Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Kia Ceed SW
Peugeot 308 SW

Finns en del att välja på så lätt att hitta en fräsch.
Kia ok, men inte franskt

Peugeot har lyft sig enormt den senaste tiden, så numer ligger dom över medel i tillförlitlighet. I alla de senaste undersökningarna jag sett har dom varit en bra bit bättre än VW.

Kia har också presterat riktigt bra, ofta i topp!

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
[länk]¨

Sju år i rad .... :)
Orkar den släp?

Talvan Talvan skrev:
Orkar den släp?
Beror väl på vad man förväntar sig, minsta varianten ligger ju på 100 hk, och jag drar ju kärror till tippen med min Fiesta med 75 friska kusar, så omöjligt lär det väl inte vara ..

Är du husvagnstypen som vill blåsa 150 knyck uppför en alp-autobahn kanske det är fel bil ... :)

• Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
Talvan Talvan skrev:
Kia ok, men inte franskt
Hellre franskt än tyskt. Franska bilar är inte så dåliga/udda som dom var en gång i tiden. Mest problem verkar VAG ha de senaste 10-20 åren...

• Gilla
lob
  • Laddar…
F
Talvan Talvan skrev:
Orkar den släp?
Den orkar dra ett släp som vilken annan lite mellanklassbil med 125hk och den har bra "vikter" på pappret (bifogar bild). Det som är bra med denna supertråkiga, ganska fula Ford är att ingen någonsin kommer att hävda att du har storhetsvansinne samt att den har lägsta möjliga skatt på 360kr.

Skulle lätt kunna tänka mig att byta ut vår andrabil, en Toyota Yaris -00 3d 1,3 mot Ford Focus. Yarisen har varit i vår ägo i 10 år och jag betalade 20000kr för den då. Mina kostnader efter 15000mil (hade rullat 4000mil när vi köpte den) består utöver ett oljebyte och godkända däck av ETT avgassystem (original på Toyota är högst kvalite av alla levererade bilar), 4 tändstift en eller två bromsbeläggbyten, ett set bromsskivor fram, ett kränkhämmarstag. Igår fick jag spänna handbromsen samt byta lampor till skyltbelysningen efter nerslag på besiktningen.Troligtvis billigaste bilen vi har ägt. Det som är tråkigt är att Japaner verkar vara utrustade med för långa armar eller för korta ben för det finns fan ingen som kan sitta bra i den bilen. Jag kan ha överseende med sånt på en andrabil....

Informationstavla om kopplingsanordning och bromsar, visar viktbegränsningar för släpvagn med fordonet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

1000kg som max släpvagnsvikt är väl ganska lite tycker jag.
Men det räcker kanske till de flesta?

• Gilla
ViktorHg
  • Laddar…
V40 är en extremt trevlig bil. Framförallt så är de senaste årsmodellerna i stort sett helt problemfria. (17-19)

Nackdelen är att det i princip är den dyraste bilen i klassen du kan köpa begagnad om du vill ha en viss utrustningsnivå. Det finns en stor mängd lågutrustade manuella bilar med D2 eller T2 motorerna ute.

Jag köpte en V40 CC T3 för 3 år sen. Utrustade den precis som jag ville med alla finesser och inte så mcket styling. Drag, backkamera och bränslevärmare är en självklarhet för mig. Liksom en ifylld servicebok
Det glädjande som ägare är att andrahandsvärdet är skyhögt.

Men det innebär även för dig om du vill ha en bra utrustningsnivå och en välvårdad bild så räkna med 200+.

Dock är det en underbar bil att äga och köra och jag har tagit beslutet att behålla min i tre år till istället för att köpa en ny. Då har jag råd. Men gillar bilen så mycket att den får fortsätta tills det blir en Tesla :)

Edit: Såg det dykt upp en släpdiskussion. V40 får dra oförskämt mycket.

Octavia hade jag valt med dina förutsättningar.

Dock är det ju VAG och kvaliteten verkar inte alltid vara på topp. Vi har en Octavia (2010) vi haft i över 7år och som snart rullat 20k mil utan problem, men kanske haft tur :)

F
Appendix Appendix skrev:
V40 är en extremt trevlig bil. Framförallt så är de senaste årsmodellerna i stort sett helt problemfria. (17-19)

Nackdelen är att det i princip är den dyraste bilen i klassen du kan köpa begagnad om du vill ha en viss utrustningsnivå. Det finns en stor mängd lågutrustade manuella bilar med D2 eller T2 motorerna ute.

Jag köpte en V40 CC T3 för 3 år sen. Utrustade den precis som jag ville med alla finesser och inte så mcket styling. Drag, backkamera och bränslevärmare är en självklarhet för mig. Liksom en ifylld servicebok
Det glädjande som ägare är att andrahandsvärdet är skyhögt.

Men det innebär även för dig om du vill ha en bra utrustningsnivå och en välvårdad bild så räkna med 200+.

Dock är det en underbar bil att äga och köra och jag har tagit beslutet att behålla min i tre år till istället för att köpa en ny. Då har jag råd. Men gillar bilen så mycket att den får fortsätta tills det blir en Tesla :)

Edit: Såg det dykt upp en släpdiskussion. V40 får dra oförskämt mycket.
Hur mycket V40 får dra beror på vilken motor det är skulle jag tro, precis som på andra bilar.

Appendix Appendix skrev:
....Det finns en stor mängd lågutrustade manuella bilar med D2 eller T2 motorerna ute.
Ett starkt tips är, för guds skull, köp inte D2:an!
Den är så trött att köra så man börjar gråta. Omkörningar behöver planeras ett par veckor i förväg.
Nu handlar det inte om att köra ”som fan” eller att vara gasglad. Men jag har kört D2 en del på jobbet, och den är väldigt seg att köra.

Har också kört D2:an i både v40 och v60. Tycker den är helt okej. Betydligt starkare än en klassisk 2l bensinare utan turbo trots sin låga toppeffekt. Men man får växla en del så jag vill ha automat på klena motorer. 2l VEA motorn är dock riktigt trevlig

P
Min 8-åring gör 0-100 snabbare på sin kickbike än vad en D2:a gör. När min höggravida fru drar en wokpanna i skallen på mig genereras mer energi än vad en D2:a gör. Ska du göra en omkörning påväg till julfirandet den 24/12 hos svärmor så kan du börja planera den omkörningen helst igår, med en D2:a.

Bara snäppet upp till D3 gör ganska mycket.

• Haha
  • Gilla
Darling McFluff och 2 till
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Jag måste bara säga att jag har sjukt positiva erfarenheter av Opel Astra 1,4 turbo (140hk). Min Sambo har en från 2012.
Det är väl lite bilen som inte är bäst på någonting, men som inte heller är dålig på någonting. Verkar rätt rejält/enkelt byggd men stadig på vägen. Dessutom sjukt snål, så pass att jag inte trodde på siffrorna i början.
Toyota med Hybrid eller Bensin är ju annars alltid säkra kort. Är själv otroligt sugen på nya Camry...

Om du överväger en Golv så hade jag (beroende på prisnivå och ålder) hållit mig till manuellt växlad Diesel.
Golfen är nog den som bjuder på lite bättre ljudkomfort och "premiumkänsla" i inredningen.
Hade jag varit i köptankarna om en mellanklasskombi för runt 100kkr så hade jag inte tvekat på en Astra, möjligtvis manuell Golf 1,6 TDI.
Opel 1.4 turbon finns det lite potential i med ny mjukvara också, om jag minns rätt...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.