Hej! :) Tacksam för lite input!

har lagt bud på en lgh som är en hyresrätt som därmed säljs via föreningen. Hyresgästen är troligen avhyst pga och att den behöver totalrenoveras råder ingen tvivel om, även badrum och kök. I badrummet är en bit av kaklet borta (se bild) och jag tänker att det därmed är risk för fuktskada. Jag upptäckte detta på egen hand, inget som mäklaren upplyste om. Badrummet är stambytt -92. Hur pass mkt dyrare kan det bli om det visar sig att det är fuktskada under renoveringen? Säkert omöjligt att svara på, men har ingen annan att bolla med. Säg att det visar sig vara en jättefuktskada, vad är värsta scenario? Och min försäkring gäller väl inte pga undersökningsplikt.

Det känns något knepigt då säljaren är föreningen och den som bott i lgh inte går att fråga om hur länge den varit där etc.

Som sagt tacksam för lite bollning!

• Skadat badrumskakel med mögel och saknad kakelbit som indikerar potentiell fuktskada.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du inte köpt lägenheten än, så påtala felet och att du vill undersöka mer noggrant. Prisavdrag är då på sin plats.

Och sen är det lite lurigt när det gäller bostadsrätter. BRF’n har ju en egen försäkring utöver din hemförsäkring. Oftast renoveras ju badrum i samband med stambyte. Har något felat där som den boende inte själv orsakat är det föreningens försäkring som gäller och inte din.

Extremt svårt att säga vad kostnaden kan bli om det är en vattenskada innan man vet hur stor den är.

Som sagt skador innanför väggen bör inte gå på dig, utan på föreningen. Men om vi antar att du har en skada på tätskiktet, så finns det en risk att i princip hela badrummet måste göras om. men det hade du tydligen tänkt göra ändå?

Ska du ändå total renovera så ska det mycket till den avslagna kanten fördyrar renoveringen. Skadan står inte under någon kraftig konstant vattenbejutning.

När bildades föreningen, vanligt att personer som ej vill vara med och omvandla från hyresrätt till bostadsrätt bor kvar i hyresrätt med föreningen som värd. När de sen flyttar säljer föreningen och den blir en bostadsrätt,

Det verkar som om du räknar med att bygga ett nytt badrum, det krävs nog om det är ett slitet badrum från 1992. Du kan då råka ut för problem som är inom föreningens ansvar. Det kan ge förseningar om det måste utredas av föreningen. Ansvarsfördelningen mellan medlem och förening är komplicerad. Räkna med ett nytt badrum och gör ett visst påslag. Om det är stor osäkerhet kan det vara lämpligt att ta in en expert för besiktning före köp

H
Mitt badrum var det en fukt skada i när jag hade brf.

föreningens försäkring täckte allt fram till tätskicktet och byte av golvbrunn.

Det som jag fick stå för Var tätskickt som kostade 14000, var fast pris från Skanska.

ville jag göra någon ändring så hade Skanska som gjorde jobbet olika fastpris på olika ändringar.
Om man ville ha kakel, kromade koppar rör.
Flyttad golvbrunn osv.

ville jag ha någon nu toa eller handfat så köpte jag nytt och ställde i garaget och slängde det gamla så monterade dom det nya istället.

J J-O skrev:
Har du inte köpt lägenheten än, så påtala felet och att du vill undersöka mer noggrant. Prisavdrag är då på sin plats.

Och sen är det lite lurigt när det gäller bostadsrätter. BRF’n har ju en egen försäkring utöver din hemförsäkring. Oftast renoveras ju badrum i samband med stambyte. Har något felat där som den boende inte själv orsakat är det föreningens försäkring som gäller och inte din.

Extremt svårt att säga vad kostnaden kan bli om det är en vattenskada innan man vet hur stor den är.
Stort tack för svar! Ja, antar att det då är besiktningsman som gäller, ska undersöka vad det kan kosta. Föreningen bildades efter stambytet, så kanske är mindre ansvar för dem då? Hmm. :) och nej, inte köpt än.

J J-O skrev:

H hempularen skrev:
Som sagt skador innanför väggen bör inte gå på dig, utan på föreningen. Men om vi antar att du har en skada på tätskiktet, så finns det en risk att i princip hela badrummet måste göras om. men det hade du tydligen tänkt göra ändå?
Hej! Stort tack för input! Ja precis, badrummet ska ändå renoveras pga så slitet.

T topmount skrev:
Ska du ändå total renovera så ska det mycket till den avslagna kanten fördyrar renoveringen. Skadan står inte under någon kraftig konstant vattenbejutning.

När bildades föreningen, vanligt att personer som ej vill vara med och omvandla från hyresrätt till bostadsrätt bor kvar i hyresrätt med föreningen som värd. När de sen flyttar säljer föreningen och den blir en bostadsrätt,
Tack! Nä, den är i hörnet av duschen, på motsatt sida om blandare, så kanske är bra det. Föreningen bildades 2010 om jag ej missminner mig, iaf efter stambytet. Hyresgäst som ej velat köpa alltså, men som nu avhysts enligt mäklare, lgh är i riktigt dåligt skick i allmänhet, den har misskötts.

Tack för svar snälla! Ja, badrummet ska renoveras hur som helst, men med stram budget. Men tänker in merkostnader pga ev fuktskada. Har mailat med föreningen ang detta och det enda de kunde svara var att dialog isf sker mellan köpare och säljare ang renovering ifall fuktskada upptäcks. Föreningen bildades runt 2010, dvs långt efter stambytet, så funderar på om det kan vara till nackdel för mig när det gäller deras ansvar?

K klimt skrev:
Det verkar som om du räknar med att bygga ett nytt badrum, det krävs nog om det är ett slitet badrum från 1992. Du kan då råka ut för problem som är inom föreningens ansvar. Det kan ge förseningar om det måste utredas av föreningen. Ansvarsfördelningen mellan medlem och förening är komplicerad. Räkna med ett nytt badrum och gör ett visst påslag. Om det är stor osäkerhet kan det vara lämpligt att ta in en expert för besiktning före köp

H Hallerudsbo skrev:
Mitt badrum var det en fukt skada i när jag hade brf.

föreningens försäkring täckte allt fram till tätskicktet och byte av golvbrunn.

Det som jag fick stå för Var tätskickt som kostade 14000, var fast pris från Skanska.

ville jag göra någon ändring så hade Skanska som gjorde jobbet olika fastpris på olika ändringar.
Om man ville ha kakel, kromade koppar rör.
Flyttad golvbrunn osv.

ville jag ha någon nu toa eller handfat så köpte jag nytt och ställde i garaget och slängde det gamla så monterade dom det nya istället.
Tack snälla för input! Upptäcktes fuktskadan efter att du köpt den? Fanns misstankar om fuktskada när du köpte? Tänker för mig som redan innan köpet upptäckt hålet i kaklet. Kanske annat om det var annat för dig, alltså dolt fel som du omöjligt kunnat veta då du köpte? :)

J J-O skrev:

och jo, jag har påtalat felet för styrelsen redan, så de vet. Svaret var att det isf skulle vara en dialog mellan köpare och förening, men min fråga var främst ifall det ens var lov att renovera badet närmsta tiden, pga av andra större renoveringar i själva fastigheten. Ska nog se om de kan förtydliga lite kring just ansvar.

Du är uppmärksammad på att badrummet har problem så det kan inte ge dig någon ersättning. Om det är så att problemen är värre så att föreningens ansvar träder in så kan det bli en del tjafs och ta tid , men det finns en ansvarsfördelning så det löser sig

Skadan som visas på bilden är minimal skulle jag säga. Liten risk för att där skulle vara en fuktskada.
Vanligtvis har föreningen mha någon konsult, upprättat en underhållsplan för fastigheten.
Styrelsen är ofta lekmän och besitter inte expertkunskap om byggnader etc

K klimt skrev:
Du är uppmärksammad på att badrummet har problem så det kan inte ge dig någon ersättning. Om det är så att problemen är värre så att föreningens ansvar träder in så kan det bli en del tjafs och ta tid , men det finns en ansvarsfördelning så det löser sig
Tack! Nä själva skadan i sig förstår jag, den är ju tydlig, det är ifall det döljer sig djupare saker långt ner som jag är rädd för... Jag hittade skadan själv vid visning nr 2, mäklaren informerade inte om den och lät som att han inte sett den... Lägenheten visades utan lampor pga att strömmen var avstängd (troligen ej betalad elräkning), så det var lite meckigt att kolla badrummet (inget fönster). Ja jag hoppas på att det ska lösa sig, meck etc är jag beredd på! :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.