Har tittat på en del köpejiggar. Delta och Jet bland annat. Jet verkar intressant. Men jag kan bara hitta den från USA. Någon som vet någon som säljer en sådan i Sverige, Tyskland eller England?

Eller en bätre jig?

--- Mats ---

Mats Bengtsson skrev:
Har tittat på en del köpejiggar. Delta och Jet bland annat. Jet verkar intressant. Men jag kan bara hitta den från USA. Någon som vet någon som säljer en sådan i Sverige, Tyskland eller England?
Kan någon vänlig moderator rättstava ämnet (går inte att redigera)? Skulle vara bordsåg och tenons...

--- Mats ---

Och med tenons menar du tappar? Swedish you know.

Jag byggde tappjigen från woodgears.ca. Funkar faktiskt bra. Smidigt att båda snitt kan göras utan att vända ämnet. Jag använder den utan mätklocka. Jag gör tapphålet först och därefter en tapp på en testbit för att få rätt inställning.

http://woodgears.ca/tenon/jig.html

Hans genomgång av Deltajiggen:
http://woodgears.ca/tenon/review.html

• Gilla
mlohse
  • Laddar…
Johan Rubank skrev:
Och med tenons menar du tappar? Swedish you know.
Kanske det viktigaste förtydligandet är att med exampel på var man köper köpejiggar menar jag exempel på ställen där man kan handla färdiga jiggar till bordssågen, gärna Jet, på denna sidan atlanten.

--- Mats ---

ikmattias skrev:
Jag byggde tappjigen från woodgears.ca. Funkar faktiskt bra. Smidigt att båda snitt kan göras utan att vända ämnet.
Tack, hade hittat första länken, och många positiva omdömen om jiggen. Men tänkte jag skulle försöka hitta en färdig. Hade inte läst andra länken, så nu ännu mer i tron att jag vill ha en Jet hellre än Delta.

--- Mats ---

Redigerat:
Johan Rubank skrev:
Brimac i England; [länk]
Stort tack. De hade mycket, farlig sida. :) Bland annat jig för gångjärn. Men deras tenoning jig kunde jag inte hitta. Sökte på tenoning och på jig, och hittade sådan för att köra med en fräs, och vertikalfräs, men jag hittade inget för bordssågen. Hur söker man fram den?

--- Mats ---

Redigerat:
När jag var i US sist så köpte jag denna på rea. Har fungerat klockrent!

Masses skrev:
[länk]
Jo, det är en lösning. Skälet till att jag inte sätter en "huva" över mitt längdanslag är att det sticker ut två muttrar på det. Det finns mängder med plus att gå över till aluminium med standard t-tracks, tanken har slagit mig många gånger.

Bulldogs version är för fräsen.

--- Mats ---

Mats Bengtsson skrev:
Stort tack. De hade mycket, farlig sida. :) Bland annat jig för gångjärn. Men deras tenoning jig kunde jag inte hitta. Sökte på tenoning och på jig, och hittade sådan för att köra med en fräs, och vertikalfräs, men jag hittade inget för bordssågen. Hur söker man fram den?

--- Mats ---
Brimarc och Axminster är väl samma företag om jag nu inte har helt fel...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.