1 389 läst ·
1 svar
1k läst
1 svar
Köpa gammalt skånehus och stycka av
Jag har varit på semester nere på Österlen där min släkt på min fars sida huserat sen Dackefejden. Jag har då roat mig med att åka runt bland de gårdar som min släkt har ägt de senaste 3-4 generationerna. En av gårdarna (där min farmor är född) står i dag obebott mitt ute på en åker och har varit det sedan mitten av 80-talet(Det verkar trots det vara i hyfsat bra skick). Gården och marken finns inte kvar i släkten utan ägs sedan några år tillbaka av en större gård. Gården har mest fungerat som förråd och garage för jordbruksmaskiner, men står nu helt tomt.
Jag funderar nu iaf på att kontakta företaget som nu äger marken och kolla med dem om det är möjligt att köpa loss huset och en bit mark runt omkring.
Jag hoppas på att ägaren är villig att släppa det för en relativt låg summa bara för att bli av med skiten. Detta eftersom marken där husen står inte går att bruka och det kostar ägaren att hålla efter gården så det inte växer igen(vilket han har gjort med bravur), kostnaden för att riva och transportera bort avfallet borde ligga på flera hundra tusen och att hitta en köpare är nog inte helt enkelt för man måste komplett galen för att ge sig på att renovera upp ett hus i det skicket
och det finns tomter med betydligt bättre lägen till salu
Är det någon i den här gruppen som gjort något liknande som har lite koll på vad man bör kolla upp innan och att man ser till är löst innan man köper?
Som tex servitut för vägen ut till gården, eventuella planer på vindkraftverk i närheten osv...
Jag funderar nu iaf på att kontakta företaget som nu äger marken och kolla med dem om det är möjligt att köpa loss huset och en bit mark runt omkring.
Jag hoppas på att ägaren är villig att släppa det för en relativt låg summa bara för att bli av med skiten. Detta eftersom marken där husen står inte går att bruka och det kostar ägaren att hålla efter gården så det inte växer igen(vilket han har gjort med bravur), kostnaden för att riva och transportera bort avfallet borde ligga på flera hundra tusen och att hitta en köpare är nog inte helt enkelt för man måste komplett galen för att ge sig på att renovera upp ett hus i det skicket
Är det någon i den här gruppen som gjort något liknande som har lite koll på vad man bör kolla upp innan och att man ser till är löst innan man köper?
Som tex servitut för vägen ut till gården, eventuella planer på vindkraftverk i närheten osv...
Liknande har jag väl inte direkt gjort men köpte tomt i en by där jag spenderade stora delar av min barndom. Jag knallade över till killen som ägde tomten och sa att jag ville köpa. Kollade upp kvm-pris i området men drog bort lite eftersom det inte fanns NÅGOT på tomten. La mig sedan efter hans pris. Han ville ha 500k varpå jag faktiskt kontrade med 300k. Han sa då att 400k kunde han tänka sig. Jag skrev då att jag kan gå.med på 350k om jag får skriva in i avtalet att köpet går tillbaka om bygglov nekas. Han köpte det.
Jag hittade ett kontrakt som jag reviderade lite och sen skrev vi på. Jag kunde gjort en markundersökning osv om jag ville vara säker.
Det jag tycker du ska tänka på är att med lite humor personligen kontakta ägaren. Dyk upp, ta i hand och va allmänt lättsam..förklara Läget och säg att du är intresserad. Ge ditt nummer och invänta svar. Förvänta dig ett nej. Får du ett positivt svar blir du bara glatt
överraskad men får du nej har du redan varit inställd på det och besvikelsen inte lika stor.
Invänta vad ägaren tänker sig i pris. Om hen Bsolut vill att du lägger priset först så skriv inte direkt vad du kan tänka dig. Skriv vad du uppskattar liknande objekt i närheten varit värda eller gått för. I närheten kanske är.en bit mtp att vi snackar en ödegård (inget folk köper ofta direkt).
Förhandla. Säg aldrig nej men säg kanske. När hen gett ett prisförslag, kontra med ett lägre. Ja, förhandla.
Sen hade jag tagit ut en mäklare för värdering och kanske även en besiktningsman för att kolla genom bygger innan så att du verkligen vet vad som ska göras. Detta spelar ju också in i pris. Hur ser det ut med vatten o avlopp? Enskilt? Kommunalt? Om avloppet är enskilt eller obefintligt så räkna med en kostnad runt 150k för att installera helt nytt. Anslutning till fiber, vad är den kostnaden?
Man lever bara en gång så om gården känns viktigt för dig bara sätt igång. Och lycka till
Jag hittade ett kontrakt som jag reviderade lite och sen skrev vi på. Jag kunde gjort en markundersökning osv om jag ville vara säker.
Det jag tycker du ska tänka på är att med lite humor personligen kontakta ägaren. Dyk upp, ta i hand och va allmänt lättsam..förklara Läget och säg att du är intresserad. Ge ditt nummer och invänta svar. Förvänta dig ett nej. Får du ett positivt svar blir du bara glatt
överraskad men får du nej har du redan varit inställd på det och besvikelsen inte lika stor.
Invänta vad ägaren tänker sig i pris. Om hen Bsolut vill att du lägger priset först så skriv inte direkt vad du kan tänka dig. Skriv vad du uppskattar liknande objekt i närheten varit värda eller gått för. I närheten kanske är.en bit mtp att vi snackar en ödegård (inget folk köper ofta direkt).
Förhandla. Säg aldrig nej men säg kanske. När hen gett ett prisförslag, kontra med ett lägre. Ja, förhandla.
Sen hade jag tagit ut en mäklare för värdering och kanske även en besiktningsman för att kolla genom bygger innan så att du verkligen vet vad som ska göras. Detta spelar ju också in i pris. Hur ser det ut med vatten o avlopp? Enskilt? Kommunalt? Om avloppet är enskilt eller obefintligt så räkna med en kostnad runt 150k för att installera helt nytt. Anslutning till fiber, vad är den kostnaden?
Man lever bara en gång så om gården känns viktigt för dig bara sätt igång. Och lycka till
Klicka här för att svara