Finns det något i konsumentköplagen som tvingar en webbutik att sälja en vara till utsatt pris i webbshoppen? Ponera att ni hittar en vara för ett väldigt billigt pris, eller till och med 0kr och ni lägger en order i webbutiken. Betalar för lite andra varar och får en bekräftelse på att ordern har gått igenom. Köpvillkoren för butiken säger att samtliga priset är i svenska kronor och med moms. Har butiken inte ingått ett köpeavtal med mig som konsument när ordern har gått igenom och betalt i deras "kassa"?
//Tobben
 
M
Som jag fattat det som så skall priset vara fastställt när du har fått en orderbekräftelse, avtalet är då klart mellan köpare och säljare.
Finns inget som hindrar folk från att ge bort saker gratis :-)
 
Då borde väl saken vara klar ?
Men sen kan det förstås vara massa förbehåll: problem med leverans, exakt den produkten finns inte osv osv- sånt tror jag ofta dom täcker upp för i den rutan om "köpvillkor" man kryssar i, så det kan finnas kryphål...

Det där med uppenbarlige "orimligt" har väl med marknadsföring att göra (om det smyger sig in ett uppenbart fel i en reklambroschyr tex) - inte när man redan betalt ? :)

/K
 
I 32 § avtalslagen står nämligen att säljaren kan häva köpet pga. felskrivning om du som köpare var i ond tro. Dvs. du misstänkte att något inte stod rätt till med priset, och skäligt pris för varan ska betalas oavsett prisangivelse.
Det finns massor av paragrafer som skyddar både säljare och köpare.
 
Är det Bolist som skojat till det igen?:eek:
 
De e en mindre okänd butik. Jag har fått orderbekräftelse och betalt varorna. Men än så länge är inget levererat.
Jag uppdaterar om något händer. Enligt distansavtalslagen har den 30 dagar på sig att leverera.
 
Butiken har ingen skyldighet att leverera om priset är uppenbart fel, att du fått en orderbekräftelse betyder ingenting, de automatgenereras oftast.
De flesta butiker friskriver dessutom
sig oftast mot fel på priserna.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.