Hej! Vi är igång med att titta på hus och har hittat ett vi är villiga att buda på.

Dock har värmen stått avstängd i minst 6 månader. Systemet är tappat på vatten.

Huset är byggt på 40 talet och har ved/el uppvärmning med ackumulatortankar. Kommunalt vatten och avlopp.

I huset finns alla vanliga bekvämligheter inkl diskmaskin, tvätt och torktumlare. Fasad är tegel och trä, stomme i trä och grund i betong. 2-glas fönster.

Huset ska besiktigas av oss men vi vill veta om det är värt att dra igång en process? Det verkar vara dränerat men vi vet inte när detta skett. Huset har en sluttning precis bakom som går ifrån huset, vilket jag förstått är fördelaktigt gällande fukt.

Någon som har några tankar? Tack på förhand

Kontrollera att värmesystemet och övrig VA blivit noga avtappat på värmevatten så det inte har stått och frusit sönder på sina ställen. Diskmaskin och tvättmaskin kan vara skadade om de frusit. Dessa är ganska svåra att tömma fullständigt men det är ju heller inte så farligt dyrt att köpa nya i jämförelse med värmesystemet och VA.

Redigerat:
  • Gilla
Ansuu och 2 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Kontrollera att värmesystemet och övrig VA blivit noga avtappat på värmevatten så det inte har stått och frusit sönder på sina ställen. Diskmaskin och tvättmaskin kan vara skadade om de frusit. Dessa är ganska svåra att tömma fullständigt men det är ju heller inte så farligt dyrt att köpa nya i jämförelse med värmesystemet och VA.
Tack! Är det möjligt att tappa detta själv eller ska rörmokare egentligen göra det?

Beror helt på vilken kunskap man besitter.
Personligen skulle jag kunna tappa ur en villa på allt vatten och vinterställa det så det klarar minusgrader inne.
Men en person som knappt vet vad en skiftnyckel är, behöver nog ha hjälp av en rörmokare.

• Gilla
Ansuu
  • Laddar…
Vad är det för rör i systemet. Systemet kanske behöver spolas igenom innan det fylls och börjar användas.

• Gilla
Ansuu
  • Laddar…
perra i skogen perra i skogen skrev:
Beror helt på vilken kunskap man besitter.
Personligen skulle jag kunna tappa ur en villa på allt vatten och vinterställa det så det klarar minusgrader inne.
Men en person som knappt vet vad en skiftnyckel är, behöver nog ha hjälp av en rörmokare.
Den kunskapen tror jag säljaren besitter eftersom han renoverat en del på huset.

• Gilla
perra i skogen
  • Laddar…
Kapsyl Kapsyl skrev:
Vad är det för rör i systemet. Systemet kanske behöver spolas igenom innan det fylls och börjar användas.
Vet faktiskt inte. Är vanliga vattenelement men vet ej exakt typ av rör. Men jag tänker att man kanske ska be dem köra igång allt innan besiktningen?

Exempebild på rören

• Radiatorrör med ventiler mot en grå vägg, visar slitage och rost.
A Ansuu skrev:
Exempebild på rören
Det är järnrör och de tål frost bättre än koppar. Så det är positivt. Men vanligtvis ser man inte alla rör överallt. Så det blir lite av en chansning. Tag med en flask Wisky + normalhändig bekan på inspektionsrunda, så får ni fn bättre uppfattning om sakernas tillstånd.

Intet Intet skrev:
Det är järnrör och de tål frost bättre än koppar. Så det är positivt. Men vanligtvis ser man inte alla rör överallt. Så det blir lite av en chansning. Tag med en flask Wisky + normalhändig bekan på inspektionsrunda, så får ni fn bättre uppfattning om sakernas tillstånd.
Bra ide, drick inte ur flaskan innan besiktningen är mitt råd😉

• Haha
Intet
  • Laddar…
Ja, det ser ut som järnrör. Vill man vara på den säkra sidan slår man i lite anti- korrosion när man fyller systemet.. Eftersom jag är en petig jäkel så hade jag nog spolat systemet också först. Man vet aldrig vad som kan börja röra på sig när man fyller ett gammalt system som stått tomt. Förmodligen spelar det ingen roll men, men...

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Ett förslag är att ni ger säljaren två bud:
Ett lägre bud där ni tar höjd för att det kan finnas dolda frysskador i värmesystemet, vilket kan bli dyrt och jobbigt att fixa om det går rör i trossbotten och liknande. Det är inte säkert att systemet är byggt för att kunna tömmas med en avtappningskran på lägsta punkten och sådant, vilket kan göra det svårt att få ur tillräckligt mycket av vattnet.
Samt ett högre bud där säljaren återfyller värmesystemet och ser till att det är tätt, samt att disk- och tvättmaskin, varmvattenberedare och dylikt fungerar före tillträdet.

• Gilla
returen
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.