Känns som att mäklaren snackar skit.
Klart ni kan pruta ni har rätt att lägga vilket bud ni vill och han är skyldig att framföra det.
Är det ett renoveringsobjekt ni är ute efter?
Och då menar jag mer än målning och tapetsering.
Säg att ni köper det förr 700k hur ser eran budget ut för kostnader som uppkommer för allt som ska göras?

Och betalar man 700 000:- för ett hus ska man ju inte tro att det är ett nytt och felfritt hus.

undine MagicaDeHex skrev:
Ja, kan jag det? Även om där, enligt mäklaren, redan ligger bud på utropspriset på 795'?
Det är uppe på 1 mille nu och tre budgivare inne.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Titta på nya objekt! Här på Österlen ligger priserna lågt om man väljer att hålla sig 1-2 km från sjön=havet. Då gäller det ca 50 min körväg från Malmö/Lund. Du finner lätt något en bra bit under miljonen, framför allt i byarna.

• Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Exakt! Just det jag är lite orolig för. Det känns ganska tveksamt faktiskt. Och det gör mig ledsen att processen ser ut som så att det nog inte går att genomföra ordentliga kontroller. Jag vill ju själv kontrollera dricksvattnet så jag inte åker på att borra om brunn etc. Nu kostar det kanske inte 100 000 kr att borra om brunnen men ändå..
Jag frågade mäklaren på plats om vattnet, hon sa att "tanten som bodde där drack vattnet, jag provade själv vattnet och det var gott". Detta säger ju mig absolut ingenting om vattnet innehåller skadliga eller mindre hälsosamma ämnen..

Och mäklaren sa på plats att filterbädd måste bytas ut, ca kostnad 25-30 000 kr. Jaha, vad innebär det? Jag hade velat kolla med en fackman först.

Och elen ja, den är jag ju lite orolig för med. Gamla uttag och vissa lampor fungerade inte alls. Man måste ju i alla fall ha dit en elektriker och jag hade ju velat ta mig ett kik först innan bud.

Och även kolla rör och ledningar. Vattentanken kan ju vara fin men jag vill inte att rören t.ex. ska läcka ut metaller så man får förgiftningar eller skit i sig.
Du svarar ju dig själv. Du ska inte köpa detta huset.

Jag hade inskrivet i kontraktet att besiktning skulle ske inom 2 veckor. Under den tiden hade jag rätt att frånträda kontraktet.
Besiktningsklausul var för övrigt ett krav från banken (även om jag såklart hade besiktat ändå)

Infiltrationen kan helt enkelt vara utdömd av kommunen bara. Då gräver man en ny. Den gamla infiltrationen läggs på deponi.

Ni får säkert fler fastigheter ni kan titta på. Har ni 900.000 att röra er med så är det ju bara leta.

• Gilla
undine
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Titta på nya objekt! Här på Österlen ligger priserna lågt om man väljer att hålla sig 1-2 km från sjön=havet. Då gäller det ca 50 min körväg från Malmö/Lund. Du finner lätt något en bra bit under miljonen, framför allt i byarna.
Precis. Ska man ha ett lantställe och inte ett permanentboende kan man hitta billiga objekt. Även i närheten (en timme) av storstäderna

Appendix Appendix skrev:
Du svarar ju dig själv. Du ska inte köpa detta huset.

Jag hade inskrivet i kontraktet att besiktning skulle ske inom 2 veckor. Under den tiden hade jag rätt att frånträda kontraktet.
Besiktningsklausul var för övrigt ett krav från banken (även om jag såklart hade besiktat ändå)

Infiltrationen kan helt enkelt vara utdömd av kommunen bara. Då gräver man en ny. Den gamla infiltrationen läggs på deponi.

Ni får säkert fler fastigheter ni kan titta på. Har ni 900.000 att röra er med så är det ju bara leta.
900tkr är ju inte så mkt om man inte vill ta ytterligare lån.

Darling McFluff Darling McFluff skrev:
900tkr är ju inte så mkt om man inte vill ta ytterligare lån.
Ska man ha ett lantställe och inte ett permanentboende så räcker det långt.
(Jag förutsätter att man inte behöver samma standard på lantstället)

Men så fort man kommer utanför spårbunden trafik eller direktbussar så rasar priserna för fastighteter.

När jag läser tråden får jag intrycket att TS tidigare haft en husdröm, men kommit fram till att kombinationen lägenhet + lantställe passar bättre i nuläget. Får jag spekulera fritt så tänker jag att man med detta utgångsläge kan komma att vilja spendera en hel del tid på nämnda lantställe och således vill hålla en tämligen god standard på detta.

Med dessa förutsättningar har jag svårt att se de stora fördelarna med detta objekt. Som gammal lundabo med släkt i krokarna kring detta objekt tycker jag absolut att det finns roligare områden inom 45 minuters bilväg från Lund (exempelvis Österlens inland som någon redan nämnt). Därutöver känns nuvarande bud verkligen inte som något fyndpris om man nu inte specifikt söker något som är lite mer unikt med denna fastighet (i mina ögon egentligen bara verkstadsbyggnaden om denna är i gott skick). Spelar varken verkstad eller läget någon större roll hade även jag letat vidare - er budget borde räcka till något bättre/säkrare.

• Gilla
TRJBerg och 4 till
  • Laddar…
Men vänta nu. Varför kan man inte ha en friskrivningsklausul i kontraktet pga av att säljarna inte kan besluta? Låter ju helt galet? Klausulen lägger man ju som köpare som säger att man har rätt att häva köpet om man hittar fel .
Kan någon förklara det juridiska i varför inte en friskrivning kan finnas med.

Om du med friskrivningsklausul menar besiktningsklausul, alltså att köparen får häva köpet viss tid efter påskrift är det nog såhär:

Förmyndaren har gett förhandstillstånd att sälja fastigheten på vissa villkor. Förmodligen ett lägsta pris samt en klausul om friskrivning*. Kanske något mer.

Om man då som köpare vill något mer, som att ha en besiktningsklausul eller ett lägre pris, så måste förmyndaren fatta ett nytt beslut, och det tar längre tid än när vi vanliga människor bestämmer oss för något. Allt för att skydda den som inte kan skydda sig själv.

Naturligtvis hade förmyndaren från början kunnat besluta att en tvåveckors besiktningsklausul hade varit ok, men nu verkar de inte ha gjort det.

*Med friskrivningsklausul menar man normalt att säljaren friskriver sig från ansvar för dolda fel; mycket vanligt just när dödsbon säljer.

• Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
Utmärkt förklarat i inlägget ovan. Det går självklart att skriva in en besiktningsklausul. Men om den används krävs ett godkännande i en instans som inge fattar beslut så ofta som kan leda till att köpet inte grnomförs. Då är det bättre att inte acceptera besiktningsklusul och eventuellt ta ett lägre pris

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Om du med friskrivningsklausul menar besiktningsklausul, alltså att köparen får häva köpet viss tid efter påskrift är det nog såhär:

Förmyndaren har gett förhandstillstånd att sälja fastigheten på vissa villkor. Förmodligen ett lägsta pris samt en klausul om friskrivning*. Kanske något mer.

Om man då som köpare vill något mer, som att ha en besiktningsklausul eller ett lägre pris, så måste förmyndaren fatta ett nytt beslut, och det tar längre tid än när vi vanliga människor bestämmer oss för något. Allt för att skydda den som inte kan skydda sig själv.

Naturligtvis hade förmyndaren från början kunnat besluta att en tvåveckors besiktningsklausul hade varit ok, men nu verkar de inte ha gjort det.

*Med friskrivningsklausul menar man normalt att säljaren friskriver sig från ansvar för dolda fel; mycket vanligt just när dödsbon säljer.
Tack för svar!

Aha, jag förstår.
Hur kan ett hus med friskrivning vara ett kap? Jag kan inte själv se det, berätta gärna :)

Ja det är torpargrund.
Man kunde gå in i grunden, där var någon form av ingång från utsidan. Det stod lite pannor och annat där under.

Jag har ju hört massa om det här med torpargrund, risk risk risk.
Men allt är risk. Suterränghus ska man heller inte ha, det är också risk.
Syllar ska man inte ha, det är också risk (jag hade det i ett hus jag ägde, det enda var att det luktade sylldoft men prover visade inget konstigt).
Det är risk att bo överallt. Man får bo i en koja eller igloo :D
Hyresrätt är ganska riskfritt och bekvämt, men för hellre nästan fängelse, nästan samt att slänga pengarna i sjön varje månad..

Är ni seriöst intresserade, så lägg ett bud, bor det nån där idag eller kan man vara där och undersöka?

Måla, röja sly, byta trädetaljer och allmänt underhålla ingår i alla huspyssel. Speciellt äldre i trä.
Om du tvekar inför det eller känner att du inte har ett antal hundra tusen över till renovering kanske du ska tänka igen.

• Gilla
ziah75
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.