Hej!

Har en fasad som jag behöver byta en del plankor på, på sikt vill jag byta hela fasaden och bygga ny farstukvist men detta är ett par år fram.
Har kollat runt lite på att hyra ställning men inser att det blir nog billigare att köpa en egen (kommer finnas fler sidor på huset så ska målas om).

Har kollat lite på nätet och bla hittat:
https://www.monzon.se/produkter/modulstallningar-stal/villapaket/
och
https://www.stallning.se/byggstallning/villapaket

Har lite frågor som jag hoppas någon kan hjälpa mig med.

1. Är dessa 2 leverantörer vettiga? Säkra? Bra pris? Finns det någon anan som ni föredrar? erfarenheter?
2. Stål el aluminium?
3. Är maxbredden på 1 segment ca 3 meter? Hur gör man om man har bredare?

Till den sista frågan bifogar jag en bild på hur fasaden ser ut. Jag tror att sektion A funkar med standardbredd (til höger kan man bygga ut ställningen förbi hörnet). Kruxet uppstår vid sektion B och C.
Sektion B: Eftersom fartstukvst är mer är 3 meter bred så gär det väl inte att bygga en ställning runt den?
Sektion C: Denna är "bara" 2 meter. Finns det smalare segment (dvs själva platån)

Ledsen för slarvigt ritad bild. Är inte så vass på teckning :)

• Ritad skiss av en husfasad med måttangivelser och markerade sektioner A, B och C för ställningsplanering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ställning.se är seriösa.
I övrigt kan jag tyvärr inte svara på dina frågor.

Jag köpte en 9x6 ALU ställning från Monzon + lite extra prylar som ALU plank för att få större plattform att stå på.
Riktigt nöjd. De är seriösa.

Ställning.se är seriösa, ja. Har svårt att se att Monzon inte skulle vara det också.

Jag skulle rekommendera aluminium alla dagar i veckan. Det är dyrare, ja, men det underlättar mycket när du bygger.
Dessutom så kommer du troligen vilja hyra ut den och det är lättare om du har en i aluminium.

Många "villapaket" är hopsatta för att passa de flesta privatpersoner, men vill du bygga bredare så finns det ju lösa delar att bygga till.
Hade jag varit du så hade jag utgått från vad som behövdes och plockat ihop bara det du behöver, för att sen jämföra med färdiga "paket".

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.