Rymlig, relativt tyst. Hemsk inredning, tveksamt rostskydd och undvik dubbelkopplingslådan. En manuell ger absolut valuta för pengarna

Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Rymlig, relativt tyst. Hemsk inredning, tveksamt rostskydd och undvik dubbelkopplingslådan. En manuell ger absolut valuta för pengarna
Vem har bäst rostskydd i branschen ?

Jag måste bara säga att jag har sjukt positiva erfarenheter av Opel Astra 1,4 turbo (140hk). Min Sambo har en från 2012.
Det är väl lite bilen som inte är bäst på någonting, men som inte heller är dålig på någonting. Verkar rätt rejält/enkelt byggd men stadig på vägen. Dessutom sjukt snål, så pass att jag inte trodde på siffrorna i början.
Toyota med Hybrid eller Bensin är ju annars alltid säkra kort. Är själv otroligt sugen på nya Camry...

Om du överväger en Golv så hade jag (beroende på prisnivå och ålder) hållit mig till manuellt växlad Diesel.
Golfen är nog den som bjuder på lite bättre ljudkomfort och "premiumkänsla" i inredningen.
Hade jag varit i köptankarna om en mellanklasskombi för runt 100kkr så hade jag inte tvekat på en Astra, möjligtvis manuell Golf 1,6 TDI.

Talvan Talvan skrev:
Vem har bäst rostskydd i branschen ?
Volvo är ganska överlägsna vad jag förstått, men t.ex. Renault Mégane sålda i Sverige har extra rostskydd. Audi och BMW är också okej. Många sparar där det går och jag har fått höra från folk som jobbat med rostskydd på volvo att under fordtiden skulle ford delarna bland annat ha tunnare tjocklek på galvningen.

Jag hade nog slått ett öga på skoda Octavia också. Rymigast av de alla och för samma pengar.. Eller nej, billigare än V40N med liknande förutsättningar.

Opel Astra tycker jag också är en trevlig underdog! Toyota auris är en trökmaskin utan dess like men driftsäker.

Volvo har inte alls samma rostskydd som de hade förr.
V70 gen1 och två mfl hade otroligt bra rostskydd. Min Pappas S70 från 1999 har snart rullat 30kmil och är HELT rostfri.
Kompis V70 från 2005 är helt fri, i stort sett var enda större volvo från 1990-2007 har riktigt bra skydd (940/960 aningen lite sämre).

Idag är jag mer skeptisk till Volvo, efter allt jag läser och hör från vänner. Verkar ha blivit lite som med elektrolux, mest "styling" och mindre kvalitet kvar.

Det bevisar att saker förändras hela tiden. Bäst att undersöka bilens skick noga och extrabehandla den om man ska behålla bilen länge.

M Myckling skrev:
Hade en -88:a som jag köpte ny. På den tiden var 140 hk rätt imponerande men man dreglade över GT-four som hade turbo och 4-hjulsdrift.:love:
Jo, GT4 var en trevlig bil, hade en röd :D

P
Isakare Isakare skrev:
Jo, GT4 var en trevlig bil, hade en röd :D
Ja,de rostade knappt alls bakom kjolpaketet mm,mm,mm :D

F
Talvan Talvan skrev:
Hur är det med Ford focusen?
Trist inuti, halvtråkig att titta på. Finns nog varianter specade för spritdrift med oslagbart låg skatt. Det som Ford är stadiga på är bra chassisättning och bättre på vägen och det utan att bli gravt ”Saab 99” understyrda och tråkiga.

F fsn skrev:
Trist inuti, halvtråkig att titta på. Finns nog varianter specade för spritdrift med oslagbart låg skatt. Det som Ford är stadiga på är bra chassisättning och bättre på vägen och det utan att bli gravt ”Saab 99” understyrda och tråkiga.
Men har inte etanol tätare service intervall?

• Gilla
davveno1
  • Laddar…
Jag förfinare mina krav

pris intervall 100-120 tkr
Kombi
5-7 år gammal alltså 2013-2015

vad tycker ni?

Kia Ceed SW
Peugeot 308 SW

Finns en del att välja på så lätt att hitta en fräsch.

• Gilla
Talvan
  • Laddar…
Talvan Talvan skrev:
Jag förfinare mina krav

pris intervall 100-120 tkr
Kombi
5-7 år gammal alltså 2013-2015

vad tycker ni?
Tja, jag må vara lite partisk, men jag har alltid haft tur med Ford (europeisk dylik) och du får ju en -16 Focus med "Engine of the year"-motor, dvs. 1.0 EcoBoost för knappt 100 tusen .. :)
https://www.blocket.se/annons/jonkoping/ford_focus_kombi_1_0_100hk_ecoboost_euro_6/88526315

EDIT: Eller en -17 för 115 tusen ..
https://www.blocket.se/annons/ostergotland/ford_focus_kombi_1_0_st_line_125hk_ecob/88453544

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Tja, jag må vara lite partisk, men jag har alltid haft tur med Ford (europeisk dylik) och du får ju en -16 Focus med "Engine of the year"-motor, dvs. 1.0 EcoBoost för knappt 100 tusen .. :)
[länk]

EDIT: Eller en -17 för 115 tusen ..
[länk]
Är de bästa motorn ?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.