8 493 läst ·
60 svar
8k läst
60 svar
Köpa hus innan besiktning - tips och tankar?
Sida 1 av 5
Hej! Vi är väldigt intresserade av ett hus som ännu inte helt fotats eller besiktigas. Jag är i kontakt med en besiktningsman som eventuellt kan göra en besiktning innan säljaren gjort sin.
Tankar och tips på hur vi kan tänka? Ska vi bara invänta säljarens besiktning och låta processen ha sin gång? Tacksam för råd!
Tankar och tips på hur vi kan tänka? Ska vi bara invänta säljarens besiktning och låta processen ha sin gång? Tacksam för råd!
Besserwisser
· östergötland
· 2 658 inlägg
Håller med...RoTe skrev:
Och med det sagt så hade jag gått två vägar.
Antingen ett bud utan besiktning där jag räknar med att det är fel på allt..
Eller så väntar man in säljarbesiktningen för att se om det fortfarande är ett hus av intresse..
Och då göra en egen besiktning
Tror jag förstår hur ni menar! Vi har ju vår undersökningsplikt oavsett, men säljarens besiktning bör väl ses som en fingervisning för husets skick? Jag är inne på att anlita en besiktningsman oavsett, men där vi bor verkar det ovanligt. Tror inte jag känner någon som gjort det. I regel undersöker man själv, kanske med kunnig anhörig eller fackman, men inte med egen besiktning.
Med tanke på att en egen besiktning via besiktningsman är rätt värdelöst så är säljarens besiktning ännu värdelösare. Besiktningar är snarare en källa till oro eftersom de regelmässigt friskriver sig genom att påpeka att en massa saker utan fel är riskkonstruktioner. Sen besiktar de oftast inte det som man egentligen skulle behöva besiktning för, nämligen el och VVS. De flesta med lite luktsinne och sunt förnuft kan märka ifall ett hus t.ex. har fuktproblem eller med egna ögon se mögel på vinden.B bennybobo skrev:
Blir det problem senare så kan du inte använda någonting från säljarens besiktning.B bennybobo skrev:Tror jag förstår hur ni menar! Vi har ju vår undersökningsplikt oavsett, men säljarens besiktning bör väl ses som en fingervisning för husets skick? Jag är inne på att anlita en besiktningsman oavsett, men där vi bor verkar det ovanligt. Tror inte jag känner någon som gjort det. I regel undersöker man själv, kanske med kunnig anhörig eller fackman, men inte med egen besiktning.
Detta beror ju på vad man betalar för, betalar man själv anticimex får man ju lite eller inget... Det finns dock kompetenta yrkesfolk fortfarande i Sverige, tro det eller ej... Men det gäller att hitta dom. Att ta in en elektriker någon timme för att kika på elanläggningen är heller inte omöjligt, eller rörmokare/rörfilmare. Allt blir således vad man är villig att betala för.L lbgu skrev:Med tanke på att en egen besiktning via besiktningsman är rätt värdelöst så är säljarens besiktning ännu värdelösare. Besiktningar är snarare en källa till oro eftersom de regelmässigt friskriver sig genom att påpeka att en massa saker utan fel är riskkonstruktioner. Sen besiktar de oftast inte det som man egentligen skulle behöva besiktning för, nämligen el och VVS. De flesta med lite luktsinne och sunt förnuft kan märka ifall ett hus t.ex. har fuktproblem eller med egna ögon se mögel på vinden.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 895 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 895 inlägg
Fast när man genomför en besiktning så är man ju närvarande och ställer frågor?L lbgu skrev:
Garanterat att alla inte kan det.L lbgu skrev:
Men att hitta en bra besiktningsman är nog tyvärr inte något man kan räkna med ifall man inte känner någon. Ofta lever ju besiktningsmännen lite i symbios med mäklarna. Är de alltför duktiga på att hitta fel så lär inte mäklaren anlita/tipsa om den besiktningsmannen mer.RoTe skrev:
Detta beror ju på vad man betalar för, betalar man själv anticimex får man ju lite eller inget... Det finns dock kompetenta yrkesfolk fortfarande i Sverige, tro det eller ej... Men det gäller att hitta dom. Att ta in en elektriker någon timme för att kika på elanläggningen är heller inte omöjligt, eller rörmokare/rörfilmare. Allt blir således vad man är villig att betala för.
Sen att ta in VVSare och elektriker för besiktning är rätt ovanligt. Det lär bli rätt dyrt också, sen lär väl de friskriva sig lika mycket.
De flesta som anlitar besiktningsmän är nog tyvärr inte kompetenta att ställa rätt frågor. Hade de varit så kompetenta så hade de antagligen inte behövt besiktningsman.Fairlane skrev:
Inte alla, men de flesta kan nog det. Och om man inte kan det så känner nog de flesta i den gruppen någon som kan det som de kan ta med till visningen.Fairlane skrev:
Vill minnas att mäklarnas inställning här var att man skulle utgå från allt var bra och skulle det visa sig något annat vid besiktningen - då får man diskutera priset på nytt. Men säljarens "besiktningen" kan helt strunta i....B bennybobo skrev:Hej! Vi är väldigt intresserade av ett hus som ännu inte helt fotats eller besiktigas. Jag är i kontakt med en besiktningsman som eventuellt kan göra en besiktning innan säljaren gjort sin.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 895 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 895 inlägg
Så svårt är det inte att ställa frågor. Man behöver knappast vara expert på området för att klara av det.L lbgu skrev:
Exempel:
Besiktningsman: "Här ser man att det är en fuktskada, den ser gammal ut, men det är bra att hålla koll på den"
Köpare: "Oj, det låter läskigt, är det allvarligt? Hur håller jag koll? Vad kan hända?"
Svårare än så behöver det inte vara om köpare och besiktningsman kan kommunicera.
Det tror jag inte heller. Ofta vill man veta mer än att det är mögel, man vill veta vad man kan göra åt saken. Kanske är det bara att förbättra ventilationen för några hundralappar, kanske krävs ett större ingrepp som kan landa på flera 100' kronor. Jag tror inte alla känner någon som har tid, möjlighet och lust att följa och kontrollera. Att utgå ifrån att andra har samma förutsättningar som en själv är sällan bra.L lbgu skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 895 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 895 inlägg
Till TS:
Jag rekommenderar att ni gör en egen besiktning, men det är ju inget som säger att säljaren kommer tillåta det, så det kan ju vara bra att stämma av det med mäklaren så ni inte investerar för mycket tid i något som aldrig kommer ske. Om det är väldigt ovanligt att köparen bekostar en beisktningsman där ni bor är det kanske större risk att ni får ett nej. Sen påverkas det såklart också av andra faktorer som hur lättsålt det är på platsen, vilka belopp man talar om, husets allmänna skick etc. Jag håller med om att säljarens besiktning inte har så stort värde, men helt värdelös tycker inte jag att den är, även om andra tycker annorlunda såklart. Om säljarens besiktning säger att taket är slut så är det en faktor ni tar med i budgivning. Om säljarens besiktning säger att taket är i bra skick, medan er besiktning säger annat så är det nog lättare att få ner priset än om säljaren inte besiktigat alls. Då kanske de tycker att det var självklart att taket var dåligt och att ni lagt bud med det som förutsättning. Frågan är lite hur långt i processen det hela är gånget. Ingen fotografering tyder på att man inte kommit så långt. Om det är intressant skulle jag fråga om det är möjligt att skriva ett kontrakt på ett visst belopp med en besiktningsklausul. Då slipper säljaren genomföra en besiktning (om de inte vill köpa en dolda-fel-försäkring). Jag skulle själv aldrig som köpare genomföra en besiktning utan ett påskrivet kontrakt.
Jag rekommenderar att ni gör en egen besiktning, men det är ju inget som säger att säljaren kommer tillåta det, så det kan ju vara bra att stämma av det med mäklaren så ni inte investerar för mycket tid i något som aldrig kommer ske. Om det är väldigt ovanligt att köparen bekostar en beisktningsman där ni bor är det kanske större risk att ni får ett nej. Sen påverkas det såklart också av andra faktorer som hur lättsålt det är på platsen, vilka belopp man talar om, husets allmänna skick etc. Jag håller med om att säljarens besiktning inte har så stort värde, men helt värdelös tycker inte jag att den är, även om andra tycker annorlunda såklart. Om säljarens besiktning säger att taket är slut så är det en faktor ni tar med i budgivning. Om säljarens besiktning säger att taket är i bra skick, medan er besiktning säger annat så är det nog lättare att få ner priset än om säljaren inte besiktigat alls. Då kanske de tycker att det var självklart att taket var dåligt och att ni lagt bud med det som förutsättning. Frågan är lite hur långt i processen det hela är gånget. Ingen fotografering tyder på att man inte kommit så långt. Om det är intressant skulle jag fråga om det är möjligt att skriva ett kontrakt på ett visst belopp med en besiktningsklausul. Då slipper säljaren genomföra en besiktning (om de inte vill köpa en dolda-fel-försäkring). Jag skulle själv aldrig som köpare genomföra en besiktning utan ett påskrivet kontrakt.
Husägare
· Västernorrland
· 2 514 inlägg
Ge ett bud om ni kommer överens skriv en klausul i köpekontraktet att ni vill göra besiktning.