Mkt intressant med Axminster. Engelskt va? Är det kvalitetsmaskiner? Gjutjärnsbord på en liten maskin har jag inte sett förut. Vikt 70 kg! En riktig liten kloss! Står där man har ställt den...

Så svårt att bestämma sig!!!

https://www.axminster.co.uk/
En välkänd handlare i England med en stor park maskiner under eget märke. Tror dock inte att de har egen tillverkning utan köper noname och brandar dem. Troligen Kinaimport. Jag har handlat en hel del därifrån tidigare när det var bra priser från England och har bara gott att säga om Axminster. Deras egna produkter har blandade betyg. Vet inget om sågen det länkas till, men jag tror att vi snart kommer kunna se test och omdömen om den då Axminster är en stor spelare i England och i Europa.

Edit: https://www.axminster.co.uk/axminster-craft-ac216ts-216mm-table-saw-104926
Sidan med sågen hos Axminster med omdömen.

T
Om man bara snabbt tittar på sågen så ser det ju intressant ut med gjutgärnsbord och standardstorlek på spåren (T-track) för att använda tillbehör men när man tittar på såghöjd (65mm i 90 grader) och bredd med anhåll (370mm) så ser jag begränsningar som jag inte tycker är bra. En av sakerna som jag tycker är störande med min såg är att den "bara" kan såga 80 mm i 90 grader.
Sen är motorn på 1100 W vilket också förmodligen är begränsande om man jobbar med hårt virke och lite kraftigare dimensioner.

Sen är vinklingsmöjligheten 0-45 grader och på de flesta "byggsågar" som nämnts i tråden innan så kan de vinkla någon grad åt "höger" och ett par grader mer åt "vänster". Det är ibland väldigt bra att kunna vinkla någon grad förbi 0 eller 45 även om man inte gör det så ofta.

Jag undrar lite varför de har gjort klinskyddet i röd tranparent plast och inte klar plast - det underlättar inte sikten genom skyddet - men det kanske inte är en stor sak. Bra däremot att de från början skickar med en sugslang för spånet till skyddet.

Ljudnivån ligger specat till 81dB kontra 98 för GTS10 XC'n och det får anses vara väldigt trevligt.

Tycker Axminsters sågar blivit brutaldyra på bara nåt år. Deras gamla ts216 låg länge på runt 200-250£ i det utförandet som efterföljaren ac216 levereras för dubbla priset. Till gamla 216 modellen fanns dessutom höger bordsbreddare för större klyvkapacitet.

Finns ju fler kinasågar i samma kategori men med betydligt mer tillbehör såsom bordsbreddare och rullbord, denna exempelvis https://www.poolewood.co.uk/product/charnwood-w619-8-cast-iron-table-saw-w619/

Tack för svar !

Har läst in mig mer på dewalt dw745.

Anhållet verkar ju vara en fröjd. Någon som har den och kan bekräfta? Parallellitet genom smart design.

Sedan är det en byggsåg så lite liten yta, men kunde man inte komplettera det med att bygga ett bredare bord själv, för när man ska såga skivor mm?

Förstår din kommentar ang sågdjup. På 745:an är Max sågdjup i 90° 77 mm. Får väl ändå anses ok för en liten såg?

Ola C Ola C skrev:
Tycker Axminsters sågar blivit brutaldyra på bara nåt år. Deras gamla ts216 låg länge på runt 200-250£ i det utförandet som efterföljaren ac216 levereras för dubbla priset. Till gamla 216 modellen fanns dessutom höger bordsbreddare för större klyvkapacitet.

Finns ju fler kinasågar i samma kategori men med betydligt mer tillbehör såsom bordsbreddare och rullbord, denna exempelvis [länk]
Nja, jag vill minnas att priserna var lite högre än så, men inte i närheten av vad det är idag. Jag köpte en TS-200 vid någon typ av lagerrensning för 200£. Det var visserligen med alla tillbehören. Största problemet med sågen var då att anhållet var kasst. Men med lite trixande och justeringar så är det en väldigt bra såg. Induktionsmotor och gjutjärnsbord för de pengarna var svårt att slå.

För de pengarna de vill ha idag så hade jag nog letat efter något annat. Just nu är det paus i snickrandet här, men min plan är att ersätta den med något begagnat äldre.

Lattjo-Snickaren Lattjo-Snickaren skrev:
Tack för svar !

Har läst in mig mer på dewalt dw745.

Anhållet verkar ju vara en fröjd. Någon som har den och kan bekräfta? Parallellitet genom smart design.

Sedan är det en byggsåg så lite liten yta, men kunde man inte komplettera det med att bygga ett bredare bord själv, för när man ska såga skivor mm?

Förstår din kommentar ang sågdjup. På 745:an är Max sågdjup i 90° 77 mm. Får väl ändå anses ok för en liten såg?
Dewalts sågar har väldigt gott betyg på sina anhåll. Sen är det som du säger en liten såg, men det går att lösa med utmatningsbord och ett separat sidobord. Men det tycker jag tar bort fördelen med att ha en liten såg på hjul.

Bart Bart skrev:
Dewalts sågar har väldigt gott betyg på sina anhåll. Sen är det som du säger en liten såg, men det går att lösa med utmatningsbord och ett separat sidobord. Men det tycker jag tar bort fördelen med att ha en liten såg på hjul.
Förstår vad du menar. Men det är ju en ekonomisk fråga också. För mig är mobilitet inte viktigt utan kan som sagt tänka mig att bygga in den i hemmagjord bänk. Hade man kunnat få mycket större brede och djup på sågens egna bord för de pengarna (utan att tumma på kvalitet på anhåll och planhet) hade det varit intressant. Är inte så intresserad av maskiner i sig så att restaurera och reparera gammalt är inte ett alternativ för mig, även om jag förstår att det hade kunnat ge mer för pengarna.

Vad är en induktionsmotor och varför är det bra ? Tystare ?

I och för sig har du helt rätt gällande kostnaden och renovering kontra nya verktyg. Jag har exakt samma åsikt. För mig är dock behovet av små mobila arbetsstationer avgörande för att få plats. Därför min kommentar. Sen går det ju att göra hopfällbara bord också som fungerar utmärkt. Jag valde dock en såg där allt är inbyggt i sågen och bara är att dra ut.

En induktionsmotor är växelströmmens motsvarighet till en borstlös motor. Asynkronmotor ska det väl vara egentligen. Tystare, mer effekt ur en mindre motor om jag inte minns helt fel. Mjukare start. Väldigt populära inom industrin för att de håller länge utan speciellt underhåll.

• Gilla
Lattjo-Snickaren
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
I och för sig har du helt rätt gällande kostnaden och renovering kontra nya verktyg. Jag har exakt samma åsikt. För mig är dock behovet av små mobila arbetsstationer avgörande för att få plats. Därför min kommentar. Sen går det ju att göra hopfällbara bord också som fungerar utmärkt. Jag valde dock en såg där allt är inbyggt i sågen och bara är att dra ut.

En induktionsmotor är växelströmmens motsvarighet till en borstlös motor. Asynkronmotor ska det väl vara egentligen. Tystare, mer effekt ur en mindre motor om jag inte minns helt fel. Mjukare start. Väldigt populära inom industrin för att de håller länge utan speciellt underhåll.
Måste bara rätta dig lite här angående motorer. En induktionsmotor och asynkronmotor är samma sak. Dessutom är det samma sak som en borstlös motor då även de går på växelström som tillverkas från DC med elektronik.

De startar heller inte mjukt utan elektronik före.
Snarare tvärtom.

V vectrex skrev:
Måste bara rätta dig lite här angående motorer. En induktionsmotor och asynkronmotor är samma sak.
Jao, det var det jag skrev. Kanske otydligt, men det var vad jag menade i alla fall.

V vectrex skrev:
Dessutom är det samma sak som en borstlös motor då även de går på växelström som tillverkas från DC med elektronik.
Nja, det låter inte rätt. Borstlösa DC motorer arbetar synkront, så de är mer lika synkrona AC maskiner. Dock ser deras signalkurva helt annorlunda ut då de har en annan lindning, om jag inte minns fel, som gör att de får en mer binär fyrkanting signal mellan plus och minus medan AC maskinerna får en traditionell sinuskurva. Det har alltså inte med någon föregående elektronik att göra utan löses med lindningen.

En asynkron motor arbetar med trefas. i de fall där de är kopplade till enfas används däremot kondensatorer före motorn för att ersätta de saknade faserna. Att jag kallar asynkrona motorer växelströmmens motsvarighet till borstlösa motorer är för att synkrona växelströmsmotorer i princip aldrig förekommer i konsumentelektronik, endast induktionsmotorer.

V vectrex skrev:
De startar heller inte mjukt utan elektronik före.
Snarare tvärtom.
Det visste jag inte. Men det stämmer säkert. Jag har alltid kopplat det till tekniken

Bart Bart skrev:
Jao, det var det jag skrev. Kanske otydligt, men det var vad jag menade i alla fall.

Nja, det låter inte rätt. Borstlösa DC motorer arbetar synkront, så de är mer lika synkrona AC maskiner. Dock ser deras signalkurva helt annorlunda ut då de har en annan lindning, om jag inte minns fel, som gör att de får en mer binär fyrkanting signal mellan plus och minus medan AC maskinerna får en traditionell sinuskurva. Det har alltså inte med någon föregående elektronik att göra utan löses med lindningen.

En asynkron motor arbetar med trefas. i de fall där de är kopplade till enfas används däremot kondensatorer före motorn för att ersätta de saknade faserna. Att jag kallar asynkrona motorer växelströmmens motsvarighet till borstlösa motorer är för att synkrona växelströmsmotorer i princip aldrig förekommer i konsumentelektronik, endast induktionsmotorer.

Det visste jag inte. Men det stämmer säkert. Jag har alltid kopplat det till tekniken
Saxar första stycket på Wikipedia om borstlösa dc motorer:
A brushless DC electric motor (BLDC motor or BL motor), also known as electronically commutated motor (ECM or EC motor) and synchronous DC motors, are synchronous motors powered by direct current (DC) electricity via an inverter or switching power supply which produces an alternating current (AC) electric current to drive each phase of the motor via a closed loop controller. The controller provides pulses of current to the motor windings that control the speed and torque of the motor.

Då kom jag ihåg fel från skolan. Får skylla på att det var länge sedan :D. Dock en synkron och inte asykron motor.

Får tacka för lektionen i gammalgrekiska!

Jag fortsätter titta på sågar, jag är nu nere på maskinerna DeWalt, Makita, Bosch.

Någon som gjort en släde till någon av dessa?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.