuga som du äger sedan tidigare kan han/hon heller inte få någon ägande rätt till om ni inte gifter er.

Har själv en vän som fick erbjuda sin f.d. halva kåken vid separation, i detta fall "bara" ca 250.000:- men hade turen att hon precis som TS skrev över sin halva till honom gratis.
Jag vet också en som köpte en bil för 30-40 tusen ihop med sin sambo, betalade hela och efter ett tag ville han stå som ägare på den, så hon skrev över den på honom (fråga mig inte varför).
Vid separation fick hon inte behålla bilen och fick inte halva värdet heller, och han skrev då över bilen på sin morsa. Men det spelar ingen roll vem bilen står på, är den inköpt medan man är folkbokförd på samma adress, ska man dela på värdet vid separation!?

Rätta mig gärna om jag har fel, det är en fruktansvärt konstig lag och att folk inte har bättre koll om detta är skrämmande!!

En sak jag också förvånas över är varför alla blir så nyfikna över TS privatliv, ni kan inte varit med om mycket om ni tror att det bara finns ett sätt att lösa saker och ting, det finns människor med olika åsikter och som gör bra eller dumma saker hela livet. Varför man gör på ett visst sätt är ganska ointressant tkr iaf jag.
Som hur mycket pengar pojkvännen ska betala för att bo i hennes hus. Skärpning!
Du är ganska långt ute och cyklar!

Det som ingår i bodelning är själva permanentbostaden och bostadens lösöre. Fritidshus, bilar, båtar, väderpappet, bankkonton mm ingår INTE i bodelningen eftersom inget av det räknas som lösöre.
Gällande (motor)fordon så kan det bara vara en ägare av den. Det är nästan bara bostäder som mer en en person kan stå som registrerad ägare till.

Förenklad lagtext:
http://www.regeringen.se/content/1/c6/19/84/20/c93882c3.pdf

Hela lagtexten:
https://lagen.nu/2003:376

Om jag inte kommer ihåg fel så är en bostad gemensam om den köps/hyrs för gemensam användning, man behöver inte flytta in/skriva sig på adressen samtidigt.

Till TS, säkrast är att ta kontakt med lämplig advokatfirma och få hjälp med att skriva papper på att fastigheten ska vara enskild egendom.

Redigerat:
Du menar alltså att en bil alltid ägs av den som står som registrerad ägare?
Om jag äger ett hus och hyr ut halva huset, används det för gemensam användning.
Likadant om TS köper ett hus och sedan flyttar en sambo in, det används för gemensam användning, men du menar alltså att sambolagen skulle ge den som flyttar in rätt till halva fastigheten?
Det är inte vad jag lärt mig, i så fall har lagen ändrats?
Du menar att det är skillnad på ett fritidshus där ingen är folkbokförd och ett hus där en är folkbokförd och sedan någon flyttar in som också är det?
Det krävs alltså ett hyreskontrakt för den som isåfall flyttar in och skriver sig på samma adress för att sambolagen inte ska gälla? Annars förstår jag inte var gränserna går.

Ni har tidigare erfarenheter med er i bagaget. Köper TS huset för egna pengar och ej är sambo så är det TS egna är min uppfattning men flyttar ni ihop så upprättar ni kontrakt mellan er att pojkvännen ej kan kräva halv boendet. Sedan går ni och ser till att boendet undantages enligt sambo lagen. Allt inköp ni gör med egna pengar till boendet upprättas avtal där det står att det är er egendom.

Min granne köpte hus för egna pengar men fick reda på att sambon kunde kräva halva vilket gjorde att de fick prata med advokat och avtala bort den delen ur sambo lagen.

Själv singel med hus sedan ett tag tillbaka och kommer inte flytta ihop med nya flickvännen då jag ej vill lösa ut en till vid separation.

Fordon ägs alltid av den som står som ägare på papperet som Trafikverket har.

Gällande hyra av bostad är det vem som har rätt att fortsätta att hyra bostaden, inte rätten till själva fastigheten.

Ett fritidshus ägs alltid av den som står som ägare, om fritidshuset köps in efter att man blivit sambos så ägs den av den/dom som står som registrerade ägare, om person A står som ägare av fritidshuset så är det person As enskilda egendom, men om både person A & B står som ägare så ingår den i delningen.

Om permanentbostaden köps av A som flyttar dit direkt, person B flyttar in efter en månad, då ses bostaden anagligen som köpt för gemensamt boende.

Lite OT.
När jag sålde min bostadsrätt som jag köpte några år innan vi träffades, då var min fru tvungen att skriva på papper att jag fick sälja bostadsrätten. Ja jag vet att det är skillnad mellan sambo och gifta.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.