Hej,

håller på och gör om hallen hemma. Har just skaffat en låg bänk från ikea, 120*40 som jag tänkt ha en dyna på. Finns det färdiga dynor att köpa eller blir det till att plocka fram symaskinskörkortet från mellanstadiet? ;)

Mvh,
Martin

Jag tycker helt klart att du skall sy en själv, det är busenkelt, och känslan av att ha gjort det är toppen.

Skaffa valfritt kallskum i rätt mått, sen så köper du syntetisk lammull som du limmar fast med spraylim ovanpå, det räcker med ett tunt lager, detta för att dynan skall bli mer kuddlik på ovansidan. Den blir lite sittvänligare, samt att ev. knappar sjunker in mycket tjusigt.

Räkna ut hur mycket tyg som går åt, du får endast klippa tyget vinkelrätt mot kanten inte på diagonalen. Först syr du ramen, sen nålar du på ovansidan syr ihop. Sen är det bara undersidan kvar, den gör du iordning först med att sy in en dragkedja som är nästan lika lång som dynan, sen nålar du ihop å syr ihop allt, och vränger genom dragkedjan. Vill du avancera ännu mer kan du sy en passpoalkant runt(även kallad kjederlik).

Jag lånade en tapetserarbok på bibblan, och en symaskin är en maskin, män kan hantera en maskin. Iaf om det finns en bruksanvisning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.