Trend T11 och DW625 är båda bra fräsar för bordsmontage, med gott om kraft.

Hej Mattias,
du har säkert noterat det, men GFK600'n från just UK tar 1/4"-stål. Inte lika vanlig dimension här hemma när det gäller att köpa stål. Vill du ha 8 mm's kan du ringa Elektrolindning i Bandithagen (Stockholm)

Tyvärr går det inte att byta spänntången (hylsan) i GFK600:an som säljs i Storbritannien -- det finns en speciell UK-version av den där borrningen i axeln inte tillåter 8mm hylsor. Helt galet men sant. Dock känns GFK600:an som en trevlig fräs att permanent ha ett fint avrundningsstål i och med ett dito med radie 2-3mm räcker 1/4" gott och väl.

phl... är det så illa..?

När jag köpte min så pratade jag med Elektro och de sade att det inte var något problem. Kan kanske vara så att de inte kände till just UK-varianten. Kom dock aldrig så långt att jag beställde eftersom jag var i US och fick fatt i ett kalas-set med 1/4"-stål istället...

Oavsett...det är ju ett märkligt fenomen, ikke sant?

Jag snappat upp och lagrat i bakhuvudet att det var något speiellt med vissa UK fräsar så jag beställde även ett sett med stål från UK (förutom det som ingick med fräsen).

Tack för tipset om Elektro ändå! Man vet aldrig när det kan komma till nytta.

Nu ska jag ut och måtta lite i garaget så jag kan börja dröma om hur min lilla verkstad ska utformas i framtiden!

Det är _mycket_ märkligt ja! Kollar du Boschs reservdelslistor så finns det just en modell som har suffixet "UK". Har själv verifierat detta med Axminster samt vet att Masses här på forumet köpte samma fräs och råkade ut för problemet med att inte kunna uppgradera till 8mm spänntång.

Är det någon som har grävt mer i detta om det går att få 6 och 8 mm fräsar till Bosch GKF600 köpt i UK?

passar ett 1/4 en en fräs för 8mm?

hitta mitt svar... NEJ

Redigerat:
L
Var köper man lösa fräsmotorer? Det verkar finnas lösa fräsmotorer samt att man köper tillbehör till dessa, till bord eller köra löst. Har inte hittat var dessa säljs.
Exempel. på en sådan fräs http://youtu.be/-V0fLf3hoQk?t=21m38s

Sällsynta i europa. Det närmaste du kommer är fräsar som du kan montera motorn ur. Som Bosch GMF 1600 CE eller AEG MF 1400 KE. Jag har siktat in mig på en Bosch till mitt fräsbord i framtiden.

Just nu har jag byggt om en billig fräs jag köpte på Lidl och ska bygga in den i ett bord med vinkelbar fräslyft. Den är bara 6 och 8mm dock, därför ska jag sikta på boschen men den är så dyr...

Annars om 1/2" och 12mm skillnaden lät det tidigare som det bara var att köpa en ny hylsa, är det nån sorts universaldel och om man har en 12mm eller 1/2" så kan man skaffa sig den man saknar?

Purre
Finns lös frässpindel att köpa från tillverkaren Kress. Fme 800 och fme 1050 heter dom, osäker på om det finns en mindre modell typ 500 då. Finns absolut att få tag på nere i Tyskland.
Makita har annars en kantfräs som kanske skulle kunna gå och använda, ligger på 2-2500 här i Sverige.

DennisCA skrev:
Annars om 1/2" och 12mm skillnaden lät det tidigare som det bara var att köpa en ny hylsa, är det nån sorts universaldel och om man har en 12mm eller 1/2" så kan man skaffa sig den man saknar?
Finns i 6, 8, 10, 12 mm och 3/8", 1/4" och 1/2".

1420274759754.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Det där låter jättebra, speciellt då den passar GMF modellerna, så vet man vad som gäller och så kan man köpa från både europa och usa. Kress kollade jag på men gillade inte priset för något so bara tar 8mm.

Hade funderat på en Triton TRB001 annars, det är en fräs som är gjord för montage i bord och så den kan ställas ovanifrån. Har bra rykte och är mycket billigare. Men den kan man inte plocka löst motorn från och jag vill ha den möjlighetendå jag bygger en eget lyft som kan vinklas. Det kan man inte med något av fabriksalternativen. Men om man inte är brydd i det, kanske den kunde vara ett alternativ.

Att tänka på när det gäller Bosch som lös motor är att brytaren sitter i basen och inte på motorn som på US modellerna, detta kan ju ställa till det lite.

1600 CE kan du också justera ovanifrån, dock så behöver du den fasta basen och det blir svårt om du vill vinkla den. Konstigt att det inte finns fler "lösa" motorer. :thumbdown:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.