P
Nytt år nya möjligheter.

Har börjat spåna på en bord/vertikalfräs nu och tänkte kolla med er vad för erfarenheter det finns.
Jag har redan två maskiner ur Felders 7 serie så jag hade nästan tänkt fortsätta på den linjen,siktet är inställt på en Felder F700Z men det finns ju så många andra märken i samma prisklass så ja börjar o vela.

Casadei/scm F105, SCM minimax TW45c, Rojek FSN 550 ,FSN300A Euro 9, Fimal (paolini) osv osv.

Hammer F3 kan funka.. får man för runt 50k med matarverk, men den är ju inte lika rejäl som F700 men skulle säkert räcka för mig!
Woodmizer MF130 (Logosol/moretens MF30) är oxå en grymt fin kandidat med det ställbara huvudet!

Varit lite inne på en sån kinesare som tex Duab säljer men tveksamt om jag törs sen hade den dom säljer max tiltning 30grader så det går bort.. Vill även ha så jag kan byta spindel för skaftfräsar.

Så vad tror de vise?:)

De flesta vertikalfräsarna har för lågt varvtal för skaftfräsar så skall du ha den möjligheten gäller det att välja rätt.

Min uppfattning är att vertikalfräsar är ett område där regeln ju större destu bättre gäller. Det var en hel ny värld som öppnades för mig då jag gick från vertikalfräsen på Stenberg kombimaskinen till en SCM l'Invincbile T160. Förändringarna hade mer att göra med bordsstorlek och motorstyrka och stabilitet än med tillverkningsår och antal funktioner.
Det är vad jag kan säga...... de där maskinerna du talar om kan jag ingenting om.

P
H heimlaga skrev:
De flesta vertikalfräsarna har för lågt varvtal för skaftfräsar så skall du ha den möjligheten gäller det att välja rätt.

Min uppfattning är att vertikalfräsar är ett område där regeln ju större destu bättre gäller. Det var en hel ny värld som öppnades för mig då jag gick från vertikalfräsen på Stenberg kombimaskinen till en SCM l'Invincbile T160. Förändringarna hade mer att göra med bordsstorlek och motorstyrka och stabilitet än med tillverkningsår och antal funktioner.
Det är vad jag kan säga...... de där maskinerna du talar om kan jag ingenting om.
Ja Felder har en 15000rpm spindel för skaftfräsar för 7 serien, de andra har oxå skaftfräsar men där vet jag inget om hur hög hastighet det är.

Hammer har 10000rpm så sin skaftfräs, vet inte hur mycket sämre det blir men 5000 mer i varv är nog bara bättre kan tänkas?

Har lagt ut lite krokar om offerter så får se vart man hamnar, helst har man väll velat köpt en bättre begagnad av nyare sort då en annan maskin även skall inhandlas.. så de gäller o fördela kostnaden rätt nu :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.