16 427 läst ·
27 svar
16k läst
27 svar
Köpa FTX-filter, var?
Sida 1 av 2
Hej,
Ska köpa filter till mitt Systemair SAVE VTR 500 och undrar vart jag bäst för det? Har tittat på www.ventilation.se lite. Där kostar "original" 698:- och "likvärdiga kopior" 375:-. Kan original verkligen vara värt det dubbla? Finns det andra butiker att titta på?
Original:
https://www.ventilation.se/filterset-systemair-vtr-500/p-3217.htm
"Kopia":
https://www.ventilation.se/filterset-systemair-vtr-500-eko/p-3664.htm
Ska köpa filter till mitt Systemair SAVE VTR 500 och undrar vart jag bäst för det? Har tittat på www.ventilation.se lite. Där kostar "original" 698:- och "likvärdiga kopior" 375:-. Kan original verkligen vara värt det dubbla? Finns det andra butiker att titta på?
Original:
https://www.ventilation.se/filterset-systemair-vtr-500/p-3217.htm
"Kopia":
https://www.ventilation.se/filterset-systemair-vtr-500-eko/p-3664.htm
www.ventilation.se och www.soliduct.se verkar vara exakt samma hemsida/bolag. Deras telefonnummer är samma, priserna på filter är identiska.K Kane skrev:
Jag brukar köpa filter på Soliduct, vanligtvis 3X2 stycken i paket. Vår ventilation är av ett annat märke är ditt, men det verkar vara samma princip:
Originalfilter - ganska dyra och
något slags kopior, EKO från Södermans, som kosta ca hälften.
För några år sedan skrev jag till Soliduct och frågade varför det skilde så mycket. Svaret var att de köper in stora volymer av Södermans filter och därför kan pressa priset.
Jag har den erfarenheten att dessa billigare filter är precis lika bra som originalfiltren.
För några år sedan skrev jag till Soliduct och frågade varför det skilde så mycket. Svaret var att de köper in stora volymer av Södermans filter och därför kan pressa priset.
Jag har den erfarenheten att dessa billigare filter är precis lika bra som originalfiltren.
Tack för info!C Cider skrev:Jag brukar köpa filter på Soliduct, vanligtvis 3X2 stycken i paket. Vår ventilation är av ett annat märke är ditt, men det verkar vara samma princip:
Jag köpte filter till mitt heru 130 på soliduct. Det var inte originalfilter. Jag tycker passformen var dåligt. Måtten skilde en aning från original. Jag fick en känsla av att det finns risk för tjyvluft vid sidan om filtret.
Följande företag har bra priser på filter. Jag har dock hört att billigare filter kan ge högre tryckfall, vilket jag antar inte är bra? Sen anger de värden ePM1 55% och ISO Coarse 75%. Vad betyder de och är värdena bättre eller sämre än originalen?
https://www.filterpunkten.se/product/1454/systemair-save-vsr-500-filter
https://www.filterpunkten.se/product/1454/systemair-save-vsr-500-filter
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Senast, i våras, köpte jag från Alig Ventilation: www.alig.se
Har nog köpt där några gånger nu.
Köper två kvm, vilket räcker några år.
Har nog köpt där några gånger nu.
Köper två kvm, vilket räcker några år.
R rsa skrev:
det ska nog inte vara någon fara, bra att kolla så det är lika många påsar som original bara, för det kan ju skilja..
Filterpunkten var klart billigast i våras till Enervent i alla fall
Har forskat lite och kom fram till följande som är en ganska förenklad beskrivning. Det finns fyra klasser som anger hur små partiklar filtren kan filtrera:
Filter till Systemair VSR 500
Filterpunkten: ePM1 55% för tilluft och Coarse 75% för frånluft.
Systemair: ePM2,5 70% för tilluft och Coarse 50% för frånluft
Om filtret är klassat enligt ePM2,5 så klarade inte filtret av kraven för den bättre klassen ePM1. Med andra ord ser det ut som att Filterpunktens filter filtrerar bättre än Systemairs originalfilter. Sen vet jag inte hur det är med tryckfallet i det här fallet

- Coarse
- ePM10
- ePM2,5
- ePM1
Filter till Systemair VSR 500
Filterpunkten: ePM1 55% för tilluft och Coarse 75% för frånluft.
Systemair: ePM2,5 70% för tilluft och Coarse 50% för frånluft
Om filtret är klassat enligt ePM2,5 så klarade inte filtret av kraven för den bättre klassen ePM1. Med andra ord ser det ut som att Filterpunktens filter filtrerar bättre än Systemairs originalfilter. Sen vet jag inte hur det är med tryckfallet i det här fallet
Hittade även den här informationen på Filterpunkten...
För både till- och frånluft gäller, att man bör använda det slags filter som ventilationsanläggningen är inställd för. Byte till ett tätare filter (F5 → F7) på tilluftssidan skapar ett större undertryck i bostaden. Det är ingenting farligt, om man ser till att byta filter tillräckligt ofta. Ett tätare filter på frånluftssidan kan i värsta fall leda till att det skapas ett övertryck inomhus, vilket är skadligt för konstruktionerna.
För både till- och frånluft gäller, att man bör använda det slags filter som ventilationsanläggningen är inställd för. Byte till ett tätare filter (F5 → F7) på tilluftssidan skapar ett större undertryck i bostaden. Det är ingenting farligt, om man ser till att byta filter tillräckligt ofta. Ett tätare filter på frånluftssidan kan i värsta fall leda till att det skapas ett övertryck inomhus, vilket är skadligt för konstruktionerna.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Jag köpte en kartong med 3x2 filter redan ifjol. Synd, för de håller inte måttet.C Cider skrev:Jag brukar köpa filter på Soliduct, vanligtvis 3X2 stycken i paket. Vår ventilation är av ett annat märke är ditt, men det verkar vara samma princip:
De har nog varit bra, men det är de inte längre. De satt fortfarande ihop inuti påsarna. Dit når inte smutsen. Jag fick "operera" de nya filterpåsarna innan jag satte in dem.
Soliducts eko-filter låter inge vidare. De säljer även Systemairs originalfilter, men det är de gamla filtren. Systemair har gått över till filter enligt den nya ISO-standarden. Deras nya filter tar bort mindre partiklar.