Jag tänkte investera i en bordslipmaskin. De jag kollat på är dessa två.

http://www.jula.se/catalog/verktyg-...skiner/bankslipmaskiner/band-skivslip-249855/

http://m.clasohlson.com/se/Bandslipmaskin-Cocraft-HBD500/40-8831

Den ifrån Clas Ohlsson är på 500 w mot Julas 370w men Julas kostar 100 kr mer. Någon som har erfarenhet av dessa och kan svara på hur kvalitén skiljer sig och ifall Cocraft maskinen med sina 500w faktiskt klarar mera än Julas Scheppach modell. Min erfarenhet är ju att Julas priser normalt ligger lägre än Clas Ohlsson för likartad kvalité men jag kan ju ha fel i alla fall i detta fall?

Redigerat:
Ja den där var ju typ identisk med den på Clas Ohlsson utöver att den på Clas har gula plasthjul för att lossa på geranhållet och slipbandet. Dock var den på Rutlands bara på 370w så kanske att de bara felaktigt märker den på Clas högre än den egentligen är.

Det blev den ifrån Jula. Att sliprondellen hade kardborrfäste och att basen samt gerbordet var i gjutjärn istället för plast och aluminium gjorde att det kändes värt med det högre priset

@Dragon85 Är nyfiken på om det går att få ett utlåtande om vad du tycker om Julaslipen så här ett halvår senare :)

B bjoma skrev:
@Dragon85 Är nyfiken på om det går att få ett utlåtande om vad du tycker om Julaslipen så här ett halvår senare :)
Ursäkta att jag inte svarat förän nu. Måste ha missat att jag fått ett till svar på denna tråd. Jula slipen fungerar helt ok faktiskt. Anhållen är dock lite undermåliga och behövdes en hel del finjusteringar för att vara tillräckligt bra för mitt behov. Skulle vilja justera ännu mera och bygga ut dem lite mera så att de fungerar ännu bättre men har inte riktigt orkat ta mig tid för det ännu. Får använda en liten vinkelhake ofta för att föräkra mig att anhåll håller 90° mot slipytan. Vinkelanhållet är även det lite glappigt men ett antal slag med sylen på sidorna av aluminium skenan så blir det lite bättre. Damuppsamlingen fungerar dock rätt dåligt i alla fall på bandslipsdelen. Skivslipen så fungerar den helt ok mest pga att konstruktionen är sådan att dammet drtas ner mer direkt in under skyddet på undre halvan av skivan. Med en bättre spånsug eller dammsugare så kanske den skulle ha varit bättre men med de jag har så hamnar mycket utanför när man använder bandslipen. Man ser dock att en hel del ändå åker ner i uppsamlingskanalen i slutet av bandet men det fungerar lite bättre ifall man ställer bandet i vertikalt läge. Brukar mest använda den utomhus om jag kan men vid dåligt väder så behöver jag definitivt andningsmask när jag använder den inne även vid användning av dammupsamlare. När jag orkar och det inte är allt för mycket oreda i verkstaden så brukar jag koppla dammsugaren till porten på bordslipen och även sätta min spånsug kopplat till en fyrkantig tratt vid ändenn av bandet. Då samlas det mesta upp men ändå inte riktigt tillräckligt för att slippa andningsskydd då en del av dammet följer med bandet på undersidan och skickas ut på andra sidan. Kan även påpeka att man inte bör lägga allt för stor press på det man slipar då motorn är lite i klenaste laget och har lätt att stanna då fast det bör man ändå inte göra då slipbandet lät blir för varmt och fylls upp med slipdam som är svårt att få bort.
Den är ändå ok för hobbybruk men skulle nog om jag hade valet att byta ut den att kanske ta en som ligger på 1,5-2k på t.ex. Duabhuset vilket då har ett rätt bra anhåll vid slipandet i alluminium likt de som ibland finns på rikthyvlar vilket jag ser som väldigt praktiskt så att man kan vara säker på att det man slipar får kanter som är 90° vilket är att föredra.

• Gilla
Trunk
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.