Om jag köper granngården så blir det ett hus över som nuvarande ägare bor i. Dom kan tänka sig att bo kvar och hyra huset, men hur beräknar man en rättvis hyra? Det kommer ju att innebära minimalt med extra jobb för mig,men samtidigt vill man ju få in någotsånär Vad det är värt!
Har ni något tips? Kanske någon i en liknande situation?

Det beror ju på husets area, skick, övriga driftskostnader m.m. Kolla vad tex kommunala bostadsbolaget hyr ut sina lgh för per m2 eller liknande objekt på tex blocket.

C
När du tänker minimalt med extra jobb, glöm då inte bort att du rimligtvis kommer att stå för alla större underhålls- och reparationskostnader som kan uppstå. OK att man avtalar att hyresgästen får stå för det "löpande" underhållet, men hyresgästen kan knappast förväntas investera några större belopp i ett hus de inte äger.

Att det beror på storlek och skick är givetvis självklart, jag är mer ute efter hur man räknar än exakta siffror. liknande objekt har funnits till salu, men om man vet husets värde ungefär kan man utgå ifrån det?

Givetvis så måste jag stå för reparationer och dylikt, men det är förhållandevis nyrenoverat så det kommer att dröja. Men jobb menar jag typ snöskottning och sådant som jag ändå måste göra till mig själv.

"Hus på landet" i normalt skick är ca 4000 kr/mån i kallhyra.

Vi betalade 6000:- i kallhyra för ett gammalt dragigt hus ute på Ekerö för några år sedan

sir_daniel skrev:
Vi betalade 6000:- i kallhyra för ett gammalt dragigt hus ute på Ekerö för några år sedan
Där är nog priserna lite högre än vad jag kan räkna med här! Om man säger att huset skulle vara värt runt 800 000 utan gård, så kanske runt 4000 är rimligt? Men jag gissar bara.

Värdet på huset bör ju inte ha betydelse alls tänker jag. Det kan ju vara ett jättestort lyxigt renoverat hus med jättefint läge fast ändå inte vara värt mycket, då ska ju såklart hyran vara högre än snittet i området.

Fast ett jätte stort hur i fint läge är väl värt betydligt mer än ett ruckel mitt i skogen? Jag tänkte tvärt om att värde på huset borde vara det som mest indikerar vad hyran kan vara. Stämmer inte det?

En riktlinje kan ju vara regeln som gäller om du hyr ut di egen privatbostad. Då har du rätt att ta ut en avkastning på kapital på ca 4%. Det kan man se som en övre gräns.

C
j-o75 skrev:
Att det beror på storlek och skick är givetvis självklart, jag är mer ute efter hur man räknar än exakta siffror. liknande objekt har funnits till salu, men om man vet husets värde ungefär kan man utgå ifrån det?
Jag skulle nog överväga att anlita en professionell värderingsman för att räkna ut detta, för det är inte helt okomplicerat.
Praxis är ju att man gör en marknadsmässig värdering och alltså jämför med hyran på liknande objekt i trakten. Problemet är att få tag på underlag och räkna om det efter de omständigheter som gäller för dig. Hur skall t.ex. boyta vs biyta vs tomtyta värderas? Vilka särskilda förutsättningar som påverkar värdet finns det och hur skall de värderas?

Alternativet är att du utgår från en drift- och underhållskostnadskalkyl med ett marknadsmässigt påslag, vilket förmodligen är enklare eftersom du iallafall bör göra den kalkylen.

Givetvis så måste jag stå för reparationer och dylikt, men det är förhållandevis nyrenoverat så det kommer att dröja. Men jobb menar jag typ snöskottning och sådant som jag ändå måste göra till mig själv.
Visst, men bagatellisera inte kostnaderna för underhåll och reparationer bara för att huset är fräscht idag. Det kommer oavsett en dag när något stort måste göras och då gäller det att du har fonderat tillräckligt mycket pengar för att täcka de kostnaderna. Det normala här är att man sätter upp någon sorts underhållsplan där man listar upp byggnadens delar och bedömer livslängd, utbyteskostnad och var i livscykeln varje del befinner sig just nu.
T.ex. bergvärmepump, livslängd 20 år, utbyteskostnad 150 000. Pumpen kostar då 7 500 kr om året. osv. Du kommer att inse att många bäckar små blir en hel del pengar i slutänden.

Y
Apropå inget men ändå något; min far köpte familjegård med kravet att tanten skulle en få bo kvar i ena huset. Fast då var ersättningen bara ~ 2000 om året eller något symboliskt. Och han fick stå för underhåll samt hela tiden få höra av tanten att "han fick ju köpa gården billigt".

Hans kommentar om detta; dummaste affären han gjort. ;)

Redigerat:
j-o75 skrev:
Fast ett jätte stort hur i fint läge är väl värt betydligt mer än ett ruckel mitt i skogen? Jag tänkte tvärt om att värde på huset borde vara det som mest indikerar vad hyran kan vara. Stämmer inte det?
Mja, rikigt så enkelt är det inte, även om huset är värt 0 kr har du fortfarande kostnader för underhåll och drift, de påverkas mer av husets skick och storlek snarare än läget, även om priserna på hantverkstjänster kan variera och ett utsatt läge kräver mer underhåll.

Upplägget med att låta "gamle ägarn" bo kvar skulle jag passa mig för, upplagt för div konflikter. De ska flytta ut, gära långt bort.

Värdet på huset borde vara orelevant i detta fallet. Den enklaste och mest rättvisa prissättningen är marknadshyra lokalt/kommunalt. Skicket bör också påverka då man förmodligen betalar en högre hyra för ett nyrenoverat hus än ett gammalt hus i sämre skick.

Yrrol skrev:
Apropå inget men ändå något; min far köpte familjegård med kravet att tanten skulle en få bo kvar i ena huset. Fast då var ersättningen bara ~ 2000 om året eller något symboliskt. Och han fick stå för underhåll samt hela tiden få höra av tanten att "han fick ju köpa gården billigt".

Hans kommentar om detta; dummaste affären han gjort. ;)
Det där är nog ett riktigt vanligt misstag! jag har hört flera med samma berättelser, När föräldrarna är döda så har dom dessutom fått syra syskon på sig som gnällt över att dom köpt gården alldeles för billigt!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.